  • 1. Data: 2011-01-31 09:36:26
    Temat: nagrzewnica kanałowa
    Od: Piotr Woźniak <w...@g...com>

    Witam,

    Mam sobie wentylację mechaniczną i chciałbym dodać do niej nagrzewnicę
    powietrza nawiewanego do pomieszczeń. Do wyboru są nagrzewnice
    elektryczne lub wodne. No i właśnie, czy taką wodna można wpiąć do
    obiegu CO z kotłem gazowym? Na chłopski rozum powinno się dać i nawet
    bez automatyki by się mogło chyba obyć, tylko zaworek ręczny na nitce do
    nagrzewnicy. O ile by się powietrze nagrzało o tyle by się nagrzało,
    mniej by miały grzejniki do roboty.

    Automatyka kotła chyba by sobie poradziła w takiej sytuacji, w końcu co
    za różnica dla kotła czym jest ogrzane powietrze.

    Widzieliście jakieś w miarę tanie wodne nagrzewnice kanałowe? Moc nie
    musi być wysoka, przy przepływach w wentylacji nie potrzeba nie wiadomo
    czego.

    Pozdrawiam
    Piotr Woźniak

  • 2. Data: 2011-01-31 13:52:14
    Temat: Re: nagrzewnica kanałowa
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 31 Sty, 10:36, Piotr Woźniak <w...@g...com> wrote:

> [...]
    > elektryczne lub wodne. No i właśnie, czy taką wodna można wpiąć do
    > obiegu CO z kotłem gazowym? Na chłopski rozum powinno się dać i nawet

    Mozna.

    > bez automatyki by się mogło chyba obyć, tylko zaworek ręczny na nitce do
    > nagrzewnicy. O ile by się powietrze nagrzało o tyle by się nagrzało,
    > mniej by miały grzejniki do roboty.

    A jaki masz rekuperator i jakie w zimie przeplywy? IMHO gra nie warta
    swieczki - powietrze ma stosunkowo mala pojemnosc cieplna i wiele
    energii Ci nie przeniesie. Zas pedzic wentylacje na maksimum tylko po
    to zeby zwiekszyc moc tez nie ma sensu (bo maleje sprawnosc
    rekuperatora i zwiekszaja sie straty na wentylacji). Taka nagrzewnica
    ma sens przy GWC. Zakop 100-120mb rury PE 25 lub 32 (koszt ok 2 pln /
    mb) w ogrodku, zalej roztworem glikolu, dodaj zwykla pompke do CO za
    200 pln i bedziesz zyskiwal do 3kW w najwyzsze mrozy, a przy okazji w
    lato takie GWC bedzie Ci chlodzic dom. To co Ty chcesz zrobic mialoby
    sens tylko wtedy jezeli np. zwykla instalacja (podlogowka czy
    kaloryfery) nie bylyby w stanie dostarczyc wymaganej energii -
    poprostu bylyby niedowymiarowane.

> [...]
    >
    > Widzieliście jakieś w miarę tanie wodne nagrzewnice kanałowe? Moc nie
    > musi być wysoka, przy przepływach w wentylacji nie potrzeba nie wiadomo

    Kanalowych nagrzewnic wodnych nie widzialem za wiele (chyba nawet
    zadnej;). Do tego celu nadaja sie najlepiej nagrzewnice lamelowe z
    kwadratowym/prostokatnym oknem i do tego przejscie na okrag zrobione z
    blachy (za ~50 pln sztuka). Koszt nagrzewnicy dla parametrow 350-400m3/
    h, temp. wody(glikolu) 8-12stC i mocy 3kW to ok 800 pln.

    Linki do kilku producentow nagrzewnic (moze znajdziesz tam i
    kanalowa):

    http://juwent.com.pl (i ci sa najbardziej elastyczni - zrobia Ci jedna
    sztuke na zamowienie nawet)
    http://www.pwpot-promont.com.pl/
    http://avm-baranski.com/
    http://solano.net.pl

    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-01-31 14:06:59
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 10:36, Piotr Woźniak pisze:
> [...]
    >
    > Widzieliście jakieś w miarę tanie wodne nagrzewnice kanałowe? Moc nie
    > musi być wysoka, przy przepływach w wentylacji nie potrzeba nie wiadomo

    w wersji DYI można by użyć chłodnicy z samochodu, wielkości przeróżne,
    obudowę poskręcać/pospawać z blachy, albo do jakiegoś "kowala" co by
    ładnie zrobił.

  • 4. Data: 2011-01-31 14:18:50
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 31 Sty, 15:06, Albercik <n...@g...pl> wrote:

    > w wersji DYI można by użyć chłodnicy z samochodu, wielkości przeróżne,

    W powiazaniu z piecem CO owszem - tutaj temperatury beda zblizone i
    chlodnica z samochodu pewnie dalaby rade.

    Tylko PO CO dublowac (wspomagac) instalacje ogrzewania w ten
    sposob ? :) Zmarnowana kasa. Prosciej (i za darmo) podkrecic
    minimalnie temperature zasilania instalacji CO.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2011-01-31 14:22:09
    Od: Piotr Woźniak <w...@g...com>

    W dniu 2011-01-31 14:52, Adam pisze:

    > A jaki masz rekuperator i jakie w zimie przeplywy? IMHO gra nie warta
    > swieczki - powietrze ma stosunkowo mala pojemnosc cieplna i wiele
    > energii Ci nie przeniesie.

    Mi nie chodzi o to żeby grzać dom, od tego mam kaloryfery. Problem mam
    inny: przechodząc pod anemostatami czuję wyraźnie chłodniejsze powietrze
    czego bardzo nie lubię :)
    Przepływy teraz mam ustawione minimalne możliwe na rekuperatorze
    (renovent large) czyli 50 m3/h. Powietrze nawiewane ma około 18 stopni.
    Możecie się śmiać ale ja to pod anemostatem czuję :)

    Chcę podnieść sobie komfort i to powietrze dogrzać do temperatury rzędu
    21 stopni.

> [...]
    > mb) w ogrodku, zalej roztworem glikolu, dodaj zwykla pompke do CO za
    > 200 pln i bedziesz zyskiwal do 3kW w najwyzsze mrozy, a przy okazji w

    Coraz intensywniej o tym myślę, ale to nie rozwiązuje mojego problemu.
    To jest inny problem :)

    O widzisz, dzięki sprawdzę.

    Pozdrawiam
    Piotr Woźniak

  • 6. Data: 2011-01-31 14:23:15
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Woźniak" <w...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Mam sobie wentylację mechaniczną i chciałbym dodać do niej nagrzewnicę
    > powietrza nawiewanego do pomieszczeń.

    A w jakim celu chcesz dodatkowo podgrzewac powietrze z wentylacji?
    Masz za mało wydajne ogrzewanie podstawowe?

    Krzysiek

  • 7. Data: 2011-01-31 14:31:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 31 Sty, 15:22, Piotr Woźniak <w...@g...com> wrote:

    > Mi nie chodzi o to eby grza dom, od tego mam kaloryfery. Problem mam
    > inny: przechodz c pod anemostatami czuj wyra nie ch odniejsze powietrze
    > czego bardzo nie lubi :)
    > Przep ywy teraz mam ustawione minimalne mo liwe na rekuperatorze
    > (renovent large) czyli 50 m3/h. Powietrze nawiewane ma oko o 18 stopni.
    > Mo ecie si mia ale ja to pod anemostatem czuj :)

    To masz ten sam reku co ja. Dobry wybor ;D Tylko jak to mozliwe - 50m3/
    h to tyle co nic, a ile anemostatow wywiewnych? Przeciez to jest taki
    strumien ze go wogole reka nie da sie wyczuc nawet :-) Anemostaty masz
    zwyczajne? One kieruja powietrze na boki. A jak wysoko "wisza" ?

    > Chc podnie sobie komfort i to powietrze dogrza do temperatury rz du
    > 21 stopni.

    Czyli 3stC wiecej. Zalozmy 5stC na wszelki wypadek - niech jest jakis
    zapas. Przyjmijmy tez 100m3/h. Potrzebujesz tam czegos o mocy 160W.
    Przy 3stC roznicy i 50m3 - juz tylko 50W. Mozesz wiec wykorzystac
    sposob kogucika i wlozyc w kanal nawiewny zarowke takiej mocy za 2
    pln, zamiast kupowac nagrzewnice czy kombinowac z chlodnica
    samochodowa :-) Byle tylko za rekuperatorem - w kanale nawiewnym na
    pokoje :-)

    > Coraz intensywniej o tym my l , ale to nie rozwi zuje mojego problemu.
    > To jest inny problem :)

    No tak, GWC da sporo mocy ale dalej temperatury nawiewu beda nizsze
    niz pokojowe :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2011-01-31 15:04:14
    Od: Piotr Woźniak <w...@g...com>

    W dniu 2011-01-31 15:31, Adam pisze:

> [...]
    > strumien ze go wogole reka nie da sie wyczuc nawet :-) Anemostaty masz
    > zwyczajne? One kieruja powietrze na boki. A jak wysoko "wisza" ?

    Oj da się da się, ale może jestem trochę wyczulony ;) 7 anemostatów.
    Wysokość 2,5 m na poddaszu i 2,8 m na dole. To nawet nie chodzi o to, że
    czuję powiew powietrza gdzieś w okolicy anemostatów ale wyraźnie czuję
    niższą temperaturę powietrza w okolicy anemostatów. Powietrze jakby nie
    było zimniejsze leci prosto w dół i robi się tam chłodniej niż w
    pozostałej części pokoju.

    Inna sprawa, że mam spieprzone ocieplenie kanałów na strychu
    nieogrzewanym i nawiewane powietrze ma temperaturę rzędu 13 stopni. Będę
    to poprawiał na wiosnę. Temat badam niejako na wyrost gdyż mam jeden
    nawiew w piwnicy gdzie kanał idzie cały czas wewnątrz domu i ma pow ma
    temperaturę 17-18 tak jak pisałem i tam też czuję chłód. Zmarzluch
    jestem czy co? ;)

> [...]
    > pln, zamiast kupowac nagrzewnice czy kombinowac z chlodnica
    > samochodowa :-) Byle tylko za rekuperatorem - w kanale nawiewnym na

    Eee tam nie opłaca się skoro mam kocioł gazowy pół metra obok ;) gaz
    jest mimo wszystko tańszy niż prąd.

    Pozdrawiam
    Piotr Woźniak

  • 9. Data: 2011-01-31 15:05:41
    Od: Piotr Woźniak <w...@g...com>

    W dniu 2011-01-31 15:23, Kris pisze:
    > Użytkownik "Piotr Woźniak" <w...@g...com> napisał w wiadomości

    > A w jakim celu chcesz dodatkowo podgrzewac powietrze z wentylacji?
    > Masz za mało wydajne ogrzewanie podstawowe?

    Nie, tutaj chodzi bardziej o komfort. Normalne ogrzewanie daje radę bez
    problemów tylko rozkład temperatur w pomieszczeniu jest zbyt
    nierównomierny. Tak jak pisałem Adamowi.

    Pozdrawiam
    Piotr Woźniak

  • 10. Data: 2011-01-31 15:27:51
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    h.googlegroups.com...

    > To masz ten sam reku co ja. Dobry wybor ;D

    w takim razie jakim sposobem koszt wentylacji wyniosl Cie 4k pln??? (watek
    kogutkowy)

    Adam Sz. i Piotr W.
    jaka macie teraz (w zimie) wilgotnosc powietrza w pomieszczeniach?

    --
    pozdr Z.