  • 1. Data: 2011-03-04 10:23:43
    Temat: kalkulacja kosztów - strop monolityczny a teriva
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    Witam,

    zastanawiam się intensywnie jaki strop wybrać. W projekcie mam Terivę
    (szczegóły projektu są w moim dzienniku), ale skłaniam się ku stropowi
    monolitycznemu. Po pierwsze teriva jest słabsza wytrzymałościowo niż
    monolit, po drugie grubsza, po trzecie chyba droższa. Terivę za to
    łatwiej i szybciej wykonać, ale akurat to kryterium pomijam, bo ekipa
    zapewne będzie chciała tyle samo.

    Najważniejszym kryterium jest cena. Proszę o skorygowanie jeśli
    zrobiłem błąd w szacowaniu (strop o powierzchni 120m2).

    Teriva:
    belki i pustaki: 6000zł
    dwuteownik HEB180: 800zł
    zbrojenie: 1500zł (0.5 tony, 3000zł/tonę)
    beton B20: 1400zł (5.6m3, zużycie 0.0465m3/m2, 250zł/m3)
    szalunek: 1250zł (1.5m3 desek, 500zł/m3)
    stemple: 250zł (50szt., 5zł/szt.)
    Suma: 11200zł (bez stempli 10950zł)

    Monolit (grubość 15cm):
    zbrojenie: 3600zł (1.2 tony, 3000zł/tonę)
    beton B20: 4500zł (18m3, 250zł/m3)
    szalunek: 2000zł (4m3 desek, 500zł/m3)
    stemple: 750zł (150szt., 5zł/szt.)
    Suma: 10850zł (bez stempli 10100zł)

    Tak więc ceny są bardzo porównywalne, aczkolwiek jeśli porównać ceny
    bez stempli (można je potem odsprzedać), to już monolit wychodzi
    zdecydowanie taniej. Deski szalunkowe też chyba można byłoby jeszcze
    wykorzystać, odsprzedać, więc monolit staje się jeszcze bardziej
    korzystny cenowo od Terivy.

    Dodatkowy koszt jednak jaki musiałbym ponieść przy takiej zmianie, to
    koszt projektu stropu, który wyniósłby zapewne ok 800zł.

    Za porównywalną cenę mam dużo lepszy strop. Chyba, że gdzieś się
    bardzo mocno pomyliłem w szacowaniu kosztów, to proszę o poprawkę.

    Na poddaszu chcę zrobić ścianki działowe murowane (w projekcie są
    lekkie z kartongipsu), tak więc i tak muszę to słabą terivę jakoś
    wzmocnić. Ale czy warto? Może łatwiej i pewniej wywalić terivę i
    zastąpić monolitem?

    Teriva ma wytrzymałość 150kg/m2. Jeśli w górnej łazience wstawię dużą
    wannę narożnikową i napełnię ją do pełna wodą, to czy teriva to
    wytrzyma?

    Wysokość lustra wody, powiedzmy 45cm, daje to obciążenie jednostkowe
    ok. 450kg/m2 (plus ciężar wanny).

  • 2. Data: 2011-03-04 10:35:25
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    On 4 Mar, 11:23, "brunet.wp" <b...@g...com> wrote:
    > Witam,
    >
    > zastanawiam się intensywnie jaki strop wybrać. W projekcie mam Terivę
    > (szczegóły projektu są w moim dzienniku)

    Link do dziennika:
    http://forum.muratordom.pl/blog.php?135128-brunet-wi
    eczorow%C4%85

    Link do projektu:
    http://www.horyzont.com/projekt-domu/pokaz/312/lustr

  • 3. Data: 2011-03-04 12:15:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 4 Mar, 11:23, "brunet.wp" <b...@g...com> wrote:
    [...]
> [...]
    > Suma: 11200zł (bez stempli 10950zł)
    >
    > Monolit (grubość 15cm):
    > zbrojenie: 3600zł (1.2 tony, 3000zł/tonę)

    Przede wszystkim to wydaje mi sie ze 1,2t stali to moze byc troche
    malo. Mnie dwa stropy po 170m2 wyszly kazdy po 4,5t stali :-) Z tym ze
    mam garaz bez belek wyliczony na 600kg/m2 okolo 7x5m i na sam ten
    garaz poszla z tona czy poltorej stali ;-) Policz 2t i bedzie bardziej
    uczciwie :) Co do samej roboty - mnie moj master of disaster stropowy
    odrazu powiedzial ze woli monolit, teriva tylko z pozoru wydaje sie
    latwiejsza do zrobienia. Dla dobrego ciesli taki monolit 120m2 to 3
    dni roboty + 2-3 dni zbrojenie.

> [...]
    > zdecydowanie taniej. Deski szalunkowe też chyba można byłoby jeszcze
    > wykorzystać, odsprzedać, więc monolit staje się jeszcze bardziej

    Stemple pojda za dokladnie tyle samo co je kupiles. Z desek
    orientacyjnie odzyskasz polowe kasy, o ile je dobrze poczyscisz i
    usuniesz gwozdzie. Wiadomo, ze 1/3 pewnie pojdzie na straty :)

    > Dodatkowy koszt jednak jaki musiałbym ponieść przy takiej zmianie, to
    > koszt projektu stropu, który wyniósłby zapewne ok 800zł.

    Ło rany! Moj kierbud nie wzial ani grosza za zmiane obu 170m2 teriv na
    monolit, a liczyl oba przy mnie - kazdy z pol godziny na kompie. Choc
    fakt, ze bylismy umowieni na zmiane od poczatku ;) Ale za sam projekt
    placilem 1,5k pln wiec mnie mniej kosztowal caly projekt niz Ciebie by
    kosztowala zmiana rodzaju stropu ;) Nie daj sie :P To maksymalnie
    godzina roboty dla tego konstruktora ;)
    pozdr.

  • 4. Data: 2011-03-04 13:04:47
    Od: enemyunknown <r...@s...fr.pl>

    On 4 Mar, 13:15, Adam <a...@g...com> wrote:
    > Stemple pojda za dokladnie tyle samo co je kupiles. Z desek
    > orientacyjnie odzyskasz polowe kasy, o ile je dobrze poczyscisz i
    > usuniesz gwozdzie. Wiadomo, ze 1/3 pewnie pojdzie na straty :)

    To niestety nie jest reguła. Kupowałem stemple długości 3,20-3,30m pod
    koniec października 2010 i niestety
    był to najgorszy moment (ciągłe deszcze, problem z pozyskaniem drewna
    w składach). Musiałem dać 12 zł za sztukę...

  • 5. Data: 2011-03-04 15:43:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 4 Mar, 14:04, enemyunknown <r...@s...fr.pl> wrote:

> [...]
    > był to najgorszy moment (ciągłe deszcze, problem z pozyskaniem drewna
    > w składach). Musiałem dać 12 zł za sztukę...

    Aua :) On jednak pisze ze ma po 5 pln / szt wiec cena jak najbardziej
    normalna :) Ja swoje stemple kupowalem w 2007 po 4 pln a sprzedalem po
    5 czy 6 (300 sztuk) :D To sie nazywa interes ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-03-04 18:19:39
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Adam" <a...@g...com> wrote:
> [...]

    > odrazu powiedzial ze woli monolit, teriva tylko z pozoru wydaje sie
    > latwiejsza do zrobienia. Dla dobrego ciesli taki monolit 120m2 to 3

    2t też chyba mało będzie. Więcej niż 2t pójdzie na kratkę o oczku 10x10 z pręta
    12.
    U mnie na strop poszły ze 3t, nie mam żadnych wielkich pól (garaż osobno),
    wszędzie jebitne podcągi a pręty to max. 10mm.
    Strop 100m2. Desek też może być za mało. Strop to nie tylko podłoga na górze. To
    także wieniec po wszystkich ścianach nośnych (na dworze szalunek będzie miał
    wysokość z 50cm), być może jakieś podciągi...
    Stemple sprzeda się po cenie zakupu jeśli się kupiło stemple używane. Ja kupiłem
    nowe za 4zł/szt. o długości 3,5m. Sprzedawalem już tylko 3m długości i trochę
    odpadów było. Podobnie z deskami... Ja odzyskałem z 25% desek 32mm. Może
    dlatego, że miałem to masakrycznie pozbijane i rozszalowywać musiałem młotem
    5kg.
    Ogólnie przy monolicie trochę zabawy jest, ale za to efekt końcowy rekompensuje
    wszystko. Nawet jeśli wyjdzie drożej, to warto zrobić monolit.
    Na Twoim miejscu nie rezygnowałbym ze ścianek gk na poddaszu. Ja takie mam, sam
    je sobie postawiłem i bardzo sobie to chwalę.

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2011-03-05 07:25:54
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

> [...]

    > odrazu powiedzial ze woli monolit, teriva tylko z pozoru wydaje sie
    > latwiejsza do zrobienia. Dla dobrego ciesli taki monolit 120m2 to 3

    Nie wiem dokładnie ile stali pójdzie na mój strop. Założyłem, że 10kg/
    m2, stąd właśnie wyszło mi 1,2t. Być może faktycznie niedoszacowałem i
    należałoby przyjąć 2t (16,7kg/m2). W takim razie koszt wzrasta o
    2400zł. Jednak mój strop nie ma dużych rozpiętości, więc sądzę, że aż
    tak mocnego zbrojenia nie będzie potrzebował. Projektant po spojrzeniu
    na projekt stwierdził wstępnie, że grubość będzie miała 12cm.

    > Stemple pojda za dokladnie tyle samo co je kupiles. Z desek
    > orientacyjnie odzyskasz polowe kasy, o ile je dobrze poczyscisz i
    > usuniesz gwozdzie. Wiadomo, ze 1/3 pewnie pojdzie na straty :)

    Dokładnie, dlatego też nie wliczam tego to całkowitych kosztów.

> [...]
    > placilem 1,5k pln wiec mnie mniej kosztowal caly projekt niz Ciebie by
    > kosztowala zmiana rodzaju stropu ;) Nie daj sie :P To maksymalnie

    800zł to była cena wyjściowa, orientacyjna. Potem architekt
    doprecyzował tą cenę i wyszło mu bodajże 1800zł albo nawet więcej.
    Podziękowałem. Tak więc sam strop będę miał w cenie znacznie poniżej
    owych 800zł. Za adaptację, projekt zagospodarowania, zmiany (strop,
    zwiększenie wysokości wieńca o 20cm aby uzyskać nieco wyższą ściankę
    kolankową, likwidację balkonu) płacę w sumie 1800zł.

  • 8. Data: 2011-03-05 07:29:49
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    On 4 Mar, 19:19, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:
    > 2t te chyba ma o b dzie. Wi cej ni 2t p jdzie na kratk o oczku 10x10 z pr ta
    > 12.
    > U mnie na strop posz y ze 3t, nie mam adnych wielkich p l (gara osobno),
    > wsz dzie jebitne podc gi a pr ty to max. 10mm.
    > Strop 100m2. Desek te mo e by za ma o. Strop to nie tylko pod oga na g rze. To
    > tak e wieniec po wszystkich cianach no nych (na dworze szalunek b dzie mia
    > wysoko z 50cm), by mo e jakie podci gi...

    Wieńce to osobna kwestia. Ich nie biorę pod uwagę przy porównaniu, bo
    są takie same przy obydwu rodzajach stropów.

> [...]
    > nowe za 4z /szt. o d ugo ci 3,5m. Sprzedawalem ju tylko 3m d ugo ci i troch
    > odpad w by o. Podobnie z deskami... Ja odzyska em z 25% desek 32mm. Mo e
    > dlatego, e mia em to masakrycznie pozbijane i rozszalowywa musia em m otem
    > 5kg.
    > Og lnie przy monolicie troch zabawy jest, ale za to efekt ko cowy rekompensuje
    > wszystko. Nawet je li wyjdzie dro ej, to warto zrobi monolit.
    > Na Twoim miejscu nie rezygnowa bym ze cianek gk na poddaszu. Ja takie mam, sam
    > je sobie postawi em i bardzo sobie to chwal .

    Nie miałem do czynienia ze ścianami GK i nie jestem przekonany. Czy da
    się na nich zawiesić regał? W czym są lepsze od murowanych?

  • 9. Data: 2011-03-05 08:56:01
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik brunet.wp napisał:
    > Za adaptację, projekt zagospodarowania, zmiany (strop,
    > zwiększenie wysokości wieńca o 20cm aby uzyskać nieco wyższą ściankę
    > kolankową, likwidację balkonu) płacę w sumie 1800zł.

    Co do stropu...
    U mnie ok 90 m2 w sumie, ale to i z wieńcami i schodami - wyszło coś
    blisko 2 t stali.
    Strop ma grubość 12 cm i wystarczy - na tym styropian i wylewka.

    Co do podnoszenia wieńca...
    Czy bierzesz pod uwagę zmianę geometrii budynku i jego proporcji?
    Bywa, że taka operacja - podnoszenie ściany kolankowej znacząco zeszpeca
    bryłę...

    Może po prostu poszukać innego projektu :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 10. Data: 2011-03-05 09:53:23
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    On 5 Mar, 09:56, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > Co do stropu...
    > U mnie ok 90 m2 w sumie, ale to i z wie cami i schodami - wysz o co
    > blisko 2 t stali.
    > Strop ma grubo 12 cm i wystarczy - na tym styropian i wylewka.

    Czyli zapewne u Ciebie wyszło ok. 15kg stali na m2 stropu. Czyli u
    mnie wyjdzie ok. 2 ton.

    > Co do podnoszenia wie ca...
    > Czy bierzesz pod uwag zmian geometrii budynku i jego proporcji?
    > Bywa, e taka operacja - podnoszenie ciany kolankowej znacz co zeszpeca
    > bry ...
    >
    > Mo e po prostu poszuka innego projektu :-).

    Ja chcę podnieść wieniec tylko o 20cm, proporcje budynku na tym nie
    stracą. Uzyskam też 10cm dodatkowej wysokości zmieniając strop z
    terivy na monolityczny, więc zyskuję łącznie 30cm na wysokości.
    Przełoży się to na 8m2 dodatkowej powierzchni użytkowej poddasza.
    Dzięki tej dodatkowej powierzchni poddasze będzie bardziej ustawne, po
    prostu brakuje tam tych 8-10m2 aby było wygodnie.