  • 1. Data: 2009-05-18 09:08:59
    Temat: Wybór projektu małego domu - prosze uwagi
    Od: "a.no" <a...@g...com>

    Witam,
    jestesmy na etapie wybioru projekty na mala dzialke na wsi - dom ma
    miec obrys do 7x10m (ten idealnie pasuje), uzytkowany nie przez cały
    rok ale z taka mozliwoscia.

    Znalezlismy projekt, ktory jak sie nam podoba i chyba spelnia nasze
    oczekiwania

    http://www.studioatrium.pl/projekt-domu-GL-266,285,6
    1,opis.html

    Rozwazamy likwidacje lukarny (w łazience??? zeby obnizyc koszty) w
    adaptacji i zamienienie jej na zwykle okno dachowe i wstawienie małych
    okien w ścianie po stronie w ktorej w projekcjie nie ma okien (kier.
    na polnoc).
    Rozwazamy ogrzewanie kominkiem z rozprowadzeniem (grawitacyjnym lub
    wymuszonym) lub tradycyjna kuchnia z piecem kaflowym a poddasze
    dogrzewane elektrycznie? (chcilebysmy uniknac instanacji grzejnikow CO
    - koszty, klopotliwa obsuga zima - w czasie nieobecnosci, brak
    kotlowni ...).

    z drugiej strony brak na doswiadczenia i prosimy o ew. krytyczne
    uwagi :)

    pozdr., Artur

  • 2. Data: 2009-05-18 17:56:13
    Temat: Re: Wybór projektu małego domu - prosze uwagi
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    a.no napisał(a):
    > Znalezlismy projekt, ktory jak sie nam podoba i chyba spelnia nasze
    > oczekiwania
    > http://www.studioatrium.pl/projekt-domu-GL-266,285,6
    1,opis.html

    Noo... Ladny jest :)

    > Rozwazamy likwidacje lukarny (w łazience??? zeby obnizyc koszty) w
    > adaptacji i zamienienie jej na zwykle okno dachowe

    Absolutnie nie! Lukarna tutaj ma sens i za zadner skarby jej nie
    likwidujcie - lazienka jest ciasna i jak jeszcze bedzie pod skosem, to
    juz bedzie totalna porazka.
    Jezeli chcecie oszczedzac, to na tym balkoniku, ktory zupelnie do
    niczego nie jest potrzebny. Skoro to ma byc dom sezonowy, to i tak
    wiekszosc czasu bedziecie spedzac w najwiekszym pokoju czyli... na
    dworze :) Do wewnatrz bedziecie wchodzic tylko do lazienki badz do
    kuchni. No ewentualnie podczas zlej pogody - ale wtedy przeciez i na
    balkonie sie nie siedzi? :)

    > i wstawienie małych
    > okien w ścianie po stronie w ktorej w projekcjie nie ma okien (kier.
    > na polnoc).

    A po co? Albo inaczej: duzo zalezy od usytuowania domku na dzialce i od
    tego, co i jak bedziecie miec na tej dzialce, bo moze faktycznie
    przydadza wam sie tam okna (a moze nawet jakies balkonowe aby miec
    proste wyjscie z kuchni/jadalni wprost na werande/do ogrodu? Oczywiscie
    jezeli tam wlasnie tak bedzie :) )

> [...]
    > dogrzewane elektrycznie? (chcilebysmy uniknac instanacji grzejnikow CO
    > - koszty, klopotliwa obsuga zima - w czasie nieobecnosci, brak

    Nie bawcie sie w kaflowca - to sa dobre piece i bardzo je szanuje ale w
    waszym przypadku jego najwazniejsza cecha, jaka jest wysoka
    akumulacyjnosc, bedzie raczej wada anizeli zaleta. No chyba, ze zalezy
    wam na estetyce, to moze polaczyc jakos kominek z DGP z obudowa a'la
    kaflowiec? I skoro tak wam zalezy na obnizaniu kosztow, to nawet nie
    myslcie o jakims srurbokominku z kozuchem wodnym (czy innym plaszczem;))

    > z drugiej strony brak na doswiadczenia i prosimy o ew. krytyczne
    > uwagi :)

    To ja podsumuje swoje spostrzezenia:
    1. Nie likwidowac lukarny w lazience! :)
    2. Zrezygnowac z wolnonosnego balkoniku. Mozna zrobic samonosny choc o
    wiele uzyteczniejsza bylaby weranda od zachodniej strony - teren tarasu
    spokojnie mozecie powiekszyc na cala glebokosc domu i jeszcze z
    metr/poltora w lewo tak, aby minimalny rozmiar byl co najmniej 3m (a
    jeszcze lepiej 3,5) Pisze to jako uzytkownik werandy o glebokosci 2,5 -
    wlasnie te pol metra brakuje jak cholera. :)
    3. Nie stawiac zadnych scianek dzialowych w wejsciu do domku - po co
    komu taki ciasny "przedpokoj"?. Wiem, wiem - wiatrolap musi byc... Ale!
    Czy wiatrolap musi byc koniecznie w srodku? :) Zrobilbym zabudowany
    ganek wielkosci projektowanego podejscia do wejscia. ;)

    No i zastanowcie sie, jak domek bedzie polozony na dzialce, co bedziecie
    miec na tej dzialeczce i w ktorym miejscu wzgledem budynku? Dopiero
    wtedy rozwazajcie mozliwosci ewentualnych okien/wejsc/wyjsc. I pod
    zadnym pozorem nie likwidujcie lukarny w lazience! :)
    Powodzenia :)

  • 3. Data: 2009-05-18 21:10:52
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    a.no <a...@g...com> wrote:

    > Rozwazamy likwidacje lukarny (w łazience??? zeby obnizyc koszty) w
    > adaptacji i zamienienie jej na zwykle okno dachowe

    Lukarna jest jedynym, co odróżnia ten domek od stodoły, jej
    likwidacja owszem obniży koszty dachu, ale dom stanie się moim
    zdaniem strasznie nijaki wtedy. Poza tym, jak słusznie kolega wyżej
    zauważa, będziesz miał wtedy łazienkę, w której wstając z kibla
    trzeba będzie uważać na głowę

    > i wstawienie małych
    > okien w ścianie po stronie w ktorej w projekcjie nie ma okien
    > (kier.
    > na polnoc).

    Działka (jej szerokośc) na to pozwala? Jeśłi tak, to rozsądne byłoby
    okno w kuchni i chyba tylko tam. W klatce schodowej już nie dasz
    chyba rady dodac okna, bo albo na wysokości podłogi by wyszło, albo
    niemal w dachu. Jesli chcesz doświetlić klatkę, to może wąski,
    pionowy pas luxferów tam daj? Zostaje jeszcze łazienka, ale ona już
    swoje okno ma, danie tam drugiego zrobiłoby ją trudnoustawną chyba.

    > Rozwazamy ogrzewanie kominkiem z rozprowadzeniem (grawitacyjnym
    > lub
    > wymuszonym) lub tradycyjna kuchnia z piecem kaflowym a poddasze
    > dogrzewane elektrycznie?

    Ogrzewanie sugerowałbym kombinowane: kominek z dystrybucją gorącego
    powietrza plus elektryczne grzejniki. Kuchnia kaflowa też może mieć
    kanały do DGP przecież. A ciepła woda - proponowałbym elektryczny
    ogrzewacz przepływowy (jak największej mocy), bojlery i tym podobne
    sposoby ogrzewania kumulacyjnego wody w przypadku domku letniskowego
    nie zdają egzaminu.

    Balkonu też bym nie robił.

    J.

  • 4. Data: 2009-05-19 05:33:46
    Od: "marekjan" <m...@o...pl>

> [...]
    > nijaki wtedy. Poza tym, jak słusznie kolega wyżej zauważa, będziesz miał
    > wtedy łazienkę, w której wstając z kibla trzeba będzie uważać na głowę

    Niekoniecznie. Ściany nakolankowe są tu dość wysokie.
    Natomiast dom straci na wyglądzie, to pewne.
    Poszerzyłbym nieco środkową sekcję, gdzie jest klatka schodowa
    z bardzo wąskimi schodami zabiegowymi.
    Takie schody powinny mieć minimum 1 metr szerokości.
    Dom ma bryłę zwartą, a więc bardzo korzystną.
    Mury mają być z ceramiki. Ma ona sporą akumulacyjność.
    Przy stałym zamieszkaniu to zaleta. Przy okresowym-wada.
    Do użytkowania okresowego najlepsza jest konstrukcja szkieletowa
    z 20 cm ociepleniem wełną mineralną.
    To jednak zupełnie inna technologia budowy.
    Odnośnie systemów ogrzewania było powiedziane- jak najmniejsza
    zwłoka, chociaż mogę powiedzieć, że CO z przewymiarowanymi
    grzejnikami i kotłem gazowym też daje świetne rezultaty
    odnośnie szybkiego ogrzania wyziębionego domu. Tak mam u siebie.
    Ale piece kaflowe czy kominki z płaszczem wodnym odpadają.
    Grzejniki elektryczne- jak najbardziej. Odpowiednie
    przekroje elektryki i odpowiedni przydział mocy.
    Co do CWU to jednak ja bym zdecydowął sie na nieduży (rzędu 40
    litrów) zbiornik (tzw. bojler)- nie ma wtedy pulsacji temperatury
    pod prysznicem- a co jest nagminne przy urządzeniach przepływowych.
    A urządzenia przepływowe również, ale do mycia rąk, czy w kuchni.
    Wstawianie okien w ścianach- bardzo zależne od centralizacji.
    Unikać okien ściennych od północy. Okna dachowe od tej
    strony dają dobre doświetlenie.
    Unikać balkonów, to zupełnie niepotrzebne.

    Powodzenia.
    Tomek.

  • 5. Data: 2009-05-19 08:16:28
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Witam,

    zbigi pisze:
    1,opis.html

    Warto napisać jakie to oczekiwania i w ile osób chcecie w tym
    domku przemieszkiwać.

    > Absolutnie nie! Lukarna tutaj ma sens i za zadner skarby jej nie
    > likwidujcie - lazienka jest ciasna i jak jeszcze bedzie pod skosem, to
    > juz bedzie totalna porazka.

    Hm... duża łazienka jest na parterze. Co do estetyki - całkowita zgoda.
    Jednak jeśli chodzi o koszty - na WC z malutka umywalką starczy miejsca
    pod dachem bez likarny (ścianki kolankowe mają tu ok. 1m, wysokości).
    Z drugiej jednak strony, biorąc pod uwagę, że ma to być dom letni - może
    warto zastanowić się nad zostawieniem lukarny, ale likwidacją w ogóle
    łazienki, a powiększeniem tego pomieszczenia kosztem pokoju nr 5 i
    zrobieniem 3-ciej sypialni? To zależy ile osób jednocześnie ma tam
    przyjeżdżać na wakacje.

> [...]
    > dworze :) Do wewnatrz bedziecie wchodzic tylko do lazienki badz do
    > kuchni. No ewentualnie podczas zlej pogody - ale wtedy przeciez i na

    A tu sie nie całkiem zgadzam. Balkon jest niepotrzebny w domu
    całorocznym (sporą cześć życia spędziłem w domu z balkonem i
    był on używany jedynie jako droga wejścia na dach). Natomiast
    podczas wakacji spędzanych w domku z balkonem stwierdziłem, że
    w deszczowe dni spory, zadaszony balkon jest tym co tygryski
    lubią najbardziej: ciężko sie "wypoczywa" w zamkniętym wnętrzu
    w czasie deszczu - a na takim balkonie to i dzieci mogą się
    bawić przez cały dzień, i grill można urządzić, i porozwieszać
    kapoty zupełnie przemoczone podczas ucieczki przed ulewą...

    > Nie bawcie sie w kaflowca - to sa dobre piece i bardzo je szanuje ale w
    > waszym przypadku jego najwazniejsza cecha, jaka jest wysoka
    > akumulacyjnosc, bedzie raczej wada anizeli zaleta.

    Zgadzam się. Dodałbym, że dla takiego domu dobrym rozwiązaniem
    może być ogrzewanie podłogowe _powietrzne_ (kanały w podłodze
    którymi krąży ciepłe powietrze) - nie zamarźnie zimą, nie zrobi
    zwarcia, nawet jak coś popęka to i tak będzie dobrze działać.
    Piecyk można zmieścić w pomieszczeniu technicznym wygospodarowanym
    pod schodami na parterze, dodatkowe zasilanie z kominka, ewentualnie
    pompa cieplna z rurami rozprowadzonymi na działce. I system
    uruchamiający ogrzewanie przez telefon/SMS żeby go uruchomić z
    wyprzedzeniem przed przyjazdem na działkę.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 6. Data: 2009-05-19 08:39:52
    Temat: Re: Wybór projektu małego domu - DZIEKI za uwagi
    Od: "a.no" <a...@g...com>

    co do usytuowania domu na dzialce to wiecej miesca na dzialce bedzie
    jedynie w kierunku od strony balkonu (Zachód) z bezposrednim widokiem
    na jezioro - w odleglosci ok 20m. Poranna kawa na balkonie z takim
    widokiem - jak dla mnie bezcenna :) - choc chcielibysmy połaczyc,
    balkon z zadaszeniem tarasu.

    Dom prawdopodobnie (niestety) bedzie musialbyc maks. dosuniety do
    granicy działki od strony wejscia 4m (Południe), wiecej miejsca bedzie
    od północy (10-12m) (ze wzgledu na skomplikowany stan prawny dzialki i
    innych powodów...).

    jeszce raz dzieki za cenne uwagi, wezmiemy je na pewno pod uwage,
    Artur

  • 7. Data: 2009-05-19 09:50:53
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    a.no pisze:

    > Rozwazamy likwidacje lukarny (w łazience??? zeby obnizyc koszty)

    Jeszcze a'propos kosztów, zapomniałem napisać o instalacjach - ten
    dom jest kiepsko pomyślany pod tym względem: kuchnia, łazienka i wc
    na piętrze w różnych miejscach. Wskutek tego trzeba praktycznie cały
    dom opleść rurami z ciepłą i zimną wodą i zrobić 3 piony kanalizacyjne.
    Dużo taniej byłoby to zebrać w 1 narożniku i to najlepiej na parterze
    np. sypialnię nr 3 na dole zamienić na kuchnię i wygospodarować tam
    jeszcze miejsce na małe WC (przy więcej niż 4 osobach mocno się
    przydaje) - wszystko do 1 pionu wod-kan. A na piętrze - jak pisałem,
    zrobić dodatkową sypialnię zamiast łazienki.

    Pozdr,
    --
    ŁK

  • 8. Data: 2009-05-19 10:34:46
    Od: "a.no" <a...@g...com>

    On 19 Maj, 11:50, Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> wrote:

> [...]
    > przydaje) - wszystko do 1 pionu wod-kan. A na piętrze - jak pisałem,
    > zrobić dodatkową sypialnię zamiast łazienki.

    no wlasnie tez mnie tez troche dziwi takie rozmieszcenie, lazienek w
    kazdym razie dom bedzie budowany etapami, lazienka na pietrze na pewno
    bedzie budowana w 2 etapie.. choc pewnie wczesniej trzeba wiedziec
    gdzie ma byc

    pozdr., Artur

  • 9. Data: 2009-05-19 13:55:31
    Od: p...@i...pl

    On 18 Maj, 11:08, "a.no" <a...@g...com> wrote:
> [...]

    > adaptacji i zamienienie jej na zwykle okno dachowe i wstawienie małych
    > okien w ścianie po stronie w ktorej w projekcjie nie ma okien (kier.

    co do likwidacji lukarny to sie juz kilka osob wypowiedzialo wiec
    argumenty znasz, a generalnie okna dachowe to malo praktyczna rzecz
    jest moim zdaniem. Otwarte w deszczu to leje do srodka, zima lezacy
    snieg zaciemnia pomieszczenia i dziurawisz polac dachu ktora powinna
    byc jak najbardziej szczelna i co do ktorej izolacyjnosci sa
    najwieksze wymagania. W moim nastepnym domu ktory mam nadzieje sobie
    wybudowac na pewno nie zastosuje ani pol takiego okna.

    Rozwaz wykonanie projektu indywidualnego. Moim skromnym zdaniem
    budowanie z gotowcow to nieporozumienie. Architekt zaprojektuje Ci dom
    dokladnie pod Twoje oczekiwania, miare i ulozy jak sie nalezy na
    dzialce. Kupuijac gotowca teoretycznie w nizszej cenie, musisz i tak
    pojsc z nim do architekta by wprowadzil zmiany (a takie na 99,9% beda)
    zaprojektowal fundamenty i... i tak bedziesz kombinowal w trakcie
    budowy zeby moze jednak jeszcze cos zmienic.Projekt indywidualny
    pozwala w trakcie budowy zaoszczedzic czesto wiecej niz te zlotowki
    ktore zaoszczedzisz kupujac gotowca choc w zakupie jest drozszy.

    pzdr
    krzychut
    www.czernihowka.com.pl

  • 10. Data: 2009-05-19 14:10:04
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    a.no napisał(a):

    > Hm... duża łazienka jest na parterze.

    Ale szwedanie sie po nocy za mala (lub duza) potrzeba pomiedzy
    sypialniami na poddaszu a lazienka na dole nie jest dobrym pomyslem.
    Mala toaleta na pietrze jest dobrym rozwiazeniem - choc z tego co pisze
    watkodawca beda ja wykanczac na koncu, wiec moze sie okazac, ze zmieni
    sie ona w skladzik/stryszek.

> [...]
    > bawić przez cały dzień, i grill można urządzić, i porozwieszać
    > kapoty zupełnie przemoczone podczas ucieczki przed ulewą...

    Toc mowie - taki balkonik jak w projekcie, to sie do niczego nie nadaje
    - zwrociles Lukaszu uwage, ze on nie jest zadaszony? A i powierzchnie ma
    raczej niezachecajaca do gromadzenia sie calej rodziny.
    Za to zadaszona, duza weranda na parterze z wyjsciem wprost z
    kuchni/salonu jest swietnym rozwiazaniem i doskonale sprawdza sie w
    roli, jaka przypisales _duzemu_ i _zadaszonemu_ balkonowi. :)

> [...]
    > jedynie w kierunku od strony balkonu (Zachód) z bezposrednim widokiem
    > na jezioro - w odleglosci ok 20m. Poranna kawa na balkonie z takim

    Ja to doskonale rozumiem - Dzis o czwartej rano spijalem kawke na swojej
    zadaszonej werandzie spogladajac w kierunku nieodleglego lasu pieknie
    spowitego porannymi mgielkami. :) Ale. W zyciu by mi sie tego nie
    chcialo, gdybym musial zejsc z sypialni do kuchni, zrobic kawe i potem
    wtarabanic sie z calym nabojem z powrotem na gore. Po prostu - wstaje z
    wyra - ide do kuchni zrobic kawe i potem prosto na werande ;)

    > choc chcielibysmy połaczyc,
    > balkon z zadaszeniem tarasu.

    O widzisz :) I to jest sluszna teoria :) Naprawde zrobcie sobie fajna,
    duza werande na parterze. A chocby i jej dach mial byc podloga tego
    wymarzonego balkonu z wejsciem z "twojej" sypialni. Takie rozwiazanie
    daje 3 plusy:
    1. Duza, praktyczna weranda
    2. Duzy, dajacy sie wykorzystac balkon
    3. Brak mostkow cieplnych wolnonosnego balkonu
    Minusow nie widze - jedynie ciut wiekszy koszt materialow. :)

> [...]
    > którymi krąży ciepłe powietrze) - nie zamarźnie zimą, nie zrobi
    > zwarcia, nawet jak coś popęka to i tak będzie dobrze działać.

    Kicha. Zbyt duza bezwladnosc - jak kazdej podlogowki. Bo podlogowke masz
    na mysli? :)

    Ale bez przesady - mysle, ze 500PLN starczy az nadto. W porownaniu z
    kosztem calej budowy (a zwlaszcza kosztow ukrytych w papierkologii) to
    naprawde niewiele. Za to wazny jest uklad i powiazanie z otoczeniem, a
    tu jest dobrze tak, jak jest - najlepiej i najprzyjemniej jest na zachod
    - wyjscie z salonu/kuchni. Przynajmniej tyak wynika z opisu ;)
    Tak czy siak - ja swoje opinie wczesniej podtrzymuje i co do aranzacji
    wnetrza to mam tylko te uwage odnosnie mikroskopijnego "przedpokoju" -
    fuj! :)