  • Data: 2017-11-08 07:14:48
    Temat: Re: wykonczenie docieplenia
    Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Adam Sz. wrote:

    > Krokwia do murłaty może być przymocowana od góry gwoździem -
    > krokwiakiem - takim typu 8 x 250. I to na moje ma spokojnie taką samą
    > lub większą wytrzymałość jak blaszki na wkręcikach :)

    Połączenie na gwóźdź krokwiowy ma wiele wad, o których warto wiedzieć.
    Przede wszystkim siły, jakie może przenieść gwóźdź krokwiowy, są naprawdę
    małe. Nośności zarówno na ścięcie jak i wyrywanie gwoździa krokwiowego nie
    przekraczają 3 kN (300 kg). Montaż gwoździ krokwiowych wymaga wstępnego
    nawiercenia. Ignorowanie tego zalecenia w połączeniu z wilgotną tarcicą, tak
    powszechnie stosowaną na polskich budowach, musi skutkować pękaniem drewna.
    Alternatywą dla gwoździ jest zastąpienie ich długimi wkrętami z łbem
    talerzykowym. Na pewno jest to rozwiązanie lepsze, bo nie wymaga wstępnego
    nawiercania, ale w dalszym ciągu nie rozwiązuje najważniejszego problemu,
    jakim jest mała nośność takiego połączenia.

    To, jak niedoskonałym zabezpieczeniem dachu przed poderwaniem są gwoździe
    krokwiowe, pokazują zdjęcia z miejscowości Kalina, przez którą w 2008 roku
    przeszła trąba powietrzna. Gwoździe krokwiowe wychodziły z murłaty jak z
    masła, a wraz z nimi całe połacie dachów przelatywały kilkaset metrów.

    Złącza ciesielskie?

    Jak najbardziej złącza ciesielskie, ale jakie? To zależy z jakiego typu
    więźbą mamy do czynienia i jakie obciążenia tam się pojawiają. Oczywiście,
    jak zawsze zaznaczam, decydujące zdanie powinien mieć tu projektant,
    dysponując narzędziami do określenia sił w danym połączeniu.
    Rozwiązań może być kilka w zależności od tego, z jakim dachem mamy do
    czynienia.

    Kątowniki - uniwersalne rozwiązanie

    Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest zastosowanie złączy kątowych
    wzmocnionych np. ABR90 lub ABR105 w zależności od wymaganej nośności i
    geometrii połączenia.
    Uniwersalność tego połączenia wynika przede wszystkim z faktu, że połączenie
    z użyciem kątowników ma dobrą nośność zarówno na rozpór (siła pozioma), jak
    i poderwanie (siła pionowa od ssania wiatru).

    Pozdr.