  • 1. Data: 2012-03-13 20:31:28
    Temat: Zabudowa kominka - kilka pytań
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    Dziś zakończyłem samodzielną zabudowę kominka :)

    Obudowa wykonana z płyt KG ognioodpornych + wełna Firerock 3cm z folia
    aluminiową. Obudowa dość "kompaktowa" 98cmx57cm , wysokośc 2,6m.
    Jest jedna kratka wentylacyjna 17x17 , jedna kratka z dolotem świeżego
    powietrza 17x17 umieszczona tak aby kominek mógł sobie zasysać przodem
    świeże powietrze , dwie kratki 17x30 po obu stronach kominka (umieszczone
    55cm od sufitu) , jest komora dekompresyjna z 2 kratkami wentylacyjnymi
    17x17 + kratka wentylacji grawitacyjnej.
    Więc wszystko zgodnie z przepisami i normami itd ...

    Dziś zrobiłem rozruch zabudowy i wszystkie płyty KG są chłodne jednakże :

    1. W komorze dekompresyjnej jest temperatura 50-55 stopni , nie wiem czy
    wpływ na temperaturę w komorze nie ma swojego wpływu umieszczenie po tych
    samych stronach co kratki komory dekompresyjnej kratek z goracym powietrzem.
    Płyta KG obudowy z przodu kominka (tam nie ma żadnych kratek z wylotem
    goracego powietrza jest chłodna)

    2. Temperatura sufitu , tam gdzie znajdują się kratki z wylotem gorącego
    powietrza są mocno ciepłe ...

    Czy takie temperatury są bezpieczne ? Sądzę że temperatura pod wełną jest
    dużo niższa , ale co z sufitem który jest jednak w calości ze zwykłych płyt
    KG ?
    W zabudowie sufit jest zabezpieczony poprzez komorę dekompresyjna dodatkowo
    wyłożoną wełną firerock , ale poza kominkiem już tak nie jest ...

    Pytam bo poprzednio miałem kominek bez zabudowy ..
    Są jakieś temperatury "bezpieczne" dla płyt KG ?

  • 2. Data: 2012-03-13 21:19:05
    Temat: Re: Zabudowa kominka - kilka pytań
    Od: Adam <a...@g...com>

    Zdjecie zdjecie!!

  • 3. Data: 2012-03-13 22:10:59
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Zdjecie zdjecie!!

    http://img838.imageshack.us/img838/286/57104139.jpg

    http://img14.imageshack.us/img14/7919/77106327.jpg

    Tyle że jak widać zabudowa jest w stanie "surowym". Nie ma jeszcze tynku ,
    wykończenia i itd, więc ciężko sią nią "chwalić" ...

  • 4. Data: 2012-03-14 07:37:25
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-13 21:31, /// Kaszpir /// pisze:
    > Witam !
    >
    > Dziś zakończyłem samodzielną zabudowę kominka :)

    Moim zdaniem kratka wlotowa u dolu jest za mala, szczególnie
    w porównaniu z łaczną powierzchnia dwóch kratek wylotowych.
    Mniejsze przeplywy, dlatego i bardzo gorace powietrze u góry.
    Prawdopodobnie bedzie tez smierdzialo "gorącym".

    Jesli kominek "rekreacyjny", przegrzewania sufitu bym sie
    nie obawial. Jesli jednak chodzi o ogrzewanie, dalbym jakos
    pod sufitem wentylator do rozganiania goracej poduszki.
    Efekt piorunujacy, szczególnie w wyziebionym mieszkaniu.

    pozdro
    --
    A S

  • 5. Data: 2012-03-14 11:41:51
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >niejsze przeplywy, dlatego i bardzo gorace powietrze u góry.
    >rawdopodobnie bedzie tez smierdzialo "gorącym".

    I tak chyba jest ...
    Tyle że na razie może śmierdzieć farba na kratkach ...

    Obudowę starałem się zrobić zgodnie ze wszystkimi wymogami i tym co
    znalazłem w internecie. Tak mówiąc szczerze jestem lekko zdziwiony bo
    oglądałem na Allegro oferty "fachowców" którzy pokazują swoje "dzieła" i za
    zrobienie zwykłej obudowy (taka jak moja) , tyle że z ich wkładem
    (najtańszym) + jakaś obwódka kominka z kamienia żadają sobie około 5-8tys zł
    Lekki szok tym bardziej patrząc na te kominki widzę delikatnie mówiąc bardzo
    mało kratek i w większości zupełny brak komór dekompresyjnych ...
    No chyba ze wszyscy mają stropy betonowe to wtedy nie ma sensu ..

    Chociaż kumpel dom obok mnie miał robioną zabudowę przez speców to zupełnie
    nie ma komory dekompresyjnej albo jeśli ma to ma zupełnie bez kratek
    wentylacyjnych + ma wylot gorącego powietrza dużo wyżej niż u mnie a oboje
    mamy takie same stropy (strop na legarach drewnianych + zabudowa z płyt KG
    zwykłych) ...

    Zastanawiam się czy większość tych fachowców kiedykolwiek coś czytała o
    zabudowie kominka i wymaganiach , czy są to ludzie którzy robili zabudowy
    kibelka i nagle zaczęli robic zabudowę kominka bo za to dużo większa kas

    >esli kominek "rekreacyjny", przegrzewania sufitu bym sie
    >ie obawial. Jesli jednak chodzi o ogrzewanie, dalbym jakos
    >pod sufitem wentylator do rozganiania goracej poduszki.

    Chyba dam sobie spokój z wentylatorem. Kominek rekreacyjny. Nawet drewna
    typowego liściastego nie mam jedynie co zostało z budowy ...
    Zastanowię się czy zamiast kratki 17x17 na dole nie kupić 17x30 , tyle że
    zdawało mi się że 17x17 wystarczy tym bardziej że sama obudowa ma z przodu
    otwory wentylacyjne ...

    Albo i może jest to lepsze rozwiązanie ?
    Pod kominkiem mam dolot świeżego powietrza z zewnatrz domu (rura fi100). Na
    rurze zamontowałem przepustnicę z cięgnem. Obecnie za pomocą rury spiro
    powietrze jest doprowadzone na zewnątrz kominka (dolna kratka pod kominkiem)
    i z stąd jest zasysane przez przód kominka aby większośc powietrza
    potrzebnego do spalania była jednak brana z rury a nie z pomieszczenia ...
    Może wywalić rurę spiro i zostawić rurę z dopływem świeżego powietrza pod
    kominkiem ? Wtedy obudowa będzie miała dużo wiecej powietrza a dodatkowo
    zyskamy kratkę wentylacyjną z przodu kominka.
    Tyle czy ta zmiana nie spowoduje tego że kominek zamist brać powietrze do
    spalania głownie z tej kratki umieszczonej w zabudowie kominka pod samym
    kominkiem zacznie brać powietrze głównie z pomieszczenia ?

  • 6. Data: 2012-03-14 13:31:01
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-14 12:41, /// Kaszpir /// pisze:

    > I tak chyba jest ...
    > Tyle że na razie może śmierdzieć farba na kratkach ...

    Rozumiem, ze ta kratka z przodu na dole to doprowadzenie powietrza
    do spalania. Jest to zupelnie dobre rozwiazanie i niczego bym
    tu nie zmienial. Pewnie w zimny dzien wyczuwasz, jak daje stamtad
    zimno, ale nie rozlazi sie po mieszkaniu, gdyz kominek wszystko
    zasysa.

    Za to ten otworek u dolu z boku jest za maly. Jest to niewatpliwie
    błąd, który bedzie skutkowal wolniejszym nagrzewaniem pomieszczenia
    i przegrzewaniem kominka. Póki kominek surowy, powieksz ta dziure i
    z drugiej strony zrób taka sama. Jakbys zwiekszyl wlot 4-krotnie,
    nie byloby za duzo.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 7. Data: 2012-03-14 14:03:03
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >tu nie zmienial. Pewnie w zimny dzien wyczuwasz, jak daje stamtad
    >zimno, ale nie rozlazi sie po mieszkaniu, gdyz kominek wszystko

    A może zamiast wstawiania nowych kratek 17x30 po obu stronach (co zupełnie
    mi się nie uśmiecha , bo już kratek jak widać na zdjęciach jest sporo ...)
    wywalić tak jak pisałem rurę spiro znajdującą się pod kominkiem i rura fi100
    była by skierowana pionowo. Rura fi100 znajduje sie przy samej ścianie.
    Wtedy sądzę kominek miałby spooro świeżego powietrza ...
    A chyba przez kratkę 17x17 z przodu też kominek ciągnął by powietrze
    potrzebne do spalania z przodu wkładu ?

    Pytam bo żona niezbyt przychylnie patrzy na kratki ;) DLa niej najlepiej by
    było jakby kratek nie było ;)

> [...]
    >i przegrzewaniem kominka. Póki kominek surowy, powieksz ta dziure i
    >z drugiej strony zrób taka sama. Jakbys zwiekszyl wlot 4-krotnie,

    Czyli co powierzchnia wlotu i wylotu musi być taka sama ?
    Kominek ma dodatkowo własne wloty powietrza umieszczone z przodu :

    http://image.ceneo.pl/data/products/11308401/i-invic
    ta-700-minos-z-szybrem.jpg

    Bo jeśli bym nawet dał po kratce 17x30 po obu stronach zabudowy to i tak
    powietrze do wentylacji zabudowy było by wciągnięte przez te kratki z
    pomieszczenia więc czy nie korzystniejsze jednak by nie było aby pod
    kominkiem była rura fi100 z doprowadzonym świeżym powietrzem ...
    Sądzę że chłodzenie było by sporo lepsze ...

  • 8. Data: 2012-03-14 14:25:14
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-14 15:03, /// Kaszpir /// pisze:

> [...]
    > kominkiem była rura fi100 z doprowadzonym świeżym powietrzem ...
    > Sądzę że chłodzenie było by sporo lepsze ...

    Nie wiem, czy rozumiem. Zastanawiasz sie, czy by powietrze z zewnatrz
    (przeznaczone do spalania) dac na owiew kominka, aby go dodatkowo
    chlodzic?

    --
    A S

  • 9. Data: 2012-03-14 15:03:26
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Nie wiem, czy rozumiem. Zastanawiasz sie, czy by powietrze z zewnatrz
    >(przeznaczone do spalania) dac na owiew kominka, aby go dodatkowo
    >chlodzic?

    Dokładnie !

    Czyli demontuję rurę spiro i zostawiam rurę fi100 pod kominkiem. Kominek
    miałby do chłodzenia duuużo więcej powietrza i to zimnego. A chyba gdyby
    była kratka z przodu obudowy to także powietrze do spalania było by przez tą
    kratkę brane ...
    Więc rura fi100 chłodziła by obudowę i powodowała zwiększoną cyrkulację
    powietrza i chyba by mogła dostarczać świeże powietrze także do spalania ...

    Bo zastanawiam się czy w obecnej sytuacji dolot świeżego powietrza jest w
    pełni wykorzystany ?
    Bo z przodu zabudowy jednak dopływ powietrza do obudowy kominka jak i do
    paleniska jest ograniczony i te powietrze może nie być optymalnie
    wykorzystane ?

  • 10. Data: 2012-03-14 15:13:10
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2012-03-14 16:03, /// Kaszpir /// pisze:

> [...]
    > Bo z przodu zabudowy jednak dopływ powietrza do obudowy kominka jak i do
    > paleniska jest ograniczony i te powietrze może nie być optymalnie
    To po co Ci kominek?

    Powietrze z zewnątrz ma być doprowadzone jedynie do komory spalania.
    Kominek ma podgrzewać powietrze w pomieszczeniu, a nie zaciągać z
    zewnątrz zimne i je podgrzewać. Wówczas wentylacją będzie uciekało tyle
    samo, ile zaciągniesz z zewnątrz... Ciepła w pomieszczeniu zostanie
    niewiele.
    Dodatkowo - w silne mrozy przy wygaszonym kominku będziesz miał sople
    lodu na kratce ;) i zzzzimno potworne :)

    yarecky.