  • 1. Data: 2009-10-08 09:47:13
    Temat: ława schodkowa - 2 warianty - który lepszy?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Cześć..

    Mam 2 warianty ławy schodkowej pod garażem. Jeden z projektu arch. drugi
    z projektu wykonawczego ścian monolitycznych. Możecie mi powiedzieć,
    który jest lepszy? Ten drugi jest na pewno tańszy - łatwiej wykopać,
    zaszalować i wyjdzie mniej betonu. Ale jak to widzicie od strony
    konstrukcyjnej, naprężeń, osiadania itd? A może nie ma to znaczenia?

    linki do obrazków:

    war 1) http://img2.pict.com/67/7e/28/1731486/0/schodprojarc
    h.png
    war 2) http://img2.pict.com/40/a3/06/1731488/0/schodprojwyk
    .png

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2009-10-08 19:54:08
    Temat: Re: ława schodkowa - 2 warianty - który lepszy?
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > zaszalować i wyjdzie mniej betonu. Ale jak to widzicie od strony
    > konstrukcyjnej, naprężeń, osiadania itd? A może nie ma to znaczenia?

    Hyhy no na oko tego laicy nie widza, spytaj jakiegos konstruktora. Ktoś to
    liczył czy tak sobie narysował?
    A nie możesz zrobic "normalnie"?

    --
    Mariusz

  • 3. Data: 2009-10-09 06:34:04
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Mariusz pisze:

    > Hyhy no na oko tego laicy nie widza, spytaj jakiegos konstruktora. Ktoś to
    > liczył czy tak sobie narysował?
    > A nie możesz zrobic "normalnie"?

    1. Nie pytam tych co nie widzą, więc jeśli nie widzisz to po co pytasz?
    2. 2 różne rozwiązania są klepnięte przez 2 różnych konstruktorów.
    Rozmawiałem z jednym, ale mówił tylko coś pokrętnie.. chyba po prostu
    tak mu wyszło bez głębszego zastanawiania się.
    3. Co to znaczy "zrobić normalnie"? Ława schodkowa to chyba własnie
    normalne rozwiązanie - garaż nie będzie podpiwniczony i nie będę
    wybierał ziemi z tej części wykopu

    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2009-10-09 06:35:16
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Mariusz pisze:

    > Hyhy no na oko tego laicy nie widza, spytaj jakiegos konstruktora. Ktoś to
    > liczył czy tak sobie narysował?
    > A nie możesz zrobic "normalnie"?

    1. Nie pytam tych co nie widzą, więc jeśli nie widzisz to po co piszesz?

  • 5. Data: 2009-10-11 19:33:03
    Od: "freewolny" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i wyjdzie mniej betonu. Ale jak to widzicie od strony konstrukcyjnej,
    > naprężeń, osiadania itd? A może nie ma to znaczenia?

    Bez wymiarów nic się nie da powiedzieć, ale z tego co pamiętam to wysokość
    schodka to było max. 40 cm, a posunięcie min. 60 cm. Wydaję się, że pierwszy
    wariant jest poprawnie zaprojektowany, natomiast drugi wykonujesz na własne
    ryzyko.

    Damian

  • 6. Data: 2009-10-12 11:17:13
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    freewolny pisze:
> [...]
    > wysokość schodka to było max. 40 cm, a posunięcie min. 60 cm. Wydaję
    > się, że pierwszy wariant jest poprawnie zaprojektowany, natomiast drugi

    A skąd te liczby określające wysokość schodka i posunięcie? Gdzie są
    zapisane jakieś reguły wykonywania fundamentów schodkowych? Nic
    konkretnego nie udaje mi się wyguglać.

    PZDR
    Shaman

  • 7. Data: 2009-10-12 15:27:22
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > zaszalować i wyjdzie mniej betonu. Ale jak to widzicie od strony
    > konstrukcyjnej, naprężeń, osiadania itd? A może nie ma to znaczenia?

    Uskoki law fundamentowych bywaja powodem pozniejszych zarysowan scian z uwagi
    na nierownomierne osiadanie fundamentow. W tych samych warunkach gruntowych i
    jednakowej szerokosci law, funament posadowiony nizej ma znaczaco wieksza
    nosnosc od fundamentu posadowionego plycej. Dlatego pierwszy wariant z dwojga
    zlego, jest lepszy. Oczywiscie mur fundamentowy winiej byc w gornej partii
    (wiencu) zazbrojony co zlagodzi powstajace w nim naprezenia.
    Szerokosc schodkow winna byc powiedzmy dwukrotnie wieksza od wysokosci, wtedy
    nachylenie lawy wychodzi mniejsze od tzw. kata stoku naturalnego gruntu.
    Zapewne masz grunt spoisty, co umozliwia wykonanie pionowych lub zbliozonych
    do pionu uskokow.
    Najbardziej narazonymi na osiadanie miejscami beda (na rysunku prawe)
    narozniki czyli po prawej i lewej stronie wjazdu do garazu; w ogole narozniki
    osiadaja wiecej od partii srodkowych law i korzystne byloby ew. poszerzenie
    law pod tymi narozami o 10-15 procent.
    Nalezy przestrzegac zasady, ze kazda lopata urobionego gruntu przed
    zabetonowaniem musi byc z wykopu usunieta.
    Po wykonaniu scian ich "zasyp" powinien byc wykonany warstwami nie grubszymi
    od 10 cm obustronnie i na biezaco recznie lub mechanicznie zageszczany.
    Zapobiegnie to potem wieloletniemu osiadaniu zasypu ktore powoduje powstawanie
    spadku powierzchni gruntu do domu i jego nawadnienie wodami opadowymi co
    niekorzystnie wplywa na nosnosc fundamentow.
    Pzdr.

  • 8. Data: 2009-10-14 12:34:57
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Tornad pisze:
> [...]
    [ciach]

> [...]
    > nosnosc od fundamentu posadowionego plycej. Dlatego pierwszy wariant z dwojga

    dzięki Tornad :) czekałem po cichu na Twojego posta..

    > Oczywiscie mur fundamentowy winiej byc w gornej partii
    > (wiencu) zazbrojony co zlagodzi powstajace w nim naprezenia.
    Na ścianach jest oczywiście zbrojony wieniec. Same ściany mają być
    monolityczne zbrojone pionowo fi8 co 20cm i poziomo fi6 co 20cm.

    > Szerokosc schodkow winna byc powiedzmy dwukrotnie wieksza od wysokosci, wtedy
    > nachylenie lawy wychodzi mniejsze od tzw. kata stoku naturalnego gruntu.

    Wreszcie mam jakieś określenie fachowe po którym mogę pociągnąć temat
    przez gugla :)

> [...]
    > osiadaja wiecej od partii srodkowych law i korzystne byloby ew. poszerzenie

    A dodatkowe zbrojenie coś pomoże? Czy lepiej po prostu szerzej wykonać ławy?

    pzdr
    shaman