  • 1. Data: 2009-04-07 18:42:02
    Temat: Rozdzielnia elektryczna w kotłowni
    Od: piechur <z...@g...pl>

    Hej,
    dzisiaj spotkałem się z elektrykiem w sprawie instalacji w nowobudowanym
    domu. Usłyszałem informację, że rozdzielni elektrycznej nie można
    montować w kotłowni, a jeśli już to musiała by być ona "antywybuchowa".
    W kotłowni ma być piec na paliwo stałe (pelet, ekogroszek). Przejrzałem
    internet ale oprócz jakichś luźnych informacji nie mogę znaleźć podstaw
    takiego twierdzenia. Może ktoś poratuje z jakich przepisów wynika takie
    podejście elektryka do tej sprawy? Nie ukrywam, że bardziej
    odpowiadałaby mi rozdzielnia w kotłowni niż w szafie korytarzu.
    Pozdrawiam,
    PB

  • 2. Data: 2009-04-07 19:19:55
    Temat: Re: Rozdzielnia elektryczna w kotłowni
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    piechur pisze:

> [...]
    > podejście elektryka do tej sprawy? Nie ukrywam, że bardziej
    > odpowiadałaby mi rozdzielnia w kotłowni niż w szafie korytarzu.

    www.sep.com.pl
    ->Opinie i stanowiska
    ->Opracowania SEP
    Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Wybrane wymagania dla
    instalacji modernizowanych lub nowo budowanych

    Punkt 7.5.

  • 3. Data: 2009-04-08 07:19:42
    Od: "jasio kowalski" <l...@g...pl>

    piechur <z...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > podejście elektryka do tej sprawy? Nie ukrywam, że bardziej
    > odpowiadałaby mi rozdzielnia w kotłowni niż w szafie korytarzu.

    Swego czasu czytałem ciekawą dyskusję między projektantami elektrykami
    dotyczącą sprawy, czy rozdzielnia montowana w kotłowni(a nie poza nią) ma być
    "antywybuchowa" czy też nie. Większość z tych ludzi(a było ich sporo i
    dyskusja była gorąca) twierdziła, że rozdzielnia w "standardowym" wykonaniu
    może być montowana w kotłowni. Jednym z wielu argumentów był fakt, że same
    kotły nie są wykonywane (bo technicznie to niemożliwe) w myśl przepisów
    dotyczących urządzeń pracujących w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem.
    Do tego dochodzi oświetlenie, które też powinno być w takim wykonaniu.
    Nawiasem mówiąc gotowe wymienniki kompaktowe przychodzą ze swoimi już
    zamontowanymi na konstrukcji wymiennika)rozdzielkami elektrycznymi (to w
    odniesieniu do p. 7.5 opracowania SEP)
    Nie jestem elektrykiem i sam jestem ciekaw opinii grupowych elektrycznych
    ekspertów na ten temat.
    PZDR

  • 4. Data: 2009-04-08 07:28:18
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    piechur said the following on 07.04.2009 20:42:
> [...]
    > podejście elektryka do tej sprawy? Nie ukrywam, że bardziej
    > odpowiadałaby mi rozdzielnia w kotłowni niż w szafie korytarzu.

    Ktos chce byc nadgorliwy.
    Jezeli osprzet mial by byc antywybuchowy, to tez takie powinny byc
    oprawy oswietleniowe i wlaczniki, a takich sie nie montuje w kotlowniach
    w domkach jednorodzinnych.
    Wez zmien elektryka. Ja mam rozdzielnie w kotlowni, znajomi maja
    rozdzielnie w kotlowni. Znam tez nowo wybudowane kotlownie dla wiekszych
    zakladow, gdzie w jednym pomieszczeniu z piecami sa tablice rozdzielcze
    ze zwyklym osprzetem, bynajmniej nie jakies specjalnie antywybuchowe, a
    kotlownia byly na gaz.
    Elektrycy czesto sa najmadrzejsi na swiecie, juz jezeli masz watpliwosci
    to zapytaj sie kierbuda, bo to on swieci oczami przed PINB.
    Pozdrawiam
    S.

  • 5. Data: 2009-04-12 10:36:00
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "piechur" <z...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > elektryka do tej sprawy? Nie ukrywam, że bardziej odpowiadałaby mi
    > rozdzielnia w kotłowni niż w szafie korytarzu.

    Nic mi nie wiadomo o prawie czy normach zabraniających montowania rozdzielni
    w kotłowni, choć w tej materii przepisy mogą się zmieniać z dnia na dzień i
    może coś przespałem. Jednak spora część rozdzielnii projektowana była
    właśnie w kotłowniach i bez najmniejszego problemu były te rozdzielnie
    odbierane przez nadzór. W zeszłym roku miałem styczność z takimi
    rozdzielniami przynajmniej kilka razy, choć stanowcza większość montowana
    jest obecnie w wiatrołapach.
    Jednak jeżeli chodzi już o konieczność montażu w kotłowni to Twój elektryk
    bardzo dobrze Ci radzi. Skrzynka w wykonaniu przeciwwybuchowym jest ze 2
    razy droższa od skrzynki w wykonaniu standardowym. Jest to wydatek
    jednorazowy na wiele lat i nie przekracza 400-600zł w zależności od
    wielkości.
    Co ona Ci daje ?
    Przede wszystkim szczelność.
    Montując kocioł węglowy, zawsze w pomieszczeniu kotłowni będzie się
    wydzielać niewielka ilość spalin czy to na skutek nieszczelności drzwiczek,
    ale przede wszystkim podczas otwierania drzwiczek, rozpalania itp. Ponieważ
    węgiel zawiera pewne ilości siarki to też jednym z produktów spalania jest
    dwutlenek siarki SO2
    Metalem, którym pokrywa się styki aparatury łączeniowej oraz
    zabezpieczającej montowanej w rozdzielnicach jest srebro, zaś wszelkie
    złaczki/listwy łączeniowe wykonuje się z mosiądzu.
    Miedź, mosiądz, a zwłaszcza srebro wchodzą w reakcję z SO2 w skutek czego
    ich powierzchnia pokrywa się warstwą siarczków.
    Powtałe siarczki pogarszają kontakt elektryczny i doprowadzają do grzania
    się stykó, a tym samym do szybkiego ich wypalania.
    Dlatego też warto rozdzialnię elektryczną w takim pomieszczeniu zamknąć w
    szczelnej, hermetycznej skrzynce właśnie po to, aby zabezpieczyć osprzęt
    oraz złącza przed szybkim śniedzieniem oraz wypalaniem się styków.