    From: "kogutek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: świetlówki -jakie Wasze doświadczenia?
    Date: Sun, 13 Sep 2009 14:20:28 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Extra sprawa! Żałuję, że nie mam dokumentu zakupu.
    > Uważam, że internauci powinni nagłośnić sprawę podstawowych wad świetlówek,
    > żeby decydenci się opamiętali i to rynek i odpowiednie Normy powinny
    > decydować o tym co jest dostępne i wybiorę.
    >
    > Moje spostrzeżenia po roku używania:
    > 1. rtęć -zagrożenie przy pęknięciu
    > 2. ciemno zaraz po załączeniu!
    > 3. starzenie się -coraz mniej świecą
    > 4. po 1 roku to już kilka minut rozświecania się do 100
    > Swoje doświadczenia opieram na świetlówkach E14 (gruszki) bo inne w domu to
    > nieporozumnienie.

    Od kilku lat tak robimy. Paragon i pudełko to święta rzecz. Zaczynaliśmy od tych
    tańszych, ale nie najtańszych. Przy wymianie na nowe już tak nie bolało jak
    trzeba było dopłacić kilka złotych żeby z półki lepszą wziąć. Maksymalnie
    półtora roku wytrzymują najlepsze świetlówki żeby nie było efektu długotrwałego
    rozjaśniania i żeby świeciły tak jasno jak nowe. Świetlówka to dobry wynalazek.
    A połączenie, jeśli jest taka możliwość , w jednej oprawie świetlówki 20 z
    najmniejszą zwykłą żarówką. Może być od maszyny do szycia. Sprawia że światło
    jest dla mnie nie do odróżnienia od żarówkowego. Poruszany był temat że
    świetlówki mrugają. To prawda. Ale człowiek nie ma najmniejszej szansy żeby to
    na niego miało wpływ. Chyba wszystkie obecnie produkowane świetlówki mają
    elektroniczny układ zapłonowy. One mrugają ale z bardzo dużą jak dla człowieka
    częstotliwością. To nie jest 50 Hz jak w sieci tylko dużo dużo więcej. W tej
    dużej częstotliwości jest pewien myk. Świetlówka zasilana prądem o dużej
    częstotliwości jaśniej świeci przy takiej samej pobieranej mocy jak zasilana
    prądem o częstotliwości sieciowej. Polecam metod z reklamowaniem świetlówek.
    Reklamowałem już kilkanaście razy i nigdy nie miałem problemu. Świetlówki
    kupujemy, a w zasadzie wymieniamy, tylko w dużym markecie. Jak w małym
    osiedlowym sklepiku będzie z reklamacją nie wiem. W markecie trwa to chwilę.