  • 21. Data: 2014-01-28 02:35:16
    Temat: Re: Sorry, taki mamy klimat
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Fazi" <F...@m...com> wrote in message
    news:lc1p1m$5a7$1@node1.news.atman.pl...
> [...]
    ower

> [...]
    > at the Georgia Institute of Technology, considering its overall potential,
    > thorium-based power "can mean a 1000+ year solution or a quality
    > low-carbon bridge
    > to truly sustainable energy sources solving a huge portion of mankind's
    > negative environmental impact."...
    > Badania trwają, podobnie jest z fuzją itd. Idealna opcja na dziś, dla
    > Polski szczególnie :)
    > A kompa i tv chcesz mieć, i ciepełko, i....
    > No i te przykłady; gdzie to działa praktycznie, jakoś nie mogę trafić...
    > No ale te spiski militarne...hamują postęp jak nic ;)

    Za wcześnie urwałeś czytanie, tu są lokalizacje takich elektrowni:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nuclear_p
    ower#Current_projects

    To, że ta technologia jest ciągle w fazie eksperymentalnej to właśnie
    zasługa osierocenia jej przez lobby militarne. Komu potrzebne są
    inwestycje na cywilną energetykę z której nie ma "bonusa" w postaci
    military grade plutionium??

  • 22. Data: 2014-01-28 03:19:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Leszek Serdyński" <l...@o...pl> wrote in message

    > Tylko, że wyjątkowo ciepłe lato w epoce lodowcowej miałoby max +10 st. C
    > :) a nie +40

    Niekoniecznie. Wciąż Leszku mówimy o lokalnym ekstremum na tle
    długoterminowego trendu. To co dzieje się z roko na rok, z miesiąca
    na miesiąc nazywamy pogodą... To co dzieje się na przestrzeni setek
    lat nazywamy klimatem. Chwilowe ocieplenie czy oziębienie pogody
    to nie ocieplenie/oziębienie klimatu.

    Z erą lodowcową to jest jeszcze osobna sprawa: lód jest przeważnie
    biały, odbija promieniowanie słoneczne... w efekcie ochładzają się.
    Jak się lód raz stopi to pod nim jest zwykle ciemniejsza skała lub
    gleba która pochłania promieniowanie słoneczne, i się ogrzewa,
    zapobiegając powstawaniu lodu... Łatwo więc przekombinować i tam
    gdzie lodowiec całkiem wyparuje może go już więcej nigdy nie być.
    I odwrotnie - raz zapoczątkowane zlodowacenie może się rozbujać
    w niekontrolowany sposób na tej samej zasadzie... A więc lodowiec
    potęguje wahnięcia i tu można więcej przekombinować...

    Czytałem o jakiejś wiosce w Ameryce Południowej u podnóża gór
    gdzie właśnie od dziesiątek lat mieli coraz mniej, coraz mniej wody.
    Co się okazało? Ano sukcesywnie coraz mniejsza była w górach
    nad nimi czapa lodowca który pare lat temu całkiem zniknął i już
    się na drugi rok nie pojawił... Wylazły spod lodu ciemne skały
    które nawet w zimie nagrzewały się i topiły opady śniegu.
    I tu pomogła im nauka: spróbowali metody oblewania skał wodą
    wapienną, zmieniając skałom kolor na prawie biały. Metoda okazała
    się skuteczna i doprowadziła do odzyskania jakiejś tam partii lodu.

    > Ale do brzegu. Niedawno czytałem na onecie, że z powodu małej aktywności
    > słońca grozi nam mała epoka lodowcowa, jak w czasie potopu szwedzkiego,
    > kiedy przez Bałtyk śmigało się na saniach i stawiano knajpy na lodzie.
    > Jedynym ratunkiem może być wysokie stężenie CO2 w atmosferze. Budujmy
    > elektrownie węglowe. Będziemy mieć dotacje z UE za CO2 :)

    Od kiedy to umiemy przewidywać długoterminowo aktywność Słońca?

  • 23. Data: 2014-01-28 10:31:25
    Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl>

    > Od kiedy to umiemy przewidywać długoterminowo aktywność Słońca?
    Nie zgłębiałem się w temat, ale współczesna nauka dysponuje już chyba innymi
    metodami badania cyklów aktywności słońca poza liczeniem plam?

    Intryguje mnie jeszcze inny aspekt zmian klimatycznych: różnice w poziomie
    mórz.
    W wiekach chyba VIII-X, kiedy Grenlandia była "zielonym lądem", kiedy
    uprawiano na niej zboże i wypasano krowy, w okolicach obecnego Elbląga była
    osada Truso. Archeolodzy odkopali ją. Rozmawiałem z kustoszem muzeum w
    Elblągu, pytałem na jakim poziomie w stosunku do obecnego poziomu morza jest
    osada. Truso jest w pobliżu obecnego jeziora Drużno, praktycznie na poziomie
    morza. Jak więc ma się brak pokrywy lodowej na Grenlandii w okresie tamtego
    "ocieplenia klimatu" z poziomem mórz?