  • 1. Data: 2009-09-16 19:51:15
    Temat: Rury PP - jaki producent?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Poszukuję własnie materiałów do wykonania hydrauliki w budowanym domu. Wybór
    padł na zgrzewaną instalację z rur PP i tego się trzymam, więc proszę o
    niezakłócanie wątku sugestiami przerzucenia się na miedź, pexy i tym
    podobne. Bo nie! ;-)

    Producentów PP jest całkiem sporo, mi z przyczyn logistycznym zostały się na
    placu boju następujące:
    1) ekoplastik Wavin
    2) Sigma Goleszów
    3) Plastbor
    4) Keller
    5) USMetrix

    Kolejność mniej więcej odpowiada cenie. Ekoplastik podobno najlepszy, ale i
    najdroższy. Sigma - właściwie w tej samej cenie, co ekoplastik, a że
    wavinowi jakoś bardziej ufam, to gdybym miał wybierać z tych dwóch, wybór
    byłby prosty.
    Zostają jednak trzy kolejne: Plastbor i Keller, cenowo niemal identyczni,
    różnica w cenie do wavina daje jakieś 20-30% różnicy w kosztach całości
    instalacji (tylko materiały, robocizna własna, więc nie liczę). Hurtownię
    oferującą tego kellera mam "za rogiem", odstrasza mnie jednak fakt, że te
    rury to takie trochę niewiadomoco, nic na ich temat nie mogę wygóglać.
    No i na końcu listy zostaje turecki USMatrix. Zdecydowany leader cenowy, od
    wavina tańszy niemal o połowę, dla mnie ma tez ten ogromny plus, że dostępny
    jest w Castoramie, gdzie moge choćby i godzinę dumać przy regałach
    dobierając złączki do konkretnych rozwiązań, a potem połowę tego, co kupiłem
    odnieść spowrotem, drugi plus to fakt, że te rury są w odcinkach 3m i
    znakomicie mieszczą mi się do posiadanego środka transportu, podczas gdy
    wszystkie pozostałe mają 4m i będę musiał kombinować z ich zginaniem w łuk
    albo wiezieniem w niedomkniętym bagażniku.

    Wszystkie te rury, łącznie z tureckim Matrixem mają atesty, certyfikaty i są
    zgodne z PN (przynajmniej tak deklaruje producent), na temat 1-3 można
    znaleźć dość łatwo dobre opinie w necie, o 4 nie znalazłem nic, na temat
    castoramowego turka opinie są bardzo mieszane, ale też sprowadzają się do
    negatywnych opinii osób, które "słyszały", "ktoś im mówił" itp. oraz
    pozytywnych osób, które zrobiły instalację z tych rur i wg nich wszystko
    jest ok. Nie znalazłem żadnej negatywnej opinii "z pierwszej ręki". I
    skłonny byłbym zdecydować się na tego Matrixa, nawet nie tyle z oszczędności
    (raptem jakieś 300zł różnicy) ale przede wszystkim mocno usprawniając sobie
    zakupami w Castoramie logistykę całego przedsięwzięcia, gdyby nie obawa o
    własności długofalowe, czy np. po latach nie okaże się, że te lepsze rury są
    nadal trwałe a taki turek się degeneruje i rozwarstwia... Albo na odwrót, bo
    to też nie jest pewne.

    Ktoś coś podpowie, co pomoże podjąć decyzję?

    J.

  • 2. Data: 2009-09-16 20:30:17
    Temat: Re: Rury PP - jaki producent?
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > Wybór padł na zgrzewaną instalację z rur PP i tego się trzymam, więc
    > proszę o niezakłócanie wątku sugestiami przerzucenia się na miedź, pexy i

    Ja bym to robił na pexach :).
    Przecież isntalację pewnie pod podłogą schowasz :)
    PEźy kupisz w krązku i szybko i dokładnie sobiei to spasujesz.
    Ja trzeba będzie skręcić to wygniesz pexa, a w PP oto już jakieś kolano albo
    inne podobne.
    Zaciskarkę do Pexów hurtownia ci za friko pożyczy.
    Zrób sobie główne magistrale pexem a reszte PP.

  • 3. Data: 2009-09-16 21:15:46
    Od: Qwerty <k...@j...pl>

    Jarek P. pisze:
> [...]
    > Wybór padł na zgrzewaną instalację z rur PP i tego się trzymam, więc
    > proszę o niezakłócanie wątku sugestiami przerzucenia się na miedź, pexy

    Jest ich trochę i wszyscy robią tak samo :) kupują granulat, wrzucają
    do ekstrudera i robią rurę lub inny profil. Dostawców granulatu jest
    kilku w zasadzie porównywalnych i wszyscy producenci od nich kupują,
    więc kup co Ci pasuje i się nie przejmuj.

  • 4. Data: 2009-09-16 21:17:27
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > to też nie jest pewne.
    >
    > Ktoś coś podpowie, co pomoże podjąć decyzję?

    Nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem by instalator się nad tym zastanawiał :).
    Kupuje się to co jest pod ręką w sklepie / hurtowni i montuje. PP to jednorodny
    materiał więc na pewno ci się nie rozwarstwi. W Castoramie takie rzeczy są IMHO
    drogie (zwłaszcza kształtki). Ja kupuję w zwykłym sklepie "dla instalatorów", jest
    taniej, płacę, pani dopisuje do WZ, jak chcę to zwracam lub wymieniam, na koniec
    miesiąca biorę fakturę.

  • 5. Data: 2009-09-17 05:52:04
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zwykłym sklepie "dla instalatorów", jest taniej, płacę, pani dopisuje do
    > WZ, jak chcę to zwracam lub wymieniam, na koniec miesiąca biorę fakturę.

    --------------------

    Miód na moje serce lejecie :-)

    Kształtki w castoramie są porównywalne z cenami w hurtowni, natomiast rury
    są wyraźnie tańsze. Cena metra fi20 w castoramie wychodzi na poziomie
    1,60zł, w hurtowniach zaczynają się od 2,0

    J.

  • 6. Data: 2009-09-17 07:10:07
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > są wyraźnie tańsze. Cena metra fi20 w castoramie wychodzi na poziomie
    > 1,60zł, w hurtowniach zaczynają się od 2,0

    Wiesz dla Castoram sa całe seriie produktów, które są tańsze kosztem .....
    :).
    Np taka rura kanalizacyjna 110x3m grubość ścianki jest mniejsza niż od tych
    w hurtowniach.
    Co nie oznacza wady, ale tak jest.
    Tak samo jak kupowałem kable elektryczne, tańsze niż w hurtowniach ale kabel
    był jakiś inny, izolacja jakaś inna żyła też jakby trochę miększa.
    Koleś raz mi przywiózł z hurotwnia kabel, on był grunszy sztywniejszy jakis
    wyrażnie solidniejszy.
    Więc, może nie oszczędzaj za dużo.
    Jak znajdziesz dobrą hurtownię, to Ci tak jak poprzednicy pisali, przyjmą
    zwroty tak samo jak w Castoramie.

    Pozdrawiam Michał

  • 7. Data: 2009-09-17 08:27:52
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Stolat <c...@g...pl> wrote:

> [...]
    > kosztem
    > ..... :).
    > Np taka rura kanalizacyjna 110x3m grubość ścianki jest mniejsza

    Oj o tym, że hipermarkety zamawiają całe serie tańsze i gorsze wiele
    razy już słyszałem, ale szczerze mówiąc nie wierzę w to za bardzo.
    ZNaczy owszem, taka castorama mogła wynegocjować produkcję
    specjalnie dla nich rur 3m a nie 4m, bo te dłuższe by im w regał nie
    wchodziły, może jakies oszczędności na logistyce, spedycji, ale
    produkowanie cieńszej rury oznaczałoby postawienie dla castoramy
    osobnej linii produkcyjnej przecież.

    Hydraulikę mam już za sobą i tu mam orientację: instalację zrobiłem
    z "Pipelife", część kupując w castoramie a część w hurtowni, różnic
    między nimi nie widzę żadnych. Natomiast cośtam okazyjnie
    dokupywałem w Leroju i tu owszem, kształtki kanalizacyjne były z
    jakiegoś badziewia, na które żal było patrzeć, tak jak piszesz,
    ścianki cienkie i wiotkie, ale i wyrób był "no-name".

    Wracając do tematu rur PP jednak - w castoramie są jak się okazuje
    tańsze rury, natomiast kształtki jak ktoś pisał faktycznie są
    droższe. Nasuwa się tu logiczny wniosek, którego jednak się trochę
    boję: co sądzicie o mieszaniu rur i kształtek różnych producentów? W
    kanalizacji jest to głupi pomysł, niby ten sam kaliber a okazuje się
    (w skrajnym przypadku), że kolanko jednego producenta w kielich
    innego producenta wchodzi albo bardzo luźno albo wcale. Tu jednak
    mamy zgrzew, więc teoretycznie nie powinno być z kalibracją
    problemu, najwyżej z niejednorodnością materiału.

    J.

  • 8. Data: 2009-09-17 15:53:11
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > mamy zgrzew, więc teoretycznie nie powinno być z kalibracją
    > problemu, najwyżej z niejednorodnością materiału.

    Powiedz mi, czy jak pijesz wódkę i masz dwie różne butelki to się zastanawiasz czy
    woda jest ze sobą kompatybilna ? :) I kształka i rura jest z polipropylenu.

  • 9. Data: 2009-09-17 16:51:11
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    William Bonawentura <n...@m...nie.pl> wrote:

    > Powiedz mi, czy jak pijesz wódkę i masz dwie różne butelki to się
    > zastanawiasz czy woda jest ze sobą kompatybilna ? :) I kształka i
    > rura jest z polipropylenu.

    Wiesz, w momencie kiedy od tej wódki ma zależeć komfort reszty
    mojego życia, to tak, zastanawiam się.
    Powiem więcej, bo ten akurat temat miałem okazję diagnozować: mając
    w perspektywie.... powiedzmy, że zgrzewanie rur absolutnie
    nieznanego i co więcej mocno podejrzanego producenta i mając przy
    tym dodatkowy stres związany z faktem, że w owym zgrzewaniu mieli
    towarzyszyć też zaproszeni w gości koledzy, wolałem najpierw zgrzać
    samemu jedno malutkie kolanko i poczekać testując przy tym, czy
    się.... no ten, prześwit czy się nie zmniejsza czasem.
    Stwierdziłem, że jakby co, to zmniejszony prześwit w jednym malutkim
    kolanku serwis hydrauliczny zreperuje, a totalnie zaślepiony
    prześwit w iluś pełnokalibrowych rurach mógłby się dla mnie skończyć
    gorzej....

    Więc sam widzisz.

    J.

  • 10. Data: 2009-09-17 18:57:33
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Wiesz, w momencie kiedy od tej wódki ma zależeć komfort reszty mojego
    > życia, to tak, zastanawiam się.

    Kombinujesz troche jak kon pod gore. Idz do normalnego sklepu istniejacego
    od lat i tam kup calosc. Po kiego szukasz dziwnych oszczednosci kupujac tu i
    tam oszczedzajac na calosci moze ze 100zl albo i nie. Dobra 200,
    zastanawiajac sie przez nastepny rok, czy gdzies w posadzce cos nie walnie.
    Szanujace sie firmy nie sprzedaja byle g... dla dobra wlasnego rezygnujac z
    potencjalnych problemow. Z marketami bywa roznie. Mnie cala instalacja PP
    wraz z kompletnym pionem kanalizacyjnym, peszlami, otulinami, trzema
    szafkami do rozdzielaczy, trzema rozdzielaczami w tym jeden do podlogowki
    zaplacilem lacznie niecale 2000zl. Faktura byla na wszystkie elementy i nie
    jestem w stanie podac samego PP, ale nie byla to powalajaca kwota. Samej
    rury 20 poszlo chyba z 60m, wiec troche tego bylo, bo chalupa spora i
    kotlownia daleko.

    Pozdro.. TK