  • 1. Data: 2012-05-15 23:45:25
    Temat: drugie ujęcie wody na działce
    Od: tombaz <b...@g...com>

    Witam wszystkich,
    mam na działce wodę z wodociągów. Niestety od jedynego ujęcia do ogródka jest dosyć
    daleko i postanowiłem zrobić drugie ujęcie, blisko ogródka.
    Jakiej rury powinienem użyć? Chodzi mi o materiał - tworzywo, czy metal. Wolałbym
    tworzywo, bo łatwiej i chyba taniej. Dodam, że zdaję sobie sprawę, że rura musiała by
    być zakopana poniżej głębokości zamarzania gruntu, czyli ok 60-80 cm. I stąd moje
    wątpliwości, czy tworzywo wytrzyma taki nacisk.

  • 2. Data: 2012-05-16 08:53:10
    Temat: Re: drugie ujęcie wody na działce
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 15 maja 2012 23:45:25 UTC+2 użytkownik tombaz napisał:
> [...]
    być zakopana poniżej głębokości zamarzania gruntu, czyli ok 60-80 cm. I stąd moje
    wątpliwości, czy tworzywo wytrzyma taki nacisk.

    Rura PE do wody, fi25 lub fi32. Ok 2 pln / mb.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2012-05-16 08:53:49
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Jakiej rury powinienem użyć?

    rura PE, niebieska, po 2 pln za metr, średnica zależna od wydajności, do
    podlewania ogródka wystarczy taka 25mm...
    musisz też rozwiązać kwestię spuszczania wody, jak zakopiesz głęboko to z
    rury niekoniecznie, ale już z rurki pionowej przy zaworze u ciebie
    koniecznie...

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2012-05-16 09:04:37
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    być zakopana poniżej głębokości zamarzania gruntu, czyli ok 60-80 cm. I stąd moje
    wątpliwości, czy tworzywo wytrzyma taki nacisk.

    http://allegro.pl/rura-pe-80-25-2-0-pn10-300mb-sklep
    -hydromax-i2328192723.html
    Zakop ją głębiej jak 60cm. Nawet na głebokość około 1 metra.

  • 5. Data: 2012-05-16 09:05:20
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 15.05.2012 23:45, tombaz pisze:
> [...]
    być zakopana poniżej głębokości zamarzania gruntu, czyli ok 60-80 cm. I stąd moje
    wątpliwości, czy tworzywo wytrzyma taki nacisk.

    Jak już pisali, rura PE.
    Ale nie musisz jej zakopywać tak głęboko, ponieważ i tak będziesz musiał
    spuszczać wodę z samego odcinka wystającego ponad ziemię, przy zaworze,
    po czym przez zimę nie będziesz korzystał z instalacji, więc nic nie
    stoi na przeszkodzie aby opróżnić cały odcinek. A zrobienie wykopu na
    ~30cm jest zdecydowanie łatwiejsze niż na 1m. Musisz sobie tylko
    rozplanować spadki aby opróżnianie rury było proste i szybkie.
    Ewentualnie możesz przedmuchiwać instalacje, tak jak instalacje
    nawadniające.

  • 6. Data: 2012-05-16 12:06:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 16 maja 2012 09:05:20 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > Jak już pisali, rura PE.
    > Ale nie musisz jej zakopywać tak głęboko, ponieważ i tak będziesz musiał
    > spuszczać wodę z samego odcinka wystającego ponad ziemię, przy zaworze,

    No chyba ze koncowke zrobi z rury PB (polibutylen) - ta jest odporna na zamarzanie /
    odmarzanie :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2012-05-16 13:56:18
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 16.05.2012 12:06, Adam pisze:

    > No chyba ze koncowke zrobi z rury PB (polibutylen) - ta jest odporna na zamarzanie
    / odmarzanie :)
    > pozdr.

    a odporne zawory do kompletu są?

  • 8. Data: 2012-05-16 13:57:29
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 16.05.2012 13:56, Albercik pisze:

    > a odporne zawory do kompletu są?
    i tak i tak musi spuszczać wodę więc po co kopać głęboko? Na zimę
    spuścić z całego odcinka, pracy nie wiele a koszt inwestycyjny znacznie
    niższy.

  • 9. Data: 2012-05-16 14:25:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 16 maja 2012 13:57:29 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > i tak i tak musi spuszczać wodę więc po co kopać głęboko? Na zimę
    > spuścić z całego odcinka, pracy nie wiele a koszt inwestycyjny znacznie
    > niższy.

    W sumie racja. Niech wykopie rów na głebokośc 50cm(tak zeby przy kopaniu ogródka np
    do rury sie nie dokopywał) zrobi jakiś minimalny spadek i możliwość spuszczania na
    zime

  • 10. Data: 2012-05-18 15:20:53
    Od: tombaz <b...@g...com>

    Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. Jeśli chodzi o spuszczanie wody na zimę, to tak
    będę musiał robić. Główne ujęcie jest w studzience i ma zawór spustowy. Spróbuję
    zrobić spadek, a jak nie wyjdzie, to zawsze zostaje przedmuchiwanie. A właśnie, czy
    pompka nożna od materaca wystarczy? Odcinek do przedmuchania to jakieś 20m i będzie
    raczej poziomy (podłączenie chcę zrobić w studzience, powyżej zaworu spustowego).