  • 1. Data: 2016-05-16 10:36:04
    Temat: słup żelbetowy zamiast drewnianego
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    Witam

    na poddaszu mam 3 słupy drewniane o przekroju 14x14cm podpierające
    krokwie koszowe..
    słupy niby w ścianach, ale te mają po 12cm grubości
    Dwa z tych słupów stoją w niefortunnych miejscach - nie mogę ściany
    przewiązać z innymi ścianami a do drewnianego słupa to nie bardzo się
    chyba powinno łączyć...

    No i tak sobie myślę czy aby nie wylać tych słupów z betonu, dać tam ze
    4 druty fi12, z tym że chciałbym aby one się całe schowały w ścianach,
    czyli ich grubość by była 12cm - beton ukręcony w betoniarce, czyli
    pewnie max B15.
    Wysokość słupów by była około 2,7m.

    Można tak? czy na taką zmianę muszę konstruktora aktywować?

    kolejne pytanie.. - to bardziej wróżenie z fusów..
    nie wiem jak oszacować obciążenie jakie faktycznie powinny przenosić te
    słupy, tymczasowo musiał bym wykonać jakieś zastępcze podparcie i czy
    lewarek samochodowy taki do 2t wystarczy do odciążenia obecnych słupów i
    przeniesienia obciążenia na tymczasowe podpory? (na dachu dachówka
    ceramiczna)

  • 2. Data: 2016-05-16 11:12:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A nie prosciej dwuteownik stalowy?

  • 3. Data: 2016-05-16 12:15:24
    Temat: Re: słup żelbetowy zamiast drewnianego
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    > A nie prosciej dwuteownik stalowy?

    może i prościej, w grubości ściany się pewnie zmieści, ale ja mam
    problem z przewiązaniem ścian..
    mam ścianę o długości 5m z jednej strony schodzi skosem do podłogi, z
    drugi jej koniec dochodzi do słupa - nie ma żadnego przewiązania.. no i
    sobie myślę że ten żelbetowy słup by był idealny żeby ją jakoś w pionie
    utrzymać - owa ściana będzie jako szalunek z jednej strony, więc i
    zwiążą się ładnie.. a te parę wiaderek betonu i 4 druty to jakoś
    skomplikowanie nie wygląda jako że sam cały strop podrutowałem...

  • 4. Data: 2016-05-16 12:17:02
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 16.05.2016 o 12:15, alberciq pisze:

> [...]
    > zwiążą się ładnie.. a te parę wiaderek betonu i 4 druty to jakoś
    > skomplikowanie nie wygląda jako że sam cały strop podrutowałem...

    aha można by ten dwuteownik zalać betonem i tez się ze ścianą zwiąże..
    musze obczaić ile takie coś kosztuje..

  • 5. Data: 2016-05-16 14:52:24
    Od: jedenptak <n...@d...pl>

    Dnia 2016-05-16, o godz. 12:17:02
    alberciq <n...@g...pl> napisał(a):

    > aha można by ten dwuteownik zalać betonem i tez się ze ścianą
    > zwiąże.. musze obczaić ile takie coś kosztuje..

    Zastanawiam się czy nie działają jakieś siły boczne (ruchy przenoszone z
    dachu) i nie będzie pękać miejsce złączenia ze ścianą.

    Pewne rzeczy czasem próbuje oglądać na wersji demo pakietu specbud.
    Kalkulatory wyboczeniowe / elementów murowanych / drewnianych / ...
    elementów żelbetowych ..itd.
    W starczej wersji bodaj do v10 włacznie, bo już w v11 chyba wyniki
    podają specjalnie jako +/- 50%,
    Na niektóre (niedostępne) parametry mam sposób ;) - szukam w pliku
    przykładu (do poszczególnego programu) ciągu zapisu liczby float(8
    bajtów) i poprawiam go sobie na moją - nie wszystko potrafię zmienić,
    ale główne wymiary często trafiam. (pakiet kosztuje oczywiście zbyt
    wielkie pieniądze dla sporadycznego użycia).

  • 6. Data: 2016-05-17 21:14:07
    Od: KS <b...@b...pl>

    W dniu 2016-05-16 o 10:36, alberciq pisze:
> [...]
    > 4 druty fi12, z tym że chciałbym aby one się całe schowały w ścianach,
    > czyli ich grubość by była 12cm - beton ukręcony w betoniarce, czyli

    Dlaczego uważasz że w betoniarce nie zrobisz lepszego?
    Ja zrobiłem co najmniej B30 samemu.
    Co prawda mało potrzebowałem bo może z 0,2m3 ale na 100% b15 ani b20 to
    nie było.

> [...]
    > lewarek samochodowy taki do 2t wystarczy do odciążenia obecnych słupów i
    > przeniesienia obciążenia na tymczasowe podpory? (na dachu dachówka

    Ja u siebie za pomocą lewarka podnosiłem dach tak aby wymienić słupy na
    ładniejsze bo te co mi wsadzili w trakcie budowy były cienkie i koślawe.
    Z tym że u mnie te słupy będą widoczne.
    Uważaj żeby Ci się nie przewrócił taki lewarek.
    Szukaj takiego z dużą podstawą i dobrze ustaw.
    Najlepiej podwiesić inny słup dla asekuracji i po uniesieniu o te 1-2mm
    wsunąć blache pod niego tak aby zawsze mieć 2 słupy w unoszonym miejscu.

    K.S.

  • 7. Data: 2016-05-21 21:17:39
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-05-16 o 12:15, alberciq pisze:

> [...]
    > mam ścianę o długości 5m z jednej strony schodzi skosem do podłogi, z
    > drugi jej koniec dochodzi do słupa - nie ma żadnego przewiązania.. no i
    I co boisz że się przewróci?
    nie przewróci, ja mam podobnie, słupy drewniane i ściana w trójkąt
    domurowana do słupa, 12cm beton komórkowy, trzyma, sprężynuje ale sama
    się nie przewróci, po miesiącu od wymurowania sprawdzałem i trzyma
    wystarczająco mocno abyś jej nie przewrócil.
    Więc zostaw te słupy w spokoju, poza tym wszelkie zmiany konstrukcyjne
    wymagają zgody konstruktora i kierownika, po co Ci ten bigos?

    > sobie myślę że ten żelbetowy słup by był idealny żeby ją jakoś w pionie
    > utrzymać - owa ściana będzie jako szalunek z jednej strony, więc i
    Może się nie związać i będziesz miał to samo co teraz, a szanse są duże
    bo beton a zaprawa i ściana mają różne skurcze podczas wiązania.

    Nawet beton do betonu jest ciężko związać, robiłem ogrodzenie i słupki
    mam z betonu, kilka jest szerszych niż forma i były wylewane na raty
    połowa 1 dnia, druga połowa następnego, efekt, 2 się rozwarstwiły, mimo
    że lane dzień po dniu a beton ledwo zdążył związać.

    --
    Pozdr

    Janusz_K