  • 1. Data: 2011-03-08 21:14:27
    Temat: Schemat kotłowni
    Od: Anetka <g...@s...pl>

    Witam,
    instalator proponuje mi poniższa instalację: http://www.salonreklamy.pl/kotlownia.jpg
    Ma to być współpraca kotła kondensacyjnego z kominkiem z płaszczem
    wodnym. Dom w 70% ogrzewany grzejnikami i w 30% podłogówką.
    Proszę o Wasze opinie, czego brakuje, co jest nie tak, czy jest ok
    itp.

    Z góry dziękuję za opinie.
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2011-03-09 09:26:05
    Temat: Re: Schemat kotłowni
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-08 22:14, Anetka pisze:
> [...]
    > wodnym. Dom w 70% ogrzewany grzejnikami i w 30% podłogówką.
    > Proszę o Wasze opinie, czego brakuje, co jest nie tak, czy jest ok

    Dopisz do tego legendę bo nie wszystkie symbole wiem co znaczą.

    Z tego co widzę to - kominek podłączyłbym do dolnej wężownic CWU
    zbiornika, nie widzę wymiennika - chcesz bezpośredni z kominka zasilać
    CO. Nie widać pompy cyrkulacji wody - w zasadzie nie jest ona konieczna
    - tylko zastanów się czy aby na pewno jej nie potrzebujesz.
    Masz narysowany kocioł dwufunkcyjny - często, a przynajmniej te kotły
    które ja znam - realizują grzanie wody przepływowo - pod ciśnieniem - u
    ciebie tego ciśnienia nie będzie bo obieg jest zamknięty. Choć nie
    wiadomo jaki ten piec i jakie ma rozwiązanie.

    Nie jestem fachowcem - u mnie działa podobny układ tzn. zasobnik,
    solary, piec gazowy, kominek z płaszczem, podłogówka i grzejniki... z
    tym, że bez dogrzewania CWU z kominka, ostatnio zastanawiałem się nad
    przerobieniem tego by kominek dogrzewał również CWU.

    Ariusz

  • 3. Data: 2011-03-09 09:47:39
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Anetka" <g...@s...pl> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...
[...]

    jest OK - standardowo. Jedyne czego nie wiem, to po co mieszasz na wyjściu
    CWU - czyżby panowały tam aż takie temperatury ???
    Z lektury grupy wynika że są osoby mające pozytywne doświadczenia we
    wprzęganiu solarów do ogrzewania podłogowego - może pomysleć na dopowiednim
    układem do przełączania ? Możesz tego nie uzyskać bo jeżeli to w całości
    system viessmanna to porducent może się wycofac z gwarancji. Są obecnie
    dostępne kolumny do montażu solarów które umożliwiają regujlację ich
    położenia co z kolei ma znaczenie dla isch sprawności w porach innych niż
    słoneczne.
    Jeżeli masz jakąś kotłownę, to zamiast kominka pomyśl o kotle na paliwo
    stałe - nie będziesz miała kotłowni w salonie, chyba że kominek ma być
    źródłem "klimatu" w co osobiście nie wierzę bo przy tym po prostu trzeba
    "robić" i szybko się odechciewa. Jeżeli ma to być tańsza alternatywa dla
    palenia gazem, to sama zmiana kominka na kocioł daje jakieś 2-3 tysiące
    oszczędności w kieszeni.

  • 4. Data: 2011-03-09 09:48:26
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Z tego co widzę to - kominek podłączyłbym do dolnej wężownic CWU
    > zbiornika, nie widzę wymiennika - chcesz bezpośredni z kominka zasilać CO.
    Tak bo to kominek w układzie zamkniętym

  • 5. Data: 2011-03-09 10:47:29
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 09-03-2011 o 10:26:05 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Dopisz do tego legendę bo nie wszystkie symbole wiem co znaczą.
    >
    > Z tego co widzę to - kominek podłączyłbym do dolnej wężownic CWU
    > zbiornika,
    źle, zimna woda szybko zniszczy kominek, jego się podłącza u góry, dól
    zostawić
    na ewent solary.

    nie widzę wymiennika - chcesz bezpośredni z kominka zasilać
    > CO.
    Narysowane jest zabezpieczenie czyli kominek jest w instalacji zamkniętej.

> [...]
    > ciebie tego ciśnienia nie będzie bo obieg jest zamknięty. Choć nie
    > wiadomo jaki ten piec i jakie ma rozwiązanie.
    Tu się zgadza, lepszy byłby kocioł jednofunkcyjny bo i tak jest zasobnik
    CWU.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 6. Data: 2011-03-09 11:07:03
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-09 10:48, Jackare pisze:
    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tak bo to kominek w układzie zamkniętym
    No faktycznie - widzę, że od któregoś tam miesiąca 2009 r. można
    stosować takie rozwiązania.

    Co nie zmienia faktu że podłączyłbym kominek do dolnej wężownicy.

    Ariusz

  • 7. Data: 2011-03-11 11:32:25
    Od: k_jak_krzys <k...@s...pl>

    On 9 Mar, 11:47, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    zastanów się czy aby na pewno jej nie potrzebujesz.

    > Tu się zgadza, lepszy byłby kocioł jednofunkcyjny bo i tak jest zasobnik

    Kocioł ma być jednofunkcyjny, nie wiem jak to wyczytaliście że jest
    dwu? Jeśli to układ dla dwufunkcyjnego to błąd - może ktoś z Was
    przerobić ten schemat tak aby był poprawny dla jednofunkcyjnego?
    Dzięki.
    Kominek ma pracować w układzie zamkniętym.
    Pod mieszanie na wyjściu CWU faktycznie niepotrzebne, przecież można
    to zrobić w kranie - dobrze myślę?
    Nie wiem co lepsze czy podłączenie kominka do zasobnika przez dolną
    wężownicę czy też tak jak na rysunku poprzez sterowany zawór. Jeśli
    przez zawór to priorytet na grzejniki.

    Janusz_kk1 napisał że niekorzystnie jest aby kominek miał za zimną
    wodę - jaką temperaturę należy uważać za zimną żeby nie narażać
    kominka na szybki koniec?

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 8. Data: 2011-03-11 23:05:46
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "k_jak_krzys" <k...@s...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Janusz_kk1 napisał że niekorzystnie jest aby kominek miał za zimną
    wodę - jaką temperaturę należy uważać za zimną żeby nie narażać
    kominka na szybki koniec?

    jak każdy kocioł stałopaliwowy - poniżej 60 st C

  • 9. Data: 2011-03-14 12:56:02
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-12 00:05, Jackare pisze:
> [...]
    > kominka na szybki koniec?
    >

    > jak każdy kocioł stałopaliwowy - poniżej 60 st C

    A to ciekawe bo u siebie mam kominek (sterownika) ustawiony na 48stC -
    temperatura w piecu dochodzi do 55, czasem coś powyżej 60, zależy ile
    załaduję i jakie drewno, temperatura na wyjściu z wymiennika ma około 40
    st. Nie słyszałem do tej pory jakiś przeciwwskazań dla takiego palenia.
    Możesz coś więcej napisać, co się dzieje z tym piecem/ kominkiem gdy w
    obiegu ma za zimną wodę.

    No i jak się ustrzec za zimnej wody - jak puścisz wodę w obieg w
    grzejniki to mało prawdopodobne by ci wróciła nagrzana do 60 st.
    No może w końcowej fazie grzania.
    Można to rozwiązać zwiększając szybkość pompy tylko po co marnować już
    wyprodukowane ciepło.
    Podobnie w przypadku CUW - nie ma znaczenia czy dolna wężownica czy
    górna jeżeli zimna woda ma około 6 stC to nie ma szans by w początkowej
    fazie grzania ta teperatura na powrocie miała 60stC, owszem w końcowej
    tak. Z tym, że grzejąc górną wężownicą dość szybko woda CUW nagrzeje się
    do 50stC. i dalsze puszczanie ją w ten obieg nie ma sensu.
    Widzę za to inny problem z tym rozwiązaniem - skoro jednak do zasobnika
    podłączony będzie piec gazowy, który będzie miał za zadanie utrzymanie w
    górnej części ustaloną temperaturę to kiedy będzie można wykorzystać
    kominek do dogrzania tej wody. skoro jej temperatura będzie optymalna.
    Za to w dolna cześć będzie zimna i można by ją podgrzać, a i sam bufor
    wody jest o wiele większy.
    Chyba, że zastosować jakieś sterowanie co będzie widziało, że za 5 minut
    kominek puści gorącą wodę na górną wężownicę i piec gazowy się nie
    włączy pozwalając by temperatura w kominku była na tyle duża aby zacząć
    grzać CUW. Jakoś tego nie widzę.
    Poza argumentem, że zimna woda szkodzi piecom.
    Dlatego proszę rozwiń tą sprawę i podaj jakieś konkrety

    Ariusz

  • 10. Data: 2011-03-21 14:31:56
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > kominka na szybki koniec?
    >

    > jak każdy kocioł stałopaliwowy - poniżej 60 st C

    Chwilę poczytałem i:

    Nie jest to takie oczywiste 60 st. Wszystko zależy od wielu czynników
    choćby od ciśnienia ale najważniejszy składnik szkodliwych skroplin o
    ile one wystąpią, bo w piecu mimo niskiej temperatury może być dość
    "wietrznie". Ale najważniejszym składnikiem skropli powodujących korozję
    jest siarka, a tej w drzewie jest poniżej 1% (coś koło 0,6), za to w
    węglu około 20 razy więcej - czyżby stawianie kominka na równi z piecem
    wszystkopalnym nie jest lekko przesadzone.

    Chętnie posłucham czegoś więcej na ten temat.

    Ariusz