  • 1. Data: 2010-12-03 11:24:29
    Temat: Regulacja wstępna (przepływy) instalacji CO "zrób to sam"
    Od: " g-jaro" <j...@g...pl>

    Dobry,

    Pacjent: instalacja CO miedziana, grzejniki płytowe, kocioł gazowy.

    Wszystko działa "mniej więcej" dobrze ale ponieważ instalacja jest nowa i to
    jej pierwszy sezon chcę wyregulaować przepływy w grzejnikach poprzez regulacje
    nastaw w zaworach grzejnikowych.

    Pytanie: wątpie by fachowcy używali specjalnych urządzeń do tego więc jak
    rozumiem lecimy "na czuja". A jak w praktyce ?

    1/ zdejmujemy głowice termostatyczne
    2/ wszystkie regulacje wstepne ustawiam na max.
    3/ kocioł grzeje bo mróz za oknem więc na zasilaniu mam ok 50-60 st.
    4/ co dalej ... ? Generalna zasada "im grzejnik dalej/wyżej tym nastawa
    otwarta bardziej". Ale może można jakoś sprytniej ? Gdzieś/kotś wspomniał że
    reukujemy tak by była dość wyczuwalna róznica między zasilaniem/powrotem w
    grzejniku. Prawda li to ? Od którego grzejnika zacząć ?

    Z góry dzieki za uwagi. Aaaa - "niech ci to zrobi instalator; masz w projekcie
    instalacji; nie ruszaj bo spierniczysz" pomijamy.

    Pzdr,
    g-jaro

  • 2. Data: 2010-12-03 14:05:47
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik " g-jaro" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    Według mnie jeśli wszystko działa idealnie i zgodnie z oczekiwaniami (mam na
    myśli temperatury w poszczególnych pomieszczeniach), to nie ruszać.
    Interweniuje się wtedy, kiedy wyszło "nie tak, jak chciałem". I od tego
    momentu przystępuje się do działań przynoszących pożądany efekt.

  • 3. Data: 2010-12-03 14:18:25
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Interweniuje się wtedy, kiedy wyszło "nie tak, jak chciałem". I od tego
    > momentu przystępuje się do działań przynoszących pożądany efekt.

    w końcu masz głowice termostatyczne czy zawory ?

  • 4. Data: 2010-12-03 14:28:00
    Temat: Re: Regulacja wstępna (przepływy) instalacji CO
    Od: " g-jaro" <j...@g...pl>

    jagr <j...@W...pl> napisał(a):

> [...]
    > Interweniuje się wtedy, kiedy wyszło "nie tak, jak chciałem". I od tego
    > momentu przystępuje się do działań przynoszących pożądany efekt.

    Ha tyle to i ja wiem. Instalacja jest po kompletnej wymianie i wszystkie
    nastawy fabrycznie są na full. Póki co jeszcze różne ekpiy co i rusz wietrzą w
    chałupie więc nie wiem dokładnie jak sprawują się grzejniki ale już
    namierzylem 2 które w dolnej połówce są chłodne, a to z reguły sprawa
    regulacji przepływu właśnie - wiem bo przerabiałem już ten temat ale dla
    jednego grzejnika. Tak, czy owak zacznę się tym bawić bo to nie wieżowiec i
    instalacja nie jest jakoś szczególnie skomplikowana ale liczylem , że ktoś
    doradzi cos więcej poza ogólną regułę "im dalej od kotła tym szerzej".

    pzdr,
    g-jaro

  • 5. Data: 2010-12-03 16:27:45
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik " g-jaro" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Pacjent: instalacja CO miedziana, grzejniki płytowe, kocioł gazowy.

    A pacjent jest rozdzielaczowy czy trójnikowy? Jesli rozdzielaczowy, to moim
    zdaniem poza ekstremalnymi przypadkami typu grzejnik tuż przy rozdzielaczu
    na metrowych rurkach, w regulowanie tych nastaw nie ma sensu sie bawić.

    J.

  • 6. Data: 2010-12-04 13:44:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-03 12:24, g-jaro pisze:
> [...]
    > reukujemy tak by była dość wyczuwalna róznica między zasilaniem/powrotem w
    > grzejniku. Prawda li to ? Od którego grzejnika zacząć ?
    No im mniejszy układ tym ciężej regulować, bo zmiana regulowanego
    grzejnika ma duży wpływ na zmianę przepływu całości, zmienia się
    temperatura za kotłem lub prędkość przepływu i po wyregulowaniu 3ciego
    grzejnika można wracać do pierwszego ;) Ale dobrze o tyle, że mamy w sam
    raz mróz i jest sens coś regulować, bo latem nie ma szans nic ustawić.

    Zasadniczo to pojedynczy grzejnik, gdzie reszta układu pracuje "jakoś"
    (byle nie na full) reguluję tak, by na jego wyjściu (ale zaraz przy
    grzejniku, a nie przy trójniku który miesza wodę z innych grzejnikach)
    była temperatura taka, jaką chciałbym mieć na powrocie do kotła.
    Zakładając że grzejniki są sensownie dobrane do pomieszczenia (i okna
    zamknięte), to mają jakąś moc grzewczą kW przy temperaturze zasilania np
    60'C i powrotu np 40'C, więc dobór przepływu sprowadza się do tego, by
    temperatura na powrocie była te 40' = znaczy że grzejnik oddaje/może
    oddać swoją moc nominalną i jest ok. Nie sztuka dać wielki
    grzejnik/otworzyć okno i schładzać w grzejniku wodę do +18'C - kocioł
    wtedy musi ją bardziej dogrzać spowrotem do +60' = więcej energii do
    tego potrzeba, a w dodatku zbyt chłodna nagrzewnica powoduje wykraplanie
    się spalin itd...

    Tak że termometr jakiś na powrót, ustawić przepływ, poczekać z
    10-20minut, sprawdzić temperaturę, skorygować. Wg zasady mniejszy
    przepływ=niższa temperatura na powrocie (woda dłużej w grzejniku, odda
    więcej ciepła), większy przepływ = wyższa temperatura na powrocie (woda
    zbyt szybko przepływa, nie zdąży oddać ciepła).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2010-12-04 21:23:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    g-jaro wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie: wątpie by fachowcy używali specjalnych urządzeń do tego więc
    > jak rozumiem lecimy "na czuja". A jak w praktyce ?

    z mojej praktyki wynika że jak jest sensownei zaprojektowany układ, pompa
    nei robi na styk to zostawiasz nastawy otwarte i używasz (zakładam, że masz
    zawory termostatyczne). Kręcić trzeba jak gdzieś nie dogrzewa. Co może
    oznaczać, że resztę grzejników w gałęzi trzeba trochę zkryzować. Choc
    niedogrzewanie może też wynikać ze złęgo doboru grzejnika.

  • 8. Data: 2010-12-06 07:14:01
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik " g-jaro" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    na
> [...]
    > instalacja nie jest jakoś szczególnie skomplikowana ale liczylem , że ktoś
    > doradzi cos więcej poza ogólną regułę "im dalej od kotła tym szerzej".

    Z grubsza chodzi o to, żeby grzejniki położone bliżej źródła nie
    "mostkowały" przepływu i żeby mniej-więcej na każdym grzejniku był ten sam
    przepływ wody.

  • 9. Data: 2010-12-06 10:54:50
    Od: " g-jaro" <j...@g...pl>

    BartekK <s...@N...org> napisał(a):

    ciach

    > ZakĹ&#65533;adajÄ&#65533;c Ĺźe grzejniki sÄ&#65533; sensownie dobrane do
    pomieszczenia (i okna
    > zamkniÄ&#65533;te), to majÄ&#65533; jakÄ&#65533;Ĺ&#65533; moc grzewczÄ&#65533; kW
    przy temperaturze zasilania np
    > 60'C i powrotu np 40'C, wiÄ&#65533;c dobĂłr przepĹ&#65533;ywu sprowadza siÄ&#65533;
    do tego, by
    > temperatura na powrocie byĹ&#65533;a te 40' = znaczy Ĺźe grzejnik oddaje/moĹźe

    Dzieki bardzo - po Twoim poscie mnie oświeciło.

    Czyli jadę tak.
    1/ czekam na powrót mrozów
    2/ zdejmuje glowice
    3/ dokładnie odpowietrzam instalację
    4/ zakladając, ze grzejniki mialem dobierane na 60/40 (to do sprawdzenia ale
    gdzies to mam) ustawiam kocioł na te 60-62 stopnie, odpala i czekam ze 2 minut
    az się to ładnie rozpłynie
    5/ montuje termometr przylgowy na powrocie najbliższego grzejnika (od kotła) i
    jełsi powrót ma więcej niz 40 to przykręcam , jełsi mniej to odkręcam. Po 5-10
    min kontrola. I tak po kolei wkierunku najdalszego. Po całości nie zaszkodzi
    jeszcze sprawdzic w tej samej kolejności bo regulacje kolejnych mogą troche
    wpłynąc na poprzednie.
    5/ zakladam głowice, przełączam kocioł na czujnik temp. zewn. i cieszę się
    wyregulowana instalacją.

    Dzieki za rady.

    Pozdrawiam,
    g-jaro