  • 31. Data: 2019-07-06 21:08:47
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 10:51:47 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Nie obrażaj się, ale jest to kretyńskie podejście.
    > Skoro od 15 lat siedzisz w temacie to właśnie POWINIENEŚ komentować.
    > Kto ma komentować, jak nie ekspert. Ja chętnie poczytam, co napiszesz.

    Dwie ostatnie inwestycje w polskie węglówki (Opole i Ostrołęka)
    są mocno naciągane. Opole jakoś się broni, bo węgiel w miarę blisko,
    natomiast Ostrołęka to już była na siłę przepychana. Jest duże ryzyko
    że inwestycja nigdy się nie zwróci, a nawet może narobić długów.
    Co nie znaczy, że jestem przeciwnikiem tych węglówek. Co prawda jestem
    zagorzałym fanem gazówek (są tanie jak barszcz, stawia się je szybciej
    niż dom szkieletowy i z zimnego startu na pełną moc wchodzą w 15 minut),
    ale mają one też mankamenty. Droższe paliwo, nie wystartują bez napięcia
    w sieci (a przynajmniej nie bez dodatkowego kosztownego osprzętu),
    oraz co najgorsze, paliwo do nich jest gospodarczo i politycznie niepewne.
    W Turcji po obsuwie liry większość ichnich gazówek stoi. Za postój nikt im
    nie płaci, a obsługa i utrzymanie kosztuje sporo. Ale na drogi ruski gaz
    ich nie stać. U nas taki scenariusz nie powinien się wydarzyć, ale sporo
    rzeczy, które nie powinno, jednak się wydarzyło...
    Toteż węglówki są nam potrzebne do utrzymania systemu, przynajmniej dopóki
    nie postawią jakiegoś atomu. A że atom jest cholernie drogi i długo się
    go buduje, więc jeszcze przez długie lata mało się w temacie zmieni.
    Rozwój energetyki odnawialnej trochę toru na rynku zje, ale że zużycie
    energii w kraju wciąż rośnie, to sporo czasu minie zanim struktura
    produkcji jakoś znacząco się zmieni.
    A co do opłacalności budowania węglówek wystarczy popatrzeć jak chętnie
    instytucje finansowe palą się do finansowania ich. Zachowują się jak
    uczniowie na odpytywaniu z matmy :P Może nie wiedzą, że to taki dobry
    biznes. Jakby mieli gdzieś tam eksperta Zenka na podorędziu to by na pewno
    zmienili zdanie ;P

    L.

  • 32. Data: 2019-07-06 21:14:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 21:08:05 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > po przeliczeniu całego roku optymalnym kątem jest ok 22 stopni
    > Wiem, bo liczyłem, programik mogę ci podesłać.

    Dodatkowo technologia modułów sprzed kilku lat a obecnych to przepaść.
    Jakieś fikuśne rozwiązania na łapanie światła rozproszonego, odbijanie tego
    co wlazło, jakieś mikrodziurki, warstwy dziwnych materiałów, wszystko to
    sprawia że taki prawie płaski moduł dopóki ma jakieś tam naświetlenie
    to robi prund. I jak ktoś ma 30-40 stopni to słońce przelezie i zrobi się
    cień, a jak taki budyniowy kąt ktoś zastosuje to nawet słońce z drugiej
    strony chaty coś tam jeszcze naświeci.
    Ostatnio robiłem symulacje (oczywiście zgrubne) i instalacja skierowana
    na północ, nachylona pod niewielkim kątem jest tylko o 60% gorsza
    od południa. Sensu montażu nie ma, ale jak widać nawet od północy,
    gdzie słońca raczej nie ma, da się wydusić prundu ;)

    L.

  • 33. Data: 2019-07-06 21:55:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Dodatkowo technologia modułów sprzed kilku lat a obecnych to przepaść.
    > Jakieś fikuśne rozwiązania na łapanie światła rozproszonego, odbijanie
    > tego co wlazło, jakieś mikrodziurki

    Mikrodziurki były zawsze. Ogniwa wykonuje się z krzemu domieszkowanego
    typu p, który ma przewodnictwo dziurowe. Dopiero z wierzchu domieszkuje
    się (przeważnie fosforem), by uzyskać przewodnictwo elektronowe typu n
    i te mikrodziurki pozatykać.

    Jarek

    --
    Ne lejem, ne lejem, ne lejem, ne lejem,
    Zabrali nam pisuar.

  • 34. Data: 2019-07-06 22:02:20
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 21:14:53 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > od południa. Sensu montażu nie ma, ale jak widać nawet od północy,
    > gdzie słońca raczej nie ma, da się wydusić prundu ;)

    chciałem zauwazyć ze latem dach lekko nachylony na północ ma dłużej światło niż taki
    na południe

    co nie oznacza ze wiecej wyłapie :-)

    b.

  • 35. Data: 2019-07-06 22:07:18
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 21:55:56 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > typu p, który ma przewodnictwo dziurowe. Dopiero z wierzchu domieszkuje
    > się (przeważnie fosforem), by uzyskać przewodnictwo elektronowe typu n

    Ale to są nanodziurki, a my o mikrodziurkach. Niby dziura, ale jednak różna :P

    L.

  • 36. Data: 2019-07-07 15:26:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 10:36, pilocik pisze:

    > od roku nie kupuję prądu, moja produkcja całkowicie wystarcza nawet po
    > odliczeniu 20% potrącenia
    > faktury mam na kwoty 45-50pln co dwa miesiące,
    > na wartość faktury składają się opłaty stałe tykp licznikowa,
    > abonamentowa, handlowa itp.
    > oraz jedna zmienna zależna od zużycia - akcyza
    > jak chcesz to mogę wrzucić skan

    Jaki masz okres rozliczania?

    Problem polega na tym, że ustawa pozostawia wiele furtek zakładom
    energetycznym.

    Jedni ludzie są rozliczani w okresach rozliczeniowych 1, 2 lub 6
    miesięcznych i tylko w tych okresach mogą wykorzystać wyprodukowaną
    przez siebie energię, która się nie kumuluje i nie przechodzi na kolejne
    okresy rozliczeniowe. U nas natomiast lecą w chuja tak, że niezależnie
    od okresu rozliczeniowego, można zgromadzoną energię wykorzystać tylko
    do końca grudnia danego roku. Znam takie przypadki. Ludzie czują się
    oszukani.

    Sprawdź to dokładnie, bo może się okazać, że zakup kotła elektrycznego
    mija się z celem. Póki co nie miałeś okazji tego sprawdzić, bo grzejesz
    ekogroszkiem i najzwyczajniej mogłeś tego nie zauważyć, że kradną Twoją
    energię. Poza tym zwróć uwagę czy rozliczasz się z rzeczywistych
    odczytów czy też z prognoz i odczytów rocznych.

  • 37. Data: 2019-07-07 16:11:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 15:26, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > od okresu rozliczeniowego, można zgromadzoną energię wykorzystać tylko
    > do końca grudnia danego roku. Znam takie przypadki. Ludzie czują się
    Jak zwykle jedna baba drugiej babie powiedziała a użyszkodnik powtarza bajki
    art 4 podp 5
    "5. Rozliczeniu podlega energia elektryczna wprowadzona do sieci nie
    wcześniej
    niż na 365 dni przed dniem dokonania odczytu rozliczeniowego w bieżącym
    okresie
    rozliczeniowym. Jako datę wprowadzenia energii elektrycznej do
    sieci w danym
    okresie rozliczeniowym przyjmuje się datę odczytu rozliczeniowego,
    na podstawie
    którego określana jest ilość energii elektrycznej wprowadzonej w
    całym okresie
    rozliczeniowym."
    Dla prosumenta jak się ma krótsze okresy trzeba przejść na pełny roczny.

    I przestań pierdolić głupoty o rozliczeniach.

    --
    Janusz

  • 38. Data: 2019-07-07 17:16:45
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 16:11, Janusz pisze:
    > I przestań pierdolić głupoty o rozliczeniach.

    Jakieś kłopoty w domu?
    Wyżyj się kopiąc rów, albo coś...

    --
    MN

  • 39. Data: 2019-07-07 17:39:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 17:16, Marcin N pisze:

    > Jakieś kłopoty w domu?
    Żadnych.
    > Wyżyj się kopiąc rów, albo coś...

    Może przeczytaj ustawę a potem co on pisze to zrozumiesz.

    --
    Janusz

  • 40. Data: 2019-07-07 22:31:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 16:11:21 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > Dla prosumenta jak się ma krótsze okresy trzeba przejść na pełny roczny.

    Wcale nie trzeba. Ja mam półroczny.
    Roczna jest ważność zmagazynowanej energii.

    L.