    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: spółdzielnia
    Date: Mon, 24 Oct 2016 15:14:54 +0200

    Pan PiteR napisał:

    > Jak wytłumaczyć obcokrajowcowi na co idzie kasa w spółdzielni?

    To zależy od tego, jak bardzo obcy kraj reprezentuje.

    > Powiedzmy blok ma 4 klatki po 12 mieszkań to jest 48 x 400zł czynszu
    > to daje 19200 miesiecznie 230tys rocznie z jednego bloku
    > "a nic się nie robi przy bloku"
    >
    > Bo jemu się wydaje, że to powinno być tak jak w domku jednorodzinnym
    > gdzie płaci się tylko podatek.

    Dawno temu byłem u znajomych w Wilnie. Dali mi do wyłącznej dyspozycji
    nowe mieszkanie. Nowe, dopiero co wykończone, ale fundameny bloku jeszcze
    z czasów radzieckich. Potem była przerwa w budowie, aż w końcu zrobiono
    tak, że dało się tam mieszkać. Pytam o czynsz i o to, czy nie jest zbyt
    dużym obciążeniem trzymanie nieużywanego mieszkania. Jakim obciążeniem?
    -- zdziwili się. Ano chociażby czynsz. Czynsz tam był coś na poziomie
    pięciu złotych miesięcznie, więc pewnie na podatek. Jak pytałem co będzie
    za ileś lat, gdy będzie potrzebny remont -- nie wiedzieli. Nie wiedzieli
    jak będzie procedowane głosowanie nad dziurą w dachu -- czy już jest na
    tyle duża, że trzeba łatać, czy czekamy aż dojrzeje. A tych z patreru
    może ona w ogóle nie obchodzić, więc może zagłosują, by nie uczestniczyć
    w ściepie na dekarzy.

    --
    Jarek