  • 1. Data: 2014-01-11 20:07:19
    Temat: O pszczołach inaczej
    Od: SJS <s...@p...pl>

    http://www.gutenberg.org/files/38516/38516-h/38516-h
    .htm

    Sprawdzałem swoje - jak na razie mają się dobrze ale dla rodziny
    pszczelej najgorszy okres to przełom lutego i początek marca.
    Warroza niestety się uodparnia na stosowane środki.
    Doczekamy do wiosny, zobaczymy
    Jak to było?:
    "Przeżyjesz marzec będziesz żył starzec"
    Planuję kilka eksperymentów w tym roku - czas reagowania roju na różne
    czynniki.
    Od kilku lat planuję zrobić kasetę na dwie ramki z jednej strony szkło z
    drugiej plastik aby podglądać pszczoły ale jakoś tak schodzi czas...
    A czemu nie szkło z obu stron?
    Szkło nie przepuszcza podczerwieni a chce nocne obserwacje przeprowadzać
    właśnie w podczerwieni - podejrzewam, że zobaczę coś więcej niż w dzień
    w świetle widzialnym.

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 2. Data: 2014-01-12 19:33:35
    Temat: Re: O pszczołach inaczej
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2014-01-11 20:07, SJS pisze:
    > Szkło nie przepuszcza podczerwieni a chce nocne obserwacje przeprowadzać
    > właśnie w podczerwieni - podejrzewam, że zobaczę coś więcej niż w dzień
    > w świetle widzialnym.
    Szkło jak najbardziej przepuszcza podczerwień. Nie przepuszcza ultrafioletu.
    Jacek

  • 3. Data: 2014-01-12 23:42:04
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2014-01-12 19:33, Jacek pisze:
    > Szkło jak najbardziej przepuszcza podczerwień. Nie przepuszcza
    > ultrafioletu.
    > Jacek

    A którą podczerwień?
    Bo czujki pasywne podczerwieni nie "widzą" przez szyby i mają soczewki i
    lustra plastikowe

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2014-01-13 00:26:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SJS napisał:

    > A którą podczerwień?

    Tej, na którą czułe są kamery nadające się do do podglądania
    pszczół, nie tłumi bardziej od światła widzialnego. Można to
    sprawdzić choćby patrząc przez kamerę telefonu na diodę pilota
    do telewizora. Wszystkie tanie kamery CCD widzą w podczerwieni
    (choć w zasadzie nie powinny, ale fitry zaporowe IR są drogie,
    więc ich tam nie ma). Zakrycie diody pilota szybą nie zmienia
    obrazu w sposób zauważalny.

    > Bo czujki pasywne podczerwieni nie "widzą" przez szyby

    Głownie z powodu odbicia promieni od powierzchni szyby. Przy
    przejściu wte i nazad to duże osłabienie.

    > i mają soczewki i lustra plastikowe

    A z czego mają mieć?! Obiektywy w kamerach, aparatach, webamach
    też przecież plastikowe -- gdyby miały być nie wtryskiwane, lecz
    szlifowane ze szkła, to by nie kosztowały kliku centów jak teraz.

    Poza tym ultrafiolet przez zwykłe szkło okienne też jest przepuszczny,
    choc mocno osłabiany. Szkła całkowicie tnące UV wcale tanie nie są
    (okulary z filtrem). I tu akurat na miejscu by było pytanie "który
    ultrafiolet?", bo i tłumienie jest różni i oddziaływanie też. W każdym
    razie pszczoły widzą UVA (ten bliski).

    Jarek

    --
    Organizator życie mas
    Napisze nowe "Życie Pszczół"

  • 5. Data: 2014-01-13 00:57:25
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W każdym
    > razie pszczoły widzą UVA (ten bliski).

    To prawda, nawet przez chmury wiedzą gdzie słońce. Będę szukał metody
    sprawdzenia jaki jest mechanizm widzenie pszczół w ciemnościach.
    Wiadomo, że widzą przyoczkami ale jak?
    --
    Sprawdzano które zwierzaki rozpoznają siebie w lustrze.
    Koty nie rozpoznają siebie ale testy były robione z lustrami szklanymi a

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 6. Data: 2014-01-13 01:30:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SJS napisał:

    > To prawda, nawet przez chmury wiedzą gdzie słońce. Będę szukał metody
    > sprawdzenia jaki jest mechanizm widzenie pszczół w ciemnościach.
    > Wiadomo, że widzą przyoczkami ale jak?

    A w ogóle widzą w ciemności? Po co by im to było? W ulu, to one chyba
    bardziej na czuja. Natomiast co do ich oczu (złożonych) i przyoczek,
    to charakterystykę spektralna mają przesuniętą względem naszej ku falom
    krótkim. Widzą ultrafiolet, ale czerwieni już nie. Więc podczerwieni
    tym bardziej. Z widzeniem Słońca chyba też nie tak, że zawsze potrafią
    je dojrzeć, nawet przez stratusa. Faktem natomiast jest, że z zakresie
    ultrafioletu cień jest najbardziej kontrastowy (mniej się ten zakres
    odbija i rozprasza). Z rzeczy latających, wykorzystują to pociski
    manewrujące, które obserwują w UV własny cień słoneczny rzucany na
    powierchnię ziemi. Pszczoły na pewno tego nie robią, za małe są. Ale
    być może okiem złożonym łatwiej wykryć kierunek źródła światła, nawewt
    rozproszonego przez chmury.

    > Sprawdzano które zwierzaki rozpoznają siebie w lustrze.
    > Koty nie rozpoznają siebie ale testy były robione z lustrami szklanymi
    > a nie plastikowymi

    Podejrzewam, że rozpoznają się znakomicie i dlatego nie reagują wcale.
    Co się będą wygłupiać jak małpa przed lustrem. Kota trudno zrobić w balona.
    I wszystko im jedno, czy lustro szklane, kryształowe, plasikowe, czy też
    powierzchnia metalizowana od zewnątrz, która odbija całe widmo.

    Jarek

    --
    Za brudny syrop -- pachnący miód
    Stosunki produkcji są proste

  • 7. Data: 2014-01-13 02:14:36
    Od: SJS <s...@p...pl>

    > A w ogóle widzą w ciemności? Po co by im to było? W ulu, to one chyba
    > bardziej na czuja.

    Do podkarmiaczki wlewam 5 l pokarmu czyli około 7-8 kg.
    Oczywiście w nocy.
    Do rana te 7 kg jest przez rój który waży od 1,5 do 2 kg przeniesione z
    podkarmiaczki do komórek, wiedzą jak gdzie i równo układają.
    Jeśli ramka warszawska ma z jednej strony około 2 tys komórek czyli 4
    tys na ramce a ramek jest np 15 to komórek jest 60 tys. komórek do
    ciągłej kontroli
    Komórki z jajeczkami, czerwiem otwartym, zasklepionym, z pierzgą, z
    nakropem, czyszczone, poprawiane, zasklepiane inaczej jak jest czerw a
    inaczej jak jest w nich dojrzały miód,
    Przenoszenie nakropu po częściowym odparowaniu, budowa nowych komórek,
    opieka nad larwami,matką, młodymi pszczołami i tak 24 na 24
    One nie śpią, czy ciemność całkowita czy dzień wiedzą gdzie, co i kiedy
    w ulu.
    Po kilku minutach od pojawienia niechcianego otworu w ulu wiedza gdzie i
    natychmiast decyzja w zależności od wielkości otworu - tylko nowa warta,
    zatkać propolisem lub wezwać woszczarki i wybudować plaster.

> [...]
    > to charakterystykę spektralna mają przesuniętą względem naszej ku falom
    > krótkim. Widzą ultrafiolet, ale czerwieni już nie. Więc podczerwieni
    Około 1980 roku wymyśliłem i wykonałem zestawy do pomiaru temperatury w
    ulach- w zimę, bez niepokojenia pszczół.
    Do każdego typu ula były wprowadzone cienkie termopary miedź -
    konstantan 40 mikroV /st C
    Widać było jak się kłąb w zimę przesuwa a nawet było widać gdzie są
    nawet małe nieszczelności.
    Plastik zamiast szyby /sprawdzę jeszcze bo to świeży pomysł/ ma mi
    umożliwić sprawdzenie rozkładu temperatury - muszę sprawdzić czułość

    Reagują agresją i to jaką
    Widać to na filmach na Youtube
    --
    Dawno temu, jak jeszcze jeździłem Fordem Grenada, podjechałem do
    znajomych na wsi mieli kilka kotów.

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 8. Data: 2014-01-13 02:45:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SJS napisał:

> [...]
    > Do rana te 7 kg jest przez rój który waży od 1,5 do 2 kg przeniesione
    > z podkarmiaczki do komórek, wiedzą jak gdzie i równo układają.

    Są ludzie, co w nocy po ciemaku zawsze do lodówki trafią. Kretom w dziurze
    też oczy są na nic. W ulu ciasno i perspektywa marna, gdyby tam wzrokiem
    się kierować, to pobłądzić łatwo. One muszą radzić sobie inaczej.

    > Po kilku minutach od pojawienia niechcianego otworu w ulu wiedza gdzie i
    > natychmiast decyzja w zależności od wielkości otworu - tylko nowa warta,
    > zatkać propolisem lub wezwać woszczarki i wybudować plaster.

    A co zrobią, gdy w ulu pojawi się okienko? To znaczy nie dziursko srogie,
    przez które cugi latają, tylko mały otwór szczelnie zamknięty szybką.
    Zablindują je tymi swoimi klajstrami, czy zostawia w spokoju i będą sobie
    przez nie czasem zerkać?

> [...]
    > Plastik zamiast szyby /sprawdzę jeszcze bo to świeży pomysł/ ma mi
    > umożliwić sprawdzenie rozkładu temperatury - muszę sprawdzić czułość

    Teraz są dostępne małe układy scalone do pomiaru temperatury, które
    łatwo ustawić w matrycę, połączyć magistralą, wyprowadzić dane nawet
    jednym przewodem i odtworzyć na zwenątrz geometryczny rozkład temperatury.
    Ale kamerę z podświetlaniem w podczerwieni też im wrzepić do ula nie jest
    trudno.

    > Reagują agresją i to jaką
    > Widać to na filmach na Youtube

    Na filmach na Youtube można zobaczyć wszystko. Moje koty nie reagują na
    swoje odbicie w lustrze.

    > Dawno temu, jak jeszcze jeździłem Fordem Grenada, podjechałem do
    > znajomych na wsi mieli kilka kotów.
    > Wychodzę a wszystkie koty siedzą przy lewym przednim kole
    > No tak - do warsztatu i poprawic hamulec

    U ludzi bolące miejsca wykrywają bezbłędnie. Te widać miały dodatkowo
    zacięcie techniczne. Albo były po politechnice, nie po akademii medycznej.

    Jarek

    --
    U wylotu ula zobaczysz obrazek
    pająk w pajęczynie sobie pszczołe ćwiczy

  • 9. Data: 2014-01-13 02:53:14
    Od: SJS <s...@p...pl>

    > Są ludzie, co w nocy po ciemaku zawsze do lodówki trafią. Kretom w dziurze
    > też oczy są na nic. W ulu ciasno i perspektywa marna, gdyby tam wzrokiem
    > się kierować, to pobłądzić łatwo. One muszą radzić sobie inaczej.

    Tylko, ze nikt nie wie jak

> [...]
    > przez które cugi latają, tylko mały otwór szczelnie zamknięty szybką.
    > Zablindują je tymi swoimi klajstrami, czy zostawia w spokoju i będą sobie
    Wykrywają nieszczelność a nie pojawienie się światła
    Spokojnie przez kilka lat mozna przez szybke je podgladać
    Gdzieś mam zdjęcia nawet

> [...]
    > Ale kamerę z podświetlaniem w podczerwieni też im wrzepić do ula nie jest
    Przyznam się, że biorę pod uwagę że stosują jakieś wewnętrzne
    oświetlenie ale tak biore to na 10% na powaznie

    > U ludzi bolące miejsca wykrywają bezbłędnie. Te widać miały dodatkowo
    > zacięcie techniczne. Albo były po politechnice, nie po akademii medycznej.
    >
    > Jarek

    Gorzej bo wyczuwają śmierć osoby na dzień, dwa wczesniej
    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 10. Data: 2014-01-13 03:19:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SJS napisał:

    > Tylko, ze nikt nie wie jak

    Pszczoły wiedzą. Ja mogę tylko przypuszczać, że trochę po omacku, trochę
    chemicznie, węchem, na czuja, trochę po przepływie powietrza. Akustycznie
    też może, i po drganiach podłoża. Ale nie wzrokowo.

    > Wykrywają nieszczelność a nie pojawienie się światła
    > Spokojnie przez kilka lat mozna przez szybke je podgladać
    > Gdzieś mam zdjęcia nawet

    Ale w szklanym ulu, to by chyba mieszkać nie chciały? Temperaturę by tam
    trudno było regulować. Reagują w ogóle na zmianę światła? Gdyby im tak
    zrobić jedną ścianę z szybą, ale normalnie szczelnie zasłoniętą okiennicą.
    Jak im to w dzień nagle otworzyć, to się tym przejmą?

    > Przyznam się, że biorę pod uwagę że stosują jakieś wewnętrzne
    > oświetlenie ale tak biore to na 10% na powaznie

    Przecież to wystarczy jedna bądź kilka diod IR. Myślałem, że pomysł
    z podczerwienią jest stąd, że światło je drażni. Ale jeśl nie, to
    zamiast IR mogą być białe diody. Zresztą kolorowe filmy z pszczołami
    w roli głównej widywałem, więc przynajmniej przez jakiś czas słabe
    światło im nie przeszkadza.

    > Gorzej bo wyczuwają śmierć osoby na dzień, dwa wczesniej

    Gorzej? Czasem to może i lepiej.

    Jarek

    --
    Umrzeć -- tego się nie robi kotu.