  • 11. Data: 2009-09-17 19:46:11
    Temat: Re: Rury PP - jaki producent?
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    news:h8tpdq$45m$1@inews.gazeta.pl...
    > tym dodatkowy stres związany z faktem, że w owym zgrzewaniu mieli
    > towarzyszyć też zaproszeni w gości koledzy, wolałem najpierw zgrzać
    > samemu jedno malutkie kolanko i poczekać testując przy tym, czy
    > się.... no ten, prześwit czy się nie zmniejsza czasem.
    > Stwierdziłem, że jakby co, to zmniejszony prześwit w jednym malutkim
    > kolanku serwis hydrauliczny zreperuje, a totalnie zaślepiony
    > prześwit w iluś pełnokalibrowych rurach mógłby się dla mnie skończyć
    > gorzej....

    To jest coś co warto na pewno "potrzenować" bo zaślepienie przekroju jest częstym
    błędem początkującego. Trzeba przede wszystkim nie wprowadzać rury zbyt głęboko i nie
    skrzywić jej. W rogach nie zawsze jest to wykonalne. Najlepszym wyjściem jest wtedy
    pomocnik i druga zgrzewarka. Na zmniejszenie przekroju są znacznie bardziej czułe
    rurki 20 (3/16") i IMHO warto je stosować tylko do podejść. PP25 (1/4") prawie zawsze
    wychodzi bez zwężeń.

  • 12. Data: 2009-09-17 19:51:12
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> wrote:

    > Kombinujesz troche jak kon pod gore. Idz do normalnego sklepu
    > istniejacego od lat i tam kup calosc. Po kiego szukasz dziwnych
    > oszczednosci kupujac tu i tam oszczedzajac na calosci moze ze
    > 100zl
    > albo i nie.

    Właśnie, jak wyżej pisałem, nie całkiem o oszczędności
    chodzi,bardziej o logistykę. Oczywiście, że kupiłbym w hurtowni, ale
    hurtownia sprzedaje rury w 4m odcinkach, a ja to musze osobówką
    przewieźć, dlatego castorama z rurami 3m mi pasuje bardziej.
    Oszczędności oczywiście też są mile widziane, ale tu nie upieram
    się, jak sam piszesz chodzi o jakieś 200zł.

    J.

  • 13. Data: 2009-09-17 19:55:47
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    William Bonawentura <n...@m...nie.pl> wrote:

    > To jest coś co warto na pewno "potrzenować" bo zaślepienie
    > przekroju
    > jest częstym błędem początkującego.

    Chyba nie zrozumiałeś, o czym piszę, a ja odnosiłem się do Twojego
    przykładu z piciem wódki, tylko w taki trochę hydrauliczny sposób
    ;-) A w tym konkretnym moim przykładzie zaślepienie otworu jest
    błędem, który teoretycznie można wykonać dwa razy, a praktycznie na
    ogół tylko raz, bo oba otwory zwykle się naraz zaślepiają :-)

    J.

  • 14. Data: 2009-09-17 20:12:19
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > logistykę. Oczywiście, że kupiłbym w hurtowni, ale hurtownia sprzedaje
    > rury w 4m odcinkach, a ja to musze osobówką przewieźć, dlatego castorama z

    Znam ten bol. popros zeby Ci przecieli na pol czy jak Ci pasuje i dolicz
    pare mufek wiecej. Wszystko wez na WZ, zaplac a na koniec wszystko rozlicz
    jak ktos juz pisal.
    Poza tym ja takie 4m rury zwijalem w spory klebek, moze nie klebek ale
    wsadzalem pod nogi pasazera i zawijalem drugi koniec. Bylo latwiej bo to
    kombi, ale w cieply dzien po woli da sie to wygiac bez uszczerbku, w maluchu
    pewnie nie. :-)

    > Oszczędności oczywiście też są mile widziane, ale tu nie upieram się, jak
    > sam piszesz chodzi o jakieś 200zł.

    Oszczednosci sa zawse mile widziane, ale nie na wszystkim i nie za wszelka
    cene. Zalejesz to to betonem i nie bedziesz spal nocami.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2009-09-17 20:25:51
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > bo
    > to kombi, ale w cieply dzien po woli da sie to wygiac bez

    Też mam kombi, jeśli dałes radę, to nie jest źle, jest nadzieja :-)

    J.

  • 16. Data: 2009-09-17 20:36:01
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Też mam kombi, jeśli dałes radę, to nie jest źle, jest nadzieja :-)

    Dasz rade. Wkladasz pod nogi i zawijasz za zaglowkiem kierowcy a pozniej
    szybko zamykasz. :-))
    W brew pozorom te 4m jest bardziej optymalna dlugoscia przy robieniu
    instalacji od podstaw. Lepiej skrocic jak doklejac. :-)

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2009-09-17 20:57:38
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> wrote:

    > Dasz rade. Wkladasz pod nogi i zawijasz za zaglowkiem kierowcy a
    > pozniej szybko zamykasz. :-))

    Kurcze, ale ja tego dużo chcę kupić... Z kalkulacji (robionych
    oczywiście nadmiarowo) wychodzi mi po 50mb fi20 i fi25, do tego
    kilkanaście mb fi32 i fi16, razem ze trzydzieści parę rur będzie.
    Pod siedzenie nie wiem, czy wejdzie.
    Ryra 3m wchodziła mi wzdłuż od szyby do szyby, myślałem, żeby je
    wyginać w łuk i układać od nóg przedniego pasażera, pod sufitem
    samochodu, aż do podłogi bagażnika.
    Nic, skoro mówisz, że się da, to się da, coś wykombinuję.

    J.

  • 18. Data: 2009-09-17 21:02:54
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Wiesz, w momencie kiedy od tej wódki ma zależeć komfort reszty mojego
    > życia, to tak, zastanawiam się.

    Skoro się zastanawiasz nad tym to dlaczego wybrałeś najgorszy
    materiał/system do budowy instalacji, przy którym liczy się zarówno jakość
    materiału, ale przede wszystkim wprawa i jakość wykonania połączeń ?
    Zgrzewanie wcale nie jest łatwe jakby się komuś wydawało. Nie dogrzejesz to
    puści. Przegrzejesz to zaczopuje się przelot, albo dość mocno zwęży i
    będziesz miał problemy.
    Poza tym zależy jak chcesz układać instalację. Jeżeli będzie prowadzona po
    ścianie to PP jest OK, choć brzydkie. Ale jeżeli chcesz dawać w ścianę lub
    co gorsza w posadzkę to możesz narobić sobie problemów biorąc tym bardziej
    pod uwagę, że jesteś nowicjuszem.

  • 19. Data: 2009-09-17 21:07:25
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Kurcze, ale ja tego dużo chcę kupić... Z kalkulacji (robionych oczywiście
    > nadmiarowo) wychodzi mi po 50mb fi20 i fi25, do tego kilkanaście mb fi32 i
    > fi16, razem ze trzydzieści parę rur będzie.

    Ja 16 nie uzywalem wcale. To jakis kosmiczny wymiar do ktorego nic nie mozna
    dokupic. Myslisz pewnie o cyrkulacji? To zrobilem 20.

    > Pod siedzenie nie wiem, czy wejdzie.

    Nie pod siedzenie. Wkladasz od tylu srodkiem samochodu do miejsca gdzie nogi
    trzyma pasazer. Pozniej robisz luk za zaglowkiem kierowcy i koncowki gdzies
    tam sobie opierasz w bagazniku. Wszystkiego tak nie przewieziesz, nie ma
    mozliwosci chyba tyle ruru wygiac. Tu logistyka jezeli daleko moze byc
    klopotliwa faktycznie. Zawsze mozesz je przyciac a koncowek pod podejscia
    itp. i tak sporo bedzie Ci potrzeba.

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2009-09-17 21:18:07
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek "Plumpi" <p...@w...pl> wrote:

    > Skoro się zastanawiasz nad tym to dlaczego wybrałeś najgorszy
    > materiał/system do budowy instalacji, przy którym liczy się
    > zarówno
    > jakość materiału,

    A coś więcej na temat tej jakości? Konkretnie, czym przejawia się
    zła jakość i gdzie można ją spotkać, w jakich wyrobach? Bo na tym mi
    w sumie w tym wątku najbardziej zależy.

    > ale przede wszystkim wprawa i jakość wykonania
    > połączeń ? Zgrzewanie wcale nie jest łatwe jakby się komuś
    > wydawało.

    Jestem, jak zauważyłes nowicjuszem, ale po zakupie zgrzewarki
    kupiłem też i garść kształtek, rurę, pozgrzewałem sobie trochę:

    http://tinyurl.com/nwgc3p

    I szczerze mówiąc nie widzę w tym nic szczególnie trudnego. Owszem,
    jak ktoś tu w wątku pisze, wciskając za mocno łatwo zrobić
    przewężenie, ale jak się o tym wie, wystarczy za mocno nie wciskać i
    tyle. Zresztą, z tego, co zauważyłem z tych nikłych własnych
    doświadczeń, jak się nie przegrzeje, to i wcisnąć za mocno też w
    zasadzie się nie da.

    > Nie dogrzejesz to puści. Przegrzejesz to zaczopuje się przelot,
    > albo
    > dość mocno zwęży i będziesz miał problemy.

    Od lat śledzę forum muratora. I bez liku widziałem wątków, w których
    ktoś wspominał o mieszkaniu zalanym przez źle zaciśniętą złączkę na
    PEXie, czy o źle zlutowanej i przeciekającej miedzi. O problemach z
    instalacją PP nie czytałem NIGDY.
    Co ciekawsze, w przypadku PEXów czytałem o instalacjach, które
    przeszły próbę ciśnieniową, niedociśnięta złączka strzeliła dopiero
    potem.

    > Ale jeżeli chcesz
    > dawać w ścianę lub co gorsza w posadzkę to możesz narobić sobie
    > problemów biorąc tym bardziej pod uwagę, że jesteś nowicjuszem.

    Dlaczego?
    Tak, wiem, "jak będzie jakaś nieszczelność..." i tak dalej. Pytam,
    dlaczego akurat robiąc w PP mam sobie tu narobić problemów, a przy
    PEXie lub miedzi nie?

    J.