  • 1. Data: 2012-02-26 07:04:33
    Temat: czy sasiad moze podnieść działkę ile mu sie podoba?
    Od: "rt" <x...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam

    mieszkam w rejonie gdzie jest problem z wodą - teren jest bagnisty i przy
    roztopach, wielodniowych opadach czasem woda stoi, gmina podmiejska wiec
    jedyne co jest to rowy/rowki melioracyjne. Moj sasiad wlasnie konczy budowę i
    podniosl działkę o dobre 40 cm w stosunku do mojej, takze jego wody opadowe
    bedą u mnie. On konczy budowe ja skonczylem dawno i juz nic nie dosypię. Czy
    tak wolno robić ? Jak sobie poradzic z taką sytuacją ?

    dzięki

    http://decore-meble.pl
    Meble Gabi Warszawa

  • 2. Data: 2012-02-26 07:42:57
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "rt" <x...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > bedą u mnie. On konczy budowe ja skonczylem dawno i juz nic nie dosypię.
    > Czy
    > tak wolno robić ? Jak sobie poradzic z taką sytuacją ?

    moze tak zrobic jesli ma to w projekcie budowlanym

    b.

  • 3. Data: 2012-02-26 08:43:49
    Od: "rt" <x...@W...gazeta.pl>

    > moze tak zrobic jesli ma to w projekcie budowlanym

    a gdzie w projekcie jest cos na ten temat? kolo daje dwa pustaki do góry i
    podsypuje ziemia - pewnie podpisze sie mu kierownik buodwy pod tym i tyle

    http://decore-meble.pl
    Meble Gabi Warszawa

  • 4. Data: 2012-02-26 08:52:38
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "rt" <x...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > a gdzie w projekcie jest cos na ten temat? kolo daje dwa pustaki do góry i
    > podsypuje ziemia - pewnie podpisze sie mu kierownik buodwy pod tym i tyle

    ma w projekcie plan zagospodarowania terenu - tam powinna znaleźć się
    informacja o zmianie. A to że kierbud mu cos podpisze nie ma znaczenia - on
    to może zrobić tylko dla zmian nieistotnych - a podniesienie terenu taką nie
    jest. Kierbud sie ewidentnie podkłada bo w razie dymu bedzie odpowiadał
    cywilnie za samowole.

    Ty idz do starostwa zajrzyj, jesli ci pozwola, w jego projekt. A potem wal
    do nadzoru budowlanego, niech mu wstrzymają roboty.
    Oczywiscie czasem warto najpierw z sąsiadem pogadać np pozwolic mu podnosić
    teren ale pod warunkiem ze go ogrodzi płotem z podmurówka tak aby woda do
    ciebie nie leciała.

    b.

  • 5. Data: 2012-02-26 09:30:45
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > moze tak zrobic jesli ma to w projekcie budowlanym

    podnoszenie terenu to jedno, a odprowadzanie wód opadowych na sąsiednią
    działkę, to drugie...
    nie, nie może tak podnosić działki, żeby zmieniać kierunek spływu wód
    opadowych na twoją działkę...

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2012-02-26 09:47:05
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "rt" <x...@W...gazeta.pl> wrote:

    > a gdzie w projekcie jest cos na ten temat? kolo daje dwa pustaki do góry i
    > podsypuje ziemia - pewnie podpisze sie mu kierownik buodwy pod tym i tyle

    W opracowaniu do tego projektu powinno coś takiego być. Projektowany poziom
    terenu, wokół domu może być skarpa i również zaprojektowany poziom skarpy.
    Moi rodzice podnieśli teren o ponad 60cm. Sąsiad z tyłu, który jest na nich
    mocno cięty, wzywał inspektorów ze starostwa chyba z 3 razy. Oprócz poziomu
    terenu, nie podoba mu się taras 1,5m czy 2m od granicy. Panowie inspektorzy
    przyjechali, pomierzyli, porównali z projektem, pogratulowali ojcu dokładności w
    realizacji zgodnie z projektem i pojechali.

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2012-02-26 10:06:16
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

> [...]
    > inspektorzy przyjechali, pomierzyli, porównali z projektem, pogratulowali
    > ojcu dokładności w realizacji zgodnie z projektem i pojechali.

    w projekcie powinno być też coś takiego, jak sposób zagospodarowania wód
    opadowych i nie może to być sposób polegający na odprowadzaniu tychże na
    działkę sąsiada... więc jeżeli woda spływa, to najpierw rozmowa z sąsiadem,
    a jeśli nie odniesie skutków, to migiem do nadzoru, dopóki nie zakończył
    budowy...

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2012-02-26 10:17:13
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > więc jeżeli woda spływa, to najpierw rozmowa z sąsiadem, a jeśli nie
    > odniesie skutków, to migiem do nadzoru, dopóki nie zakończył budowy...

    a tym się podeprzyj, jakby miał wątpliwości:
    Prawo wodne Art. 29
    Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych,
    jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie § 28 i § 29

    pozdrawiam
    s_13

  • 9. Data: 2012-02-26 10:42:10
    Od: piotr <k...@T...pl>

    W dniu 26.02.2012 08:04, rt pisze:
> [...]
    > bedą u mnie. On konczy budowe ja skonczylem dawno i juz nic nie dosypię. Czy
    > tak wolno robić ? Jak sobie poradzic z taką sytuacją ?

    USTAWA
    z dnia 18 lipca 2001 r.
    Prawo wodne

    Art. 29. 1. Właściciel gruntu, o ile przepisy ustawy nie stanowią
    inaczej, nie może:
    1) zmieniać stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku odpływu
    znajdującej się na jego gruncie wody opadowej ani kierunku odpływu ze
    źródeł - ze szkodą dla gruntów sąsiednich,
    2) odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie.
    2. Na właścicielu gruntu ciąży obowiązek usunięcia przeszkód oraz zmian
    w odpływie wody, powstałych na jego gruncie wskutek przypadku lub
    działania osób trzecich, ze szkodą dla gruntów sąsiednich.
    3. Jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na
    gruncie szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie, wójt, burmistrz lub
    prezydent miasta może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi gruntu
    przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających
    szkodom

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie

    § 28. 1. Działka budowlana, na której sytuowane są
    budynki, powinna być wyposażona w kanalizację
    umożliwiać odprowadzenie wód opadowych do sieci
    kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej.
    2. W razie braku możliwości przyłączenia do sieci
    kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej, dopuszcza
    się odprowadzanie wód opadowych na własny teren
    nieutwardzony, do dołów chłonnych lub do zbiorników
    retencyjnych.
    § 29. Dokonywanie zmiany naturalnego spływu
    wód opadowych w celu kierowania ich na teren sąsiedniej
    nieruchomości jest zabronione.

  • 10. Data: 2012-02-26 11:36:32
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    rt wrote:
> [...]
    > mojej, takze jego wody opadowe bedą u mnie. On konczy budowe ja
    > skonczylem dawno i juz nic nie dosypię. Czy tak wolno robić ? Jak

    jeśli zaburzył stosunki wodne i spowodował zalewanie twojej działki to masz
    prawo żądać od niego aby na swój koszt wykonał prace które doprowadzą do
    sytuacji co najmniej takiej jaka była przed przeprowadzonymi robotami.

    może zrobić drenaż rów odwadniający...