  • 21. Data: 2022-09-13 23:42:38
    Temat: Re: Tańszy prąd dla tych, co gaszą światła
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 13 Sep 2022 12:58:02 +0200, w <tfpnnq$s7s$5$Cav@news.chmurka.net>,
    Cavallino <C...@k...pl> napisał(-a):

    > Jest bardziej niż płyny wlewane do samochodu, zwłaszcza w całym okresie
    > jego życia.

    Najwięcej się wlewa płynu do skpryskiwaczy. W sumie przy zasięgu elektryków
    zużycie tego tam jest pewnie niewielkie :D

    > Bateria to jednorazowa inwestycja dla wielu kolejnych aut, w
    > przeciwieństwie do w/w.
    >
    > https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/baterie-to-ni
    e-ropa-naftowa-nie-zuzywaja-sie-w-ten-sposob-surowce
    -z-ogniw-li-ion-moga-krazyc-w-zamknietym-cyklu/

    Na razie odzyskuje się pare procent. Jak będzie odzyskiwało się więcej, to
    koszt elektryków stanie się jeszcze bardziej nieopłacalny. Bo odzysk jest
    droższy niż wydobycie.

    > Tak, nie potrzeba niczego innego, niż do produkcji energii dla produkcji
    > paliw.

    Tylko, że potrzeba go znacznie, znacznie mniej.

  • 22. Data: 2022-09-13 23:43:46
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 13 Sep 2022 12:48:52 +0200, w <tfpn6k$1vue$1@gioia.aioe.org>, Mateusz
    Viste <m...@x...invalid> napisał(-a):

    > Sensowniejsza byłaby deregulacja. Przymusowa sprzedaż - czegokolwiek -
    > po ustawowo kontrolowanej cenie to pomysł rodem z PRL.

    Tak, ale w obecniej chwili jest to nie do wykonania.

  • 23. Data: 2022-09-14 01:59:19
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 13 September 2022 at 23:11:12 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    emitują z silnika. Za to ścierają się opony, podnosi się pył z jezdni (ale mycie dróg
    nie jest eko, bo woda... ;) ). Elektryki znacznie mocniej ścierają opony (cięższe,
    większy moment przy ruszaniu)
    > Większy moment przy ruszaniu dałoby się rozwiązać przez jakiś system kontroli
    trakcji który nie dopuści do zerwania przyczepności przy ruszaniu, w elektryku chyba
    najłatwiej to zrobić (szybko zmniejszyć moc, nie dawać od razu pełnej lecz płynnie
    narastającą "soft start").
    (większa masa, zniszczone baterie)
    stwo/news-elektryczne-auta-rozbijaja-sie-na-potege-t
    en-raport-nie-pozo,nId,6253055
    > Na problem z przyzwyczajeniami kierowców i stłuczki parkingowe jest proste
    rozwiązanie, tryb pracy ze zmniejszoną mocą do bardzo wolnego manewrowania po
    parkingu, do rozwiązania w sofcie.
    > Już dawno wymyślono panele dwustronne, z obu stron szkło akurat w sam raz na
    pustynię (dodatkowy uzysk ze światła odbitego od podłoża), zakładam że ktoś rozsądny
    zastosuje na pustyni panele odpowiednie do panujących tam warunków (pewnie szkło
    jakieś twardsze by nie dawało się za bardzo zmatowić piaskiem którego dużo tam lata w
    powietrzu). Albo inne rozwiązanie niż PV - skupienie dużej ilości światła systemem
    luster na zbiorniku ciśnieniowym z wodą i dalej klasycznie turbina parowa.
    tutaj opis paneli dwustronnych

    https://www.euronews.com/green/2020/06/05/double-sid
    ed-solar-panels-have-arrived-and-they-re-35-more-eff
    ective

    ale jak widac na zdjęciu, brak jest światla odbitego od podłoża, bo panel skutecznie
    zasłania podłoże trawiaste

    Nawet jak będzie 10% światla odbitego, to koszt produkcji o 20% wyższy
    i sensu to nie ma

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bifacial_solar_cells#:
    ~:text=A%20bifacial%20solar%20cell%20%28BSC%29%20is%
    20a%20photovoltaic,energy%20when%20photons%20impinge
    %20on%20their%20front%20side.

    https://www.semprius.com/bifacial-solar-panels/

    Więcej światła z tylu może być dla paneli montowanych na trackerach, czyli wysokich
    masztach,
    bo one nie sa gęste, gdyż się obracają

    Ale większość farm solarne ma panele montowane obok siebie w rzędach na ziemi i
    swiatla odbitego tam nie ma, może 10%,
    bo żeby się odbiło to musi tam najpierw wpaść, a panel to światło przesłania, czyli
    nie wpada i nie odbija się
    i tyle w temacie.

    A co do system,ów lustrzanych na pustyniach, to grzana nie jest woda, bo ta szybko
    się gotuje w 100 C, ale
    grzane sa sole, gdyż mają większą pojemnośc cieplną do temperatury zagotowania.

    Ale to bardzo wadliwa technologia i mało wydajna, co wynika z geometrii odbić, przy
    ruchu słonca po niebie
    i za 5 lat te projekty zostana zamkniete i lustra zastąpione solarami

    Podobnie zniknęły projekty z grzaniem wody w solarnych/ lustrzanych korytach

    No i jest limit.

    Jeżeli co roku miliony hektarów ziemi uprawnej zostana oszklone solarami, to cena
    żywnosci będzie rocznie rosła o 20%-50%
    aż w koncu farmerzy zlikwidują solary, bo produkcja żywności wygeneruje większe
    zyski.

  • 24. Data: 2022-09-14 07:36:28
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-09-2022 o 17:12, WS pisze:

> [...]
    masa, zniszczone baterie)
    > https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczen
    stwo/news-elektryczne-auta-rozbijaja-sie-na-potege-t

    Nie czytaj każdej bzdury którą znajdziesz w necie jako prawdy objawionej.
    Większość to fake newsy, obliczone na hejt elektryków i podtrzymanie
    interesów petrelbiznesu i przez nich sponosorowane.
    Tak jak ten ostatni w całości.

    W prawdziwym świecie jest dokładnie odwrotnie.

  • 25. Data: 2022-09-14 07:40:25
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.09.2022 22:58, M M wrote:
    > a teraz zmiana tego to spora demolka (kable grzejne zabetonowane w podłodze nie
    jest łatwo zastąpić rurkami z wodą grzaną gazem lub pompą ciepła)

    To mógł wstawić rurki z wodą i prądem ogrzewać tą wodę.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 26. Data: 2022-09-14 07:41:55
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-09-2022 o 23:42, r...@k...pl pisze:

    > Najwięcej się wlewa płynu do skpryskiwaczy.

    Jakiś związek z tym o czym pisałem?
    https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/jaki-jest-sla
    d-emisyjny-przy-produkcji-ogniw-li-ion-ile-powstaje-
    co2-przy-produkcji-1-kwh-baterii-opracowanie/

    W sumie przy zasięgu elektryków
    > zużycie tego tam jest pewnie niewielkie :D

    e-ropa-naftowa-nie-zuzywaja-sie-w-ten-sposob-surowce
    -z-ogniw-li-ion-moga-krazyc-w-zamknietym-cyklu/

    > Na razie odzyskuje się pare procent.

    Jak dasz kowalowi to może tak.
    Ale wymyślanie nieistniejących problemów, to typowy hejt w tym zakresie.

    https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/jest-problem-
    z-recyklingiem-baterii-li-ion-brakuje-baterii-zbyt-w
    iele-firm-ostrzy-sobie-na-nie-zeby/

    > Tylko, że potrzeba go znacznie, znacznie mniej.

    To jest tylko kolejne kłamstwo petrolheadów.

    https://elektrowoz.pl/transport/ile-energii-trzeba-d
    o-wyprodukowania-benzyny-az-35-7-kwh-na-kazdy-litr/

  • 27. Data: 2022-09-14 07:47:03
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > To mógł wstawić rurki z wodą i prądem ogrzewać tą wodę.

    W imię czego miał to zrobić?
    Bo wszyscy grzeją wodą, to ja przedrożę inwestycję i skomplikuję sobie
    sytuację, żeby mieć tak samo jak wszyscy?

    Woda do niczego potrzebna nie jest przy grzaniu, a wręcz powoduje
    dodatkowe straty przy swoim pośrednictwie.
    Przy grzaniu prądem w szczególności.

    Jedyny jej realny plus to łatwe załatwienie przy okazji problemu z cwu.

  • 28. Data: 2022-09-14 09:29:13
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-13 o 12:54 +0200, Cavallino napisał:

    > Ale to oznacza uwalone wybory.
    > Prąd dla domowych z miejsce zdrożałby z 5 razy.

    "Domowi" tak czy inaczej za prąd zapłacą jego rynkową cenę, niezależnie
    od tego, co dostaną na bezpośrednim rachunku od PGE, Taurona czy innego
    dystrybutora. To udawanie kontroli poprzez przelewanie z jednego
    pustego garnuszka do innego jest tylko propagandowym kłamstwem, którego
    koszt również pokryć będą musieli "domowi".

    Mateusz

  • 29. Data: 2022-09-14 09:34:50
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-14 o 07:47 +0200, Cavallino napisał:

    > W imię czego miał to zrobić?

    Uniwersalności. Zabetonowane źródło ciepła to łańcuch na szyi
    inwestora, co zresztą mści się teraz.

    > Woda do niczego potrzebna nie jest przy grzaniu, a wręcz powoduje
    > dodatkowe straty przy swoim pośrednictwie.
    > Przy grzaniu prądem w szczególności.

    Dlaczego "w szczególności prądem", i gdzie te straty przewodnictwa
    uciekają?

    Mateusz

  • 30. Data: 2022-09-14 09:37:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-09-13 o 23:42, r...@k...pl pisze:
    > Na razie odzyskuje się pare procent. Jak będzie odzyskiwało się więcej, to
    > koszt elektryków stanie się jeszcze bardziej nieopłacalny. Bo odzysk jest
    > droższy niż wydobycie.
    Ponad 90% się odzyskuje.

    --
    Janusz