  • 1. Data: 2010-10-01 16:13:11
    Temat: Uziom otokowy razem z drenażem opaskowym
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Zastanawiam się nad taką sprawą. Na etapie budowy stanu zero nie zadbano
    u mnie o zrobienie uziomu fundamentowego - fundamenty lano w ziemię.
    Teraz już dom stoi, nie mieszkam, ale za jakiś miesiąc - do dwóch
    planuję zamieszkać. Teren wokół domu jeszcze nie zagospodarowany i na
    wiosnę chcę robić drenaż opaskowy, ale nie przy samym fundamencie, tylko
    oddalony o jakieś 2 - 3 m od budynku.

    Powiedzcie mi, czy jest sensowne przy okazji tego drenażu włożyć do
    rowów bednerkę - głęboko, na jakieś 1 - 1,2 m i wzdłuż rury drenarskiej
    ułożoną zasypać?

    Czy taka bednarka będzie spełniała swoją funkcję? Mam na myśli otoczenie
    całego domu i wyprowadzenie po rogach końcówek do zapięcia przewodów
    odgromowych z dachu.

    ę wykonać w nieco późniejszym terminie, ale czy taka bednarka razem z
    rurą drenażową będzie miała sens...?

    pozdr.
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-10-01 16:46:37
    Temat: Re: Uziom otokowy razem z drenażem opaskowym
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    > Zastanawiam się nad taką sprawą. Na etapie budowy stanu zero nie zadbano u
    > mnie o zrobienie uziomu fundamentowego - fundamenty lano w ziemię.

    uziom fundamentowy jako uziemienie instalacji odgromowej to sprawa dyskusyjna.
    Ja sie nie zdecydowalem.

> [...]
    > zasypać?
    >
    > Czy taka bednarka będzie spełniała swoją funkcję? Mam na myśli otoczenie

    imo b. sensowne, zagrozen wiekszych nie widze, byle bednarka nie przy samej
    rurze. Po robocie musi Ci elektryk zmierzyc rezystancje uziemienia, czy
    wystarczy, a to zalezy od warunkow lokalnych. Jak rezystancja za duza, trzeba
    wbijac prety albo zakopac wiecej bednarki.

    --
    pozdr Z.

  • 3. Data: 2010-10-01 18:30:45
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    [.......]
> [...]
    > odgromowych z dachu.
    >
    > ę wykonać w nieco późniejszym terminie, ale czy taka bednarka razem z rurą

    Uziom otokowy w rowie drenarskim jest dopuszczalny i zda egzamin. Na 10 do
    12 lat. Później bednarka rdzewieje i rezystancja uziomu zaczyna wzrastać. Za
    taki otok cena trochę wyjdzie. Można inaczej. Udajesz się na najbliższy skup
    złomu i kupujesz 2 bębny od pralek. Upewnij się, że to nie aluminium tylko
    blacha nierdzewna. Bębny zakop tak głęboko jak tylko zdołasz (nawet
    stemplujący wykop) i w odległości od siebie nie mniejszej niż 10 metrów.
    Łączenie między bębnami oraz dwa odprowadzenia wykonaj przewodem LGy25 z
    odpowiednimi końcówkami. Zabezpiecz zaciski. Odprowadzenie pierwsze od bębna
    1 połącz z odgromówką (pamiętaj o prawidłowym połączeniu miedzi z innym
    metalem). Odprowadzenie drugie od bębna 2 połącz z GSW. Zastosuj
    przepięciówkę B+C. Jeżeli masz piaszczystą glebę to zakop 3 bębny. Uziom z
    blachy nierdzewnej ma żywotność co najmniej 30 lat. Zrobiłem jeden taki
    uziom. Głębokość 3 metry i odległość między dwoma bębnami ok.15 metrów dało
    12 ohmów.

  • 4. Data: 2010-10-01 19:58:13
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-10-2010 o 18:13:11 robercik-us <r...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > planuję zamieszkać. Teren wokół domu jeszcze nie zagospodarowany i na
    > wiosnę chcę robić drenaż opaskowy, ale nie przy samym fundamencie, tylko
    A czemu aż tak daleko, tworzysz strefę w której wodę i tak będziesz miał
    przy ławach, poza tym jak piwnicy nie masz to drenaż nie jest ci doniczego
    potrzebny.

    > Powiedzcie mi, czy jest sensowne przy okazji tego drenażu włożyć do
    > rowów bednerkę - głęboko, na jakieś 1 - 1,2 m i wzdłuż rury drenarskiej
    > ułożoną zasypać?
    Sensowne ale pod drenażem tak aby bednarka bytła w wodzie, będzie mniejszy
    opór.

    > Czy taka bednarka będzie spełniała swoją funkcję? Mam na myśli otoczenie
    > całego domu i wyprowadzenie po rogach końcówek do zapięcia przewodów
    > odgromowych z dachu.
    Trudno obliczyć a i tak ci to musi zmierzyć elektryk czy spełnia normę.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2010-10-01 20:13:24
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:

    > A czemu aż tak daleko, tworzysz strefę w której wodę i tak będziesz miał
    > przy ławach, poza tym jak piwnicy nie masz to drenaż nie jest ci
    > doniczego potrzebny.

    Według ekspertyzy geologicznej, jaką zrobiłem sobie przed rozpoczęciem
    projektowania, jednak jest zalecany... i chcę go zrobić.
    Owszem, piwnic nie mam, ale grunty mają skłonność do podmakania -
    okresowe cieki wodne, zatem drenaż odprowadzi mi tę wodę z okolic budynku.
    Grunty gliniaste, spadek na działce...

    > Sensowne ale pod drenażem tak aby bednarka bytła w wodzie, będzie
    > mniejszy opór.

    Grunt taki, że sucho na głębokości 1 m nigdy nie będzie... :-)

    > Trudno obliczyć a i tak ci to musi zmierzyć elektryk czy spełnia normę.

    Jasne... :-)