  • 1. Data: 2012-02-07 19:15:51
    Temat: oświetlenie w suficie podwieszanym
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    witam
    właśnie usiłuję dobrać moc i rodzaj światła
    pomieszczenie: kwadratowa sypialenka 9m2, nad łożem sufit podwieszany, czyli
    kawałek prostokąta 2x1,6m, w tym suficie planuje zrobić wpuszczane oczka
    halogenowe, które za zadanie mają rozświetlić całą sypialnie w miarę jasno
    (klimatyczne światełka będą oprócz),
    w związku z tym, że będzie to jeden obwód, więc chcę utrafić z ilością
    światła, a kompletnie nie mam doświadczenia, podpowiedzcie jakie oczka, na
    12 czy 220V będą odpowiednie i w jakiej ilości, jakiej mocy żarówki? nie
    chcę przesadzić, żeby potem nie wykręcać żarówek, po patelnia na łóżku się
    zrobiła, ale też półmroku nie chcę...

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2012-02-07 23:29:28
    Temat: Re: oświetlenie w suficie podwieszanym
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 20:15, "s_13" <s...@i...pl> wrote:
> [...]
    > chcę przesadzić, żeby potem nie wykręcać żarówek, po patelnia na łóżku się

    Ja w pokoiku 12m2 mam 6 halogenow po 50W kazdy (230V). Jak swieca
    wszystkie - jest bardzo jasno. Jak swieci polowa - jest jasno ale
    wiadomo jak swieca halogenki - maja mimo wszystko mniejszy kat
    swiecenia niz normalna zarowka wiec czesc pokoju jest bardziej
    oswietlona od pozostalej. Wydaje mi sie ze powinienes celowac wlasnie
    w trzy takie 50W halogenki lub ich "lumenowe" odpowiedniki. IMHO
    powinienes tez szukac cos o wiekszym kacie swiecenia - moze
    energooszczedne swietlowki (szklo bedzie wystawac przed plaszczyzne
    sufitu) w oprawach jak halogenki, jezeli masz tylko 3m2 do dyspozycji
    w 9m2 pokoju.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2012-02-08 10:31:05
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > chcę przesadzić, żeby potem nie wykręcać żarówek, po patelnia na łóżku się

    Nie rób tego błędu! Oczka halogenowe to silnie skupione światło. Jak
    wyobrażasz sobie leżeć i patrzeć na tak silne światło?
    Zniszczysz oczy. To się nadaje do kuchni, holu, kibla, ale nie w
    pomieszczeniu w którym będziesz miał zwrok skierowany na sufit.
    W sypialni spisują się najlepiej zwykłe lampki przy łóżku. To daje klimat a
    nie jakieś silne żródła światła halogenowego.

    Marek

  • 4. Data: 2012-02-08 11:07:34
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

> [...]
    > W sypialni spisują się najlepiej zwykłe lampki przy łóżku. To daje klimat
    > a nie jakieś silne żródła światła halogenowego.

    toż napisałem, że oprócz tego jest kilka klimatycznych punktów świetlnych,
    ale sypialnia to także garderoba, czasem trzeba tam posprzątać, czy też inne
    nie przychodzące mi teraz do głowy powody, żeby po prostu zrobić tam jasno
    po całości...
    BTW kusi mnie oświetlenie tego ledami, więc oprawki na GU10 wydają się
    ciekawą alternatywą, są halogeny różnej mocy, świetlówki pod te gniazda, czy
    też wspomniane ledy i to w całkiem przystępnych cenach... tylko tak lekko
    licząc, że jedna lampka led to jakieś ok. 100 lumenów, więc oprawek pewnie z
    tuzin minimum...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2012-02-08 11:35:23
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > toż napisałem, że oprócz tego jest kilka klimatycznych punktów świetlnych,

    Ja bym i tak nei montował tego. Wyobraź sobie że leżysz sobei w łóżku i np.
    ktos wchodzi i łap za wyłącznik i dostajesz serią po oczach.

    > ale sypialnia to także garderoba, czasem trzeba tam posprzątać, czy też
    > inne nie przychodzące mi teraz do głowy powody, żeby po prostu zrobić tam
    > jasno po całości...

    To zrób światlo rozproszone.

> [...]
    > czy też wspomniane ledy i to w całkiem przystępnych cenach... tylko tak
    > lekko licząc, że jedna lampka led to jakieś ok. 100 lumenów, więc oprawek
    Z doświadczenia z ledami w korytarzu i na schodach wiem że one też dają
    nieźle po oczach. Wystarszy jeden blick w stronę światła i już przez kilka
    minut po zamknięciu oczu widzisz kolorową plamkę.
    Chcesz mieć zdrowe światlo to je rozpraszaj. Skupione światło źle wpływa
    zarówno na zwrok jak i na samopoczucie. Człowiek staje się nerwowy, robią
    się zmarszczki wokół oczu (powaga!), Niektórzy narzekają na migreny.
    Oczka halogenowe nadają się tylko do pomieszczeń przez które od czasu do
    czasu przejść musisz ale nie w nich przebywać.

    Marek

  • 6. Data: 2012-02-08 14:09:30
    Od: mal <m...@g...com>

    On 8 Lut, 12:07, "s_13" <s...@i...pl> wrote:
    >... tylko tak lekko
    > licząc, że jedna lampka led to jakieś ok. 100 lumenów, więc oprawek pewnie z
    > tuzin minimum...

    Nie całkiem masz rację. Niedawno pisałam, że jesienią wykonano mi
    podwieszany sufit w kuchni z aneksem, o łącznej powierzchni 26 m2. W
    suficie mam SIEDEM oczek LED i jest bardzo jasno. Ledy są białe. Ilość
    wyliczał fachowiec od oświetlenia. W przypadku światła żółtego
    powinnam mieć ich 11 szt.
    Dlatego wybrałam białe.

    W sypialni można spróbować dać listwę ledową na obrzeżu.

    Pozdr.

    mal

  • 7. Data: 2012-02-08 20:41:13
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

> [...]
    > suficie mam SIEDEM oczek LED i jest bardzo jasno. Ledy są białe. Ilość
    > wyliczał fachowiec od oświetlenia. W przypadku światła żółtego

    a jakie konkretnie masz te oczka, bo ledy ledom nierówne...
    porównania do halogenów, że odpowiednik tylu a tylu wat są bez sensu... mam
    w łazience dwa kinkiety przy lustrze i tam wstawiłem dwie żarówki z ledami,
    niedrogie, na to jeszcze mleczne klosze i bardzo mi odpowiada barwa jak i
    moc świecenia... za to w kuchni lampki pod szafkami oświetlające blat
    wymieniłem z ledów na świetlówki, bo jakoś tak żółto zielono było...

    > W sypialni można spróbować dać listwę ledową na obrzeżu.

    tu już wkraczamy w dyskusję o gustach... mnie się takie szlaczki nie
    podobają po prostu...

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2012-02-08 20:53:01
    Od: mal <m...@g...com>

    On 8 Lut, 21:41, "s_13" <s...@i...pl> wrote:

    > a jakie konkretnie masz te oczka, bo ledy ledom nierówne...
    > porównania do halogenów, że odpowiednik tylu a tylu wat są bez sensu...

    Żarówki Polux LED GU10 2,4W 6500K.
    W oczkach (zakupionych w Leroy) osadzone były żarówki halogenowe o
    mocy 50W. Akurat wyjęte żarówki halogenowe przydały się do opraw w
    przedpokoju.

    > tu już wkraczamy w dyskusję o gustach... mnie się takie szlaczki nie
    > podobają po prostu...

    Nie myślałam o szlaczku, ale o uskoku w suficie i oświetleniu w nim
    schowanym. Wtedy nie masz Bożego Narodzenia na codzień :-)

    mal

  • 9. Data: 2012-02-08 21:15:09
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Nie myślałam o szlaczku, ale o uskoku w suficie i oświetleniu w nim
    > schowanym. Wtedy nie masz Bożego Narodzenia na codzień :-)

    no właśnie ta anielska aureola nie współgra z moim charakterem...:-)

    pozdrawiam
    s_13