    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: sterownik pokojowy
    Date: Sun, 24 Oct 2010 12:44:19 +0200

    news:ia0jiu$vva$1@news.onet.pl...

    > Nie chciałem żadnej wyszukanej automatyki, zatem majster zrobił wszystko
    > sterowane ręcznie, począwszy od sterowania kotła - ustawiam zadaną
    > temperaturę, przez sterowanie podłogówką - zwykłe zaworki, a na sterowaniu
    > temperaturą w pomieszczeniach skończywszy - zawory termostatyczne na
    > kalafiorach.

    I przez to spierdzieliłeś sobie całą instalację.
    Jak masz kocioł węglowy i podłogówkę to MUSISZ mieć zawór mieszający lub
    inny układ, który obniży temperaturę wody zasilającej podłogówkę np.
    sprzęglo. W przeciwnym razie Twoja podłoga będzie parzyć w stopy :)
    Drugi problem jaki sobie chcesz zafundować to łączenie 2 układów sterowania
    tj. zaworów termostatycznych oraz sterownika pokojowego. Użytkowanie tych 2
    układów jednocześnie jest NIEMOŻLIWE, ponieważ układy te będą się wzajemnie
    zakłócały.
    Ponadto regulator pokojowy nie jest dobrym rozwiązaniem dla kotła węglowego,
    bo przyczyni się do jego szybkiego rdzewienia.

    Prawidłowy układ powinien wyglądać następująco:
    Na kotle temperatura minimum 60stC
    Za zaworem mieszającym temperatura wody dostosowana do strat cieplnych i
    zazwyczaj jest ona wyższa o kilka stC od temperatury jaką chcemy uzyskać w
    pomieszczeniu. Może to być zawór mieszający termostatyczny lub też zawór
    sterowany z pomiarem temperatury wody w podłodze. Jeżeli używasz zaworu
    mieszającego, sterowanego ręcznie to warto na powrotach podłogówki
    pozakładać zawory RTL, które nie dopuszczają do przegrzania podłogówki.
    Grzejniki mogą pracować w bezpośrednim obiegu z kotłem lub za drugim zaworem
    mieszającym, ustawianym niezaleznie od zaworu mieszającego podłogówki.
    Zawory termostatyczne przy grzejnikach doregulowują i utrzymuja stałą
    temperaturę w pomieszczeniu. Podłogówka natomiast powinna być zasilana stałą
    temperaturą wody.
    Zamiast zaworów termostatycznych przy grzejnikach można użyć termostatu
    pokojowego, ale powinien on sterować oddzielną pompę, która zasila same
    grzejniki lub steruje drugim zaworem mieszającym przy pomocy siłownika,
    który zasila grzejniki.
    W żadnym wypadku nie steruj bezpośrednio kotłem tzn. sterownikiem kotła, bo
    skrócisz żywotność kotła.

    Przewymiarowanie kotła pogarsza tylko pracę całego układu, dlatego tym
    bardziej powinieneś był zastosować zawory mieszające.