  • 1. Data: 2009-06-13 22:04:01
    Temat: gres na zewnątrz bez fugi - dobry pomysł?
    Od: gordom <n...@a...ess>

    Czytnik mi chyba przed chwilą zaszwankował i nie przesłał posta.
    Wiadomość wysyłam więc raz jeszcze

    Witam po raz kolejny.
    Tym razem chciałem zasięgnąć Waszej opinii na temat układania płytek na
    zewnątrz (balkon). Przymierzam się do kupna szkliwionego gresu z Opoczna
    (gres Real Cotto 10,9 x 10,9 -> http://tinyurl.com/kuqaws,
    http://tinyurl.com/lxxajw). Zastanawiam się czy taki rodzaj płytki można
    ułożyć bez fugi. Balkon ma powierzchnię blisko 4 m2 (1,55 x 2,5 m). Z
    zamieszczonej na stronie Opoczna charakterystyki technicznej tej płytki
    wynika, że współczynnik cieplnej rozszerzalności liniowej (10^-6/st.C)
    wynosi <9 (niestety nie wiem jak ten parametr interpretować, dużo to czy
    mało).

    Jeśli jednak fuga musi być to jaką minimalną szerokość powinienem
    zachować (czy 1 mm pomiędzy płytkami jest OK czy na zewnątrz powinno to
    być więcej)? Z góry dziękuję za pomoc,

    pozdr.,
    gordom

  • 2. Data: 2009-06-14 11:37:04
    Temat: Re: gres na zewnątrz bez fugi - dobry pomysł?
    Od: "basti78" <b...@o...pl>

    bez fugi = gwarantowanie rozsadzenie przez lod zimą
    woda wniknie Ci w te przestrzenie

    musialbys dac ogrzewanie = astronomiczne koszta
    albo polozyc grez na warstwie filtrujacej - cos a'la zielony dach

    ale generalnie oszczedzajac sobie klopotow poloz fuge 2-3 mm ;)
    nie zapominaj ze moze byc mroz -30 i slonce +40
    zebys nie wiem jakie wspolczynniki mial to bedzie pracowac

    jak dasz za małą fugę to nie bedzie dobrze pracowac i woda i tak wniknie

    --

    Sebastian

  • 3. Data: 2009-06-14 15:44:06
    Od: Ulf <d...@w...pl>

    gordom pisze:
> [...]
    > wynika, że współczynnik cieplnej rozszerzalności liniowej (10^-6/st.C)
    > wynosi <9 (niestety nie wiem jak ten parametr interpretować, dużo to czy

    Parametr interpretujesz w ten sposob, ze przy wzroscie temp o 1 st C
    krawedz plytki nie wydluzy Ci sie wiecej niz o 9,7cm*9*10^-6. Generalnie
    zbyt wiele to nie wnosi jezeli chodzi o tak male plytki i problem z
    fuga. Fuga tak jak ktos pisal jest po to, zeby woda zalegajaca w
    szparach nie rozsadzila Ci plytek przy niskich temperaturach.