  • 1. Data: 2009-04-16 07:18:47
    Temat: Służebność działki - droga dojazdowa
    Od: Bartłomiej Syryjczyk <g...@a...net.pl>

    Witam,
    Dojeżdżam do swojej działki po wydzielonej działce pierwotnego
    właściciela, służącej jako droga (szer. 3 m). Jakie prawa mam w takiej
    sytuacji. Czy mogę sam cokolwiek robić na tej działce (utwardzenie,
    przekopanie, itp.) czy zdany jestem na łaskę właściciela? Z tej
    działki / drogi korzystam tylko ja.

    --
    guzik

  • 2. Data: 2009-04-16 07:40:57
    Temat: Re: Służebność działki - droga dojazdowa
    Od: BbT <m...@g...com.a.spam.jest.be>

    Bartłomiej Syryjczyk pisze:
> [...]
    > sytuacji. Czy mogę sam cokolwiek robić na tej działce (utwardzenie,
    > przekopanie, itp.) czy zdany jestem na łaskę właściciela? Z tej

    Sluzebnosc oznacza, ze masz prawo po tej drodze przejsc/przejechac, nic
    wiecej. Byc moze mozna sie domagac od wlasciciela utrzymania tej drogi w
    nalezytym stanie, ale szczerze mowiac watpie w to.

    Najlepiej byloby sie chyba dogadac. Jesli czlowiek normalny, to nie
    bedzie mial chyba nic przeciwko, jesli uporzadkujesz i utwardzisz droge
    na swoj koszt.

    --
    Pozdrawiam,
    BbT

  • 3. Data: 2009-04-16 07:59:34
    Od: _a_r_t_e_c_ <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Bartłomiej Syryjczyk napisał:
> [...]
    > sytuacji. Czy mogę sam cokolwiek robić na tej działce (utwardzenie,
    > przekopanie, itp.) czy zdany jestem na łaskę właściciela? Z tej

    Widze 3 mozliwosci:

    1. Droga jest "nieformalna", nie jest Twoją wlasnoscią i nie zadbales w
    momencie kupna o formalne uregulowanie, W tym przypadku nie masz do niej
    zadnych praw i nic nie mozesz zrobic.

    2. Masz zapewnioną służebnośc przejścia i przejazdu z wpisem do Ksiegi
    Wieczystej tej działki - wtedy możesz przechodzić i przejezdzac i nic
    wiecej. Nie ma mowy o przekopaniu lub poprowadzeniu w tej drodze mediów itp.

    3. Masz ułamkową własność w tej drodze, kupiles swoją działke i ułamkową
    cześć działki-drogi. Wtedy jestes formalnie wspolwlascicielem i robisz
    wszystko w uzgodnieniu z pozostalymi wlascicielami.

    Ktory z tych wariantów zachodzi u Ciebie - sprawdz sam w dokumentach.

  • 4. Data: 2009-04-16 08:51:43
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wieczystej tej działki - wtedy możesz przechodzić i przejezdzac i nic
    > wiecej. Nie ma mowy o przekopaniu lub poprowadzeniu w tej drodze mediów

    Zwykle jest także zapis o przeprowadzeniu mediów. Trzeba sprawdzic w
    dokumentach.

  • 5. Data: 2009-04-16 09:07:39
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Bartłomiej Syryjczyk <g...@a...net.pl> writes:

> [...]
    > sytuacji. Czy mogę sam cokolwiek robić na tej działce (utwardzenie,
    > przekopanie, itp.) czy zdany jestem na łaskę właściciela? Z tej

    Art. 288
    Służebność gruntowa powinna być wykonywana w taki sposób, żeby jak
    najmniej utrudniała korzystanie z nieruchomości obciążonej.

    Art. 289
    § 1. W braku odmiennej umowy obowiązek utrzymywania urządzeń
    potrzebnych do wykonywania służebności gruntowej obciąża właściciela
    nieruchomości władnącej.

    A dalej to już prawnika zapytaj.

    MJ