  • 1. Data: 2010-09-06 14:03:06
    Temat: ciąg wsteczny
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Dziś pierwszy raz miałem problem z ciągiem wstecznym - tyle że nie w
    kratce wentylacyjnej a w kominie kotła węglowego - obok był kocioł
    gazowy ciąg był normalny.

    kotłowani składa się z nawiewu, dwóch kotłów, gazowego i węglowego
    (używane osobno do CO a CWU podgrzewane gazowym zawsze jak trzeba [tak
    było przez 20 lat i było ok]), kratka wentylacyjna. Od wczoraj w
    kotłowni sie nic nie zmieniło. Drzwi szczelne. Komin 9m. Brak
    mechanicznego przepływu powietrza

    mimo dużej niezgodności wyjść (3x wyjście 1x wejście) problem ciagu
    wstecznego nie występował, dziś tak.
    Teraz pytania:

    - od czego zależny nagła zmiana ciągów w tym samym kominie (różne kanały)
    - jak zapobiegać?
    - czy ciąg może odwrócić się podczas używania kotła węglowego?
    - jak można poprawić sytuacje nie zwiększając kanału do nawiewu (powód
    jest taki ze zimą zamarzają rury wodne przy tym tylko jednym nawiewie a
    co by było gdybym zrobił drugi, zimno jak na zewnątrz?

  • 2. Data: 2010-09-06 14:07:20
    Temat: Re: ciąg wsteczny
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Osadnik napisał:
> [...]
    > jest taki ze zimą zamarzają rury wodne przy tym tylko jednym nawiewie a
    > co by było gdybym zrobił drugi, zimno jak na zewnątrz?

    Może to głupie ale sprawdź drożność kanału, i sprawdź drożność rury od
    pieca. U mojego kolegi niedawno pojawił się ten problem. Komin był
    czysty, zarąbana była rura co wychodzi z pieca i wchodzi do komina.

    pozdrawiam
    rafał

  • 3. Data: 2010-09-06 15:30:04
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2010-09-06 16:07, rrr pisze:

    > Może to głupie ale sprawdź drożność kanału, i sprawdź drożność rury od
    > pieca. U mojego kolegi niedawno pojawił się ten problem. Komin był
    > czysty, zarąbana była rura co wychodzi z pieca i wchodzi do komina.

    Ciąg wsteczny był na wyczystce za czopuchem w której przez lusterko
    widziałem niebo.

  • 4. Data: 2010-09-06 18:12:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    > Ciąg wsteczny był na wyczystce za czopuchem w której przez lusterko
    > widziałem niebo.

    Sprawdź dopływ powietrza do kotłowni. Skoro sprawdzałeś ciąg w wyczystce
    to sądzę że kocioł węglowy nie pracował. Jeśli w tej sytuacji pracował
    kocioł gazowy a dopływ powietrza do kotłowni był czymś przydławiony to
    ciąg kotła gazowego mógł odwrócić ciąg w zimnym przewodzie dymowym kotła
    węglowego.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-09-06 21:28:17
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

> [...]
    > kocioł gazowy a dopływ powietrza do kotłowni był czymś przydławiony to
    > ciąg kotła gazowego mógł odwrócić ciąg w zimnym przewodzie dymowym kotła

    Tez ta możliwość wcześniej sprawdziłem i nawet specjalnie na chwile
    wyłączyłem kocioł gazowy (nie pracował wcześniej) i zatkałem wlot
    kawałkiem szmaty (mam opcje zdjęcia rury szybko i zatkania).Za pomocą
    dymiącej gazety szukałem ujścia powietrza i największe było przez
    kratkę wentylacyjna i niewielkie przez kanał gazowy. Wlot powietrza
    pracuje ciągle tak samo wydajnie, ale spórbuje go troche jeszcze
    powiększyć (wycinając kratkę) i montując gruba stalową siatkę. tylko co
    zrobić by nie było to takie lodowate zimą? nie mam możliwości zrobić GWC.

  • 6. Data: 2010-09-07 13:25:20
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

    Przy pierwszym rozpalenu takie rzeczy się zdarzają.
    Moja babcia przy pierwszym uruchomieniu (rozpaleniu)
    podpalała zmiętą słomę w wyczystce komina.
    Mogą być zmięte gazety polane naftą (nie benzyną!!)-
    ważne, aby było to wysokopłomienne i szybko się palace.
    To ruszy słup powietrza w kominie i komien zacznie ciągnąć. Tak jak z
    ruszeniem pociągu, najtrudniejszy start.
    Aby kotłownia się nie wyziębiała potrzebna jest kratka ZET gdzie wlot
    powietrza na zewnątrz jest nizej niż
    wylot w pomieszczeniu. To sprawi, że wleci tyle powietrza ile się zużyło do
    procesu spalania.
    Powietrze jest wilgotne, gdy siąpi deszcz różnica ciśnień
    jest za mała aby zimny kmin sam "zassał" spaliny.
    Cudów też nie ma, bez wlotu powietrza nie ma spalania
    i wylotu spalin.
    T.