    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Rury PP - jaki producent?
    Date: Wed, 16 Sep 2009 21:51:15 +0200

    Poszukuję własnie materiałów do wykonania hydrauliki w budowanym domu. Wybór
    padł na zgrzewaną instalację z rur PP i tego się trzymam, więc proszę o
    niezakłócanie wątku sugestiami przerzucenia się na miedź, pexy i tym
    podobne. Bo nie! ;-)

    Producentów PP jest całkiem sporo, mi z przyczyn logistycznym zostały się na
    placu boju następujące:
    1) ekoplastik Wavin
    2) Sigma Goleszów
    3) Plastbor
    4) Keller
    5) USMetrix

    Kolejność mniej więcej odpowiada cenie. Ekoplastik podobno najlepszy, ale i
    najdroższy. Sigma - właściwie w tej samej cenie, co ekoplastik, a że
    wavinowi jakoś bardziej ufam, to gdybym miał wybierać z tych dwóch, wybór
    byłby prosty.
    Zostają jednak trzy kolejne: Plastbor i Keller, cenowo niemal identyczni,
    różnica w cenie do wavina daje jakieś 20-30% różnicy w kosztach całości
    instalacji (tylko materiały, robocizna własna, więc nie liczę). Hurtownię
    oferującą tego kellera mam "za rogiem", odstrasza mnie jednak fakt, że te
    rury to takie trochę niewiadomoco, nic na ich temat nie mogę wygóglać.
    No i na końcu listy zostaje turecki USMatrix. Zdecydowany leader cenowy, od
    wavina tańszy niemal o połowę, dla mnie ma tez ten ogromny plus, że dostępny
    jest w Castoramie, gdzie moge choćby i godzinę dumać przy regałach
    dobierając złączki do konkretnych rozwiązań, a potem połowę tego, co kupiłem
    odnieść spowrotem, drugi plus to fakt, że te rury są w odcinkach 3m i
    znakomicie mieszczą mi się do posiadanego środka transportu, podczas gdy
    wszystkie pozostałe mają 4m i będę musiał kombinować z ich zginaniem w łuk
    albo wiezieniem w niedomkniętym bagażniku.

    Wszystkie te rury, łącznie z tureckim Matrixem mają atesty, certyfikaty i są
    zgodne z PN (przynajmniej tak deklaruje producent), na temat 1-3 można
    znaleźć dość łatwo dobre opinie w necie, o 4 nie znalazłem nic, na temat
    castoramowego turka opinie są bardzo mieszane, ale też sprowadzają się do
    negatywnych opinii osób, które "słyszały", "ktoś im mówił" itp. oraz
    pozytywnych osób, które zrobiły instalację z tych rur i wg nich wszystko
    jest ok. Nie znalazłem żadnej negatywnej opinii "z pierwszej ręki". I
    skłonny byłbym zdecydować się na tego Matrixa, nawet nie tyle z oszczędności
    (raptem jakieś 300zł różnicy) ale przede wszystkim mocno usprawniając sobie
    zakupami w Castoramie logistykę całego przedsięwzięcia, gdyby nie obawa o
    własności długofalowe, czy np. po latach nie okaże się, że te lepsze rury są
    nadal trwałe a taki turek się degeneruje i rozwarstwia... Albo na odwrót, bo
    to też nie jest pewne.

    Ktoś coś podpowie, co pomoże podjąć decyzję?

    J.