  • 1. Data: 2010-10-24 06:26:35
    Temat: sterownik pokojowy
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witajcie

    Wiem, że o domach inteligentnych i automatycznych sterowaniach były już
    całe kopy artykułów na tej grupie, ale mimo to zapytam... może mnie nie
    zjecie :-P

    Chodzi mi o prosty sterownik pokojowy. Mam instalację grzewczą napędzaną
    kotłem na ekogroszek o mocy 25 kW. Jest trochę przewymiarowany, bo taki
    chciałem - instalator mi w pierwszej wersji proponował 15 kW...

    Nie chciałem żadnej wyszukanej automatyki, zatem majster zrobił wszystko
    sterowane ręcznie, począwszy od sterowania kotła - ustawiam zadaną
    temperaturę, przez sterowanie podłogówką - zwykłe zaworki, a na
    sterowaniu temperaturą w pomieszczeniach skończywszy - zawory
    termostatyczne na kalafiorach.

    Teraz widzę, że coś, co sterowałoby temperaturą w jakimś
    reprezentatywnym miejscu - np. w holu, by się przydało, bo kocioł ma
    taką moc, że jak mu pozwolę, to nagrzeje mi do 28 stopni C, a to nie
    jest potrzebne i... powoduje większe zużycie węgla :-).

    Potrzebuję czegoś, co pozwoli ustawić np temp 21 stopni C w... dajmy na
    to holu i jak temperatura osiąbnie taką wartość, to się wszystko wyłączy
    i przejdzie w stan podtrzymania. Na kotle utrzymuję temp powyżej 60 st
    C, bo wyczytałem, że to najlepsza wartość dla kotłów stałopalnych, ale
    nie najwyższa i pozwala mieć w razie czego zapas mocy - ten zapas jest
    mi raczej potrzebny, bo tu są raczej srogie zimy i minus 30 nie jest
    żadnym ewenementem.

    Poproszę o jakieś sugestie co do wyboru takiego sterownika - na piecu
    jest jeszcze miejsce do podłączenia sterownika pokojowego.

    Mogę przeznaczyć na to 'coś' do kilku stów :-)

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-10-24 08:27:33
    Temat: Re: sterownik pokojowy
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > taką moc, że jak mu pozwolę, to nagrzeje mi do 28 stopni C, a to nie
    > jest potrzebne i... powoduje większe zużycie węgla :-).

    Czy dobrze rozumiem, że zawory termostatyczne ci nie działają i pomimo, że są
    nastawione na "3" to masz 28 stopni w pomieszczeniu ?

  • 3. Data: 2010-10-24 09:45:50
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik William Bonawentura napisał:

    > Czy dobrze rozumiem, że zawory termostatyczne ci nie działają i pomimo, że są
    nastawione na "3" to masz 28 stopni w pomieszczeniu ?

    Nie... tego nie powiedziałem.

    Owszem wyłączają się poszczególne grzejniki przy ustawieniu '3', ale po
    pierwsze nie wiem przy jakiej to się dzieje temperaturze, bo nie
    doszedłem jeszcze do mierzenia takich detali, a po drugie, temperatura
    całości nie jest zależna jedynie od ustawienia poszczególnych grzejników.

    Jest też podłogówka, poza tym tak myślę, że jak jest jakaś konkretna
    zadana temp na sterowniku, to ten sterownik tą temperaturę utrzymuje, a
    jak takigo sterownika nie ma, to jakoś poza kontrolą mi się wszystko
    wydaje...

    Same grzejniki się na pewno wyłączą i zawory termostatyczne nie
    dopuszczą do osiągnięcia temp 28, ale jest jeszcze podłogówka, która nie
    ma sterowania zaworami termostatycznymi i ta już może sobie szaleć ;-).
    Widzę, że podłogówka może się rozpędzić i za kilka dni niekontrolowanego
    grzania mimo, że woda na podłogówkę ma zaledwie 35 st C, to grzejnik
    podłogowy grzeje 'jak zwariowany' i jest zwyczajnie za ciepło w
    pomieszczeniach.

    Myślę, że sterownik pokojowy może sprawę załatwić - jak temp na
    wysokości sterownika osiągnie założone 20, to się kocioł wyłączy i tyle.
    Jak temp spada o wartość ustawionej histerezy, to znowu zacznie grzać.

  • 4. Data: 2010-10-24 10:12:27
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Myślę, że sterownik pokojowy może sprawę załatwić - jak temp na wysokości
    > sterownika osiągnie założone 20, to się kocioł wyłączy i tyle. Jak temp
    > spada o wartość ustawionej histerezy, to znowu zacznie grzać.

    Wręcz przeciwnie, jeszcze bardziej pogorszy sytuację.

  • 5. Data: 2010-10-24 10:18:15
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:

    > Wręcz przeciwnie, jeszcze bardziej pogorszy sytuację.

    Czyli radzisz, żeby na razie nic nie kombinować???

  • 6. Data: 2010-10-24 10:44:19
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > temperaturę, przez sterowanie podłogówką - zwykłe zaworki, a na sterowaniu
    > temperaturą w pomieszczeniach skończywszy - zawory termostatyczne na

    I przez to spierdzieliłeś sobie całą instalację.
    Jak masz kocioł węglowy i podłogówkę to MUSISZ mieć zawór mieszający lub
    inny układ, który obniży temperaturę wody zasilającej podłogówkę np.
    sprzęglo. W przeciwnym razie Twoja podłoga będzie parzyć w stopy :)
    Drugi problem jaki sobie chcesz zafundować to łączenie 2 układów sterowania
    tj. zaworów termostatycznych oraz sterownika pokojowego. Użytkowanie tych 2
    układów jednocześnie jest NIEMOŻLIWE, ponieważ układy te będą się wzajemnie
    zakłócały.
    Ponadto regulator pokojowy nie jest dobrym rozwiązaniem dla kotła węglowego,
    bo przyczyni się do jego szybkiego rdzewienia.

    Prawidłowy układ powinien wyglądać następująco:
    Na kotle temperatura minimum 60stC
    Za zaworem mieszającym temperatura wody dostosowana do strat cieplnych i
    zazwyczaj jest ona wyższa o kilka stC od temperatury jaką chcemy uzyskać w
    pomieszczeniu. Może to być zawór mieszający termostatyczny lub też zawór
    sterowany z pomiarem temperatury wody w podłodze. Jeżeli używasz zaworu
    mieszającego, sterowanego ręcznie to warto na powrotach podłogówki
    pozakładać zawory RTL, które nie dopuszczają do przegrzania podłogówki.
    Grzejniki mogą pracować w bezpośrednim obiegu z kotłem lub za drugim zaworem
    mieszającym, ustawianym niezaleznie od zaworu mieszającego podłogówki.
    Zawory termostatyczne przy grzejnikach doregulowują i utrzymuja stałą
    temperaturę w pomieszczeniu. Podłogówka natomiast powinna być zasilana stałą
    temperaturą wody.
    Zamiast zaworów termostatycznych przy grzejnikach można użyć termostatu
    pokojowego, ale powinien on sterować oddzielną pompę, która zasila same
    grzejniki lub steruje drugim zaworem mieszającym przy pomocy siłownika,
    który zasila grzejniki.
    W żadnym wypadku nie steruj bezpośrednio kotłem tzn. sterownikiem kotła, bo
    skrócisz żywotność kotła.

    Przewymiarowanie kotła pogarsza tylko pracę całego układu, dlatego tym
    bardziej powinieneś był zastosować zawory mieszające.

  • 7. Data: 2010-10-24 11:07:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:
> [...]
    > inny układ, który obniży temperaturę wody zasilającej podłogówkę np.
    > sprzęglo. W przeciwnym razie Twoja podłoga będzie parzyć w stopy :)

    Nie bądź taki 'do przodu'... zawór trójdrogowy jest i to na nim mogę
    sobie wyregulować temp na podłogówkę.

> [...]
    > sterowania tj. zaworów termostatycznych oraz sterownika pokojowego.
    > Użytkowanie tych 2 układów jednocześnie jest NIEMOŻLIWE, ponieważ układy

    ok.

    > Ponadto regulator pokojowy nie jest dobrym rozwiązaniem dla kotła
    > węglowego, bo przyczyni się do jego szybkiego rdzewienia.

    rozumiem.

    > Prawidłowy układ powinien wyglądać następująco:
    > Na kotle temperatura minimum 60stC

    jest

> [...]
    > zaworu mieszającego, sterowanego ręcznie to warto na powrotach
    > podłogówki pozakładać zawory RTL, które nie dopuszczają do przegrzania

    póki co mam zwykłe zaworki na zasilaniu i na powrotach.

    > Grzejniki mogą pracować w bezpośrednim obiegu z kotłem lub za drugim
    > zaworem mieszającym, ustawianym niezaleznie od zaworu mieszającego
    > podłogówki.

    grzejniki i podłogówka pracują w układzie odseparowanym od obiegu
    kotłowego płytowym wymiennikiem ciepła. Obieg kotłowy jest otwarty,
    grzejnikowo-podłogówkowy jest zamknięty z odpowiednimi tam naczyniami
    przeponowymi i zaworami bezpieczeństwa.

    Tu nie mam wątpliwości, że jest wszystko dobrze, bo działa i nawet da
    się tym regulować, chodziło mi tylko o sugestię, czy warto pchać się w
    sterownik pokojowy?

    Zawory termostatyczne przy grzejnikach doregulowują i
    > utrzymuja stałą temperaturę w pomieszczeniu. Podłogówka natomiast
    > powinna być zasilana stałą temperaturą wody.

    Tak. I właśnie na zaworze mieszającym trójdrogowym, mam takie pokrętło,
    którym mogę sobie ustawić temperaturę zasilania na podłogówkę -
    instalator mówił, że to się ustawia i potem się tego nie rusza, nawet
    jest taka śrubka :-), żeby nie było tam bezpośredniego dostępu. Jednak
    nie byłbym sobą, gdybym nie popróbował. Mam tam zakres regulacji od 30,
    do chyba 55 stC. Ustawiłem 35 i wydaje mi się, że jeszcze podłogówka
    jest za ciepła, ale reakcja na wszelkie zmiany w podłogówce jest bardzo
    powolna.

> [...]
    > który zasila grzejniki.
    > W żadnym wypadku nie steruj bezpośrednio kotłem tzn. sterownikiem kotła,

    Sama temperatura kotła nie ma wiele wspólnego z tym, czy jest ciepło na
    grzejnikach, czy nie, bo wymiennik i zawory temostatyczne robią swoje,
    poza tym na wymienniku też dochodzi do jakichś tam strat temperatury, a
    i na pierwszym obiegu jest wpięty baniak z cwu, który też skutecznie
    odbiera ciepło.

    > Przewymiarowanie kotła pogarsza tylko pracę całego układu, dlatego tym
    > bardziej powinieneś był zastosować zawory mieszające.

    Wiem, ale mimo to nigdy nie dopuszczam, by temp na kotle, kiedy pracuje,
    nie spadała poniżej jakichś 58 stC.

    Czyli podsumowując...

    Nie bawić się w sterowniki? Nie będę teraz na pewno przerabiał
    instalacji, bo po pierwsze działa w porządku, a po drugie instalator dał
    mi gwarancję i jak zacznę grzebać, to ją stacę :-)

    pozdr
    robercik-us

  • 8. Data: 2010-10-24 12:08:05
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Nie bądź taki 'do przodu'... zawór trójdrogowy jest i to na nim mogę sobie
    > wyregulować temp na podłogówkę.

    Napisałeś "Nie chciałem żadnej wyszukanej automatyki [...] zwykłe zaworki".
    Czyli tak jakby całe sterowanie odbywało się poprzez dławienie zwykłymi
    zaworami kulowymi :)
    Jeżeli masz zawór mieszajacy to jest OK. Trzeba go tylko ustawić.

    > póki co mam zwykłe zaworki na zasilaniu i na powrotach.

    To zamontuj RTL-e

    > Tu nie mam wątpliwości, że jest wszystko dobrze, bo działa i nawet da się
    > tym regulować, chodziło mi tylko o sugestię, czy warto pchać się w
    > sterownik pokojowy?

    I tak i nie.

    > .... ale reakcja na wszelkie zmiany w podłogówce jest bardzo powolna.

    Praw fizyki nie zmienisz.

    > Nie bawić się w sterowniki? Nie będę teraz na pewno przerabiał instalacji,
    > bo po pierwsze działa w porządku, a po drugie instalator dał mi gwarancję
    > i jak zacznę grzebać, to ją stacę :-)

    Tak jak masz zrobione jest OK.
    Trzeba tylko odpowiednio poustawiać i będzie super.
    Pamiętaj, ze podłógówka posiad abardzo dużą inercję i trudnio jest nią
    strerować.
    Można np. ustawić jej temperaturę na stałe na niższym poziomie np. na
    18-21stC, a następnie regulować temperaturą w domu przy pomocy sterownika
    pokojowego sterując obiegiem wody w grzejnikach przy użyciu dodatkowej pompy
    lub elektrozaworu. W tym przypadku zawory termostatyczne przy grzejnikach
    powinny być zdemontowane.

  • 9. Data: 2010-10-24 12:21:10
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > sterowania tj. zaworów termostatycznych oraz sterownika pokojowego.
    > Użytkowanie tych 2 układów jednocześnie jest NIEMOŻLIWE, ponieważ układy

    Nie zawsze. Ja mam sterownik pokojowy na dole i okazało się że na górze w
    pomieszczeniach było zawsze 1-2stC cieplej niż na dole no bo ciepło ucieka
    nam do góry. Zastosowałem więc na górze we wszystkich grzejnikach zawory
    termostatyczne i teraz nie dość że można zrównać temperaturę góra dół to
    jeszcze można sobie pozwolić na obniżenie w wybranych gdy zajdzie potrzeba.
    Wyjątkiem jest łazienka gdzie zarówno drabinka jak i podłoga nie są
    ograniczane termostatami gdyż w łazience jak mawiają ciepła nigdy dość.

    > Ponadto regulator pokojowy nie jest dobrym rozwiązaniem dla kotła
    > węglowego, bo przyczyni się do jego szybkiego rdzewienia.

    Bypas na kotle z zaworem mieszającym załatwia takie sprawy.

    Marek

  • 10. Data: 2010-10-24 12:27:52
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > potrzeba. Wyjątkiem jest łazienka gdzie zarówno drabinka jak i podłoga
    > nie są ograniczane termostatami gdyż w łazience jak mawiają ciepła nigdy

    Ale w Twoim przypadku te głowice nie znajdują się w tym samym pomieszczeniu,
    ani wspólnej przestrzeni grzewczej co termostat pokojowy, dlatego też ich
    działanie jest niezależne, gdyż nie wpływają na pomiar i regulację
    temperatury przez sterownik pokojowy.

    > Bypas na kotle z zaworem mieszającym załatwia takie sprawy.

    Nie ułatwia, ponieważ termostat pokojowy wyłącza kocioł i temperatura wody
    na kotle spada poniżej zadanej.