  • 1. Data: 2012-01-30 12:53:20
    Temat: otulina i jej brak
    Od: "Kacper" <e...@W...pl>

    Witam

    Jak to jest z tymi otulinami do c.o. ?
    Miliony tekstów traktującyh o otulaniu rur (ciepło i rozszerzalność)
    mnóstow porad jak kompensować ruchy rur i dać im miejsce m.in. w piance do
    ruchów
    a tu w podłogówce walą rurska w beton aż grzmi !
    Ma być ta kompensacja czy i nie i ile jest w tym prawdy skoro w podłogówce
    zalewają
    kilkadziesiąt metrów rury bez możliwości ruchu ?
    Czy w podłogówce stosuje się rury w otulinie czy gołe w beton, bo ja otulin
    tam nie widziałem?
    A jeśli będzie w otulinie zalana w betonie to coś da czy nic?

    Rafał

  • 2. Data: 2012-01-30 12:59:06
    Temat: Re: otulina i jej brak
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Kacper" <e...@W...pl> napisał w wiadomości
    > A jeśli będzie w otulinie zalana w betonie to coś da czy nic?

    owszem, da.... głównie to ze podłogówka nie bedzie dzialać :-)
    Rura w betonie nie pęknie, bo nie ma gdzie sie odkształcić mimo ze naprężenia sie
    pojawiają. a otuliny dajemy tam gdzie jest wymagana pewna swoboda ruchu.

    b.

  • 3. Data: 2012-01-30 14:51:13
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > zalewają
    > kilkadziesiąt metrów rury bez możliwości ruchu ?
    Rury pex mają stosunkowo niewielką rozszerzalność, rury w ogrzewaniu
    podłogowym układa się w pętle w których nie występują długie proste odcinki
    na których rozszerzalność jest najbardziej istotna, rury leżą na styropianie
    i zawsze mogą pracować "w dół", na dylatacjach pomiędzy płytami wylewki rury
    układa się w otulinie, tak by ruch płyt podłogi ich nie uszkodził

    > Czy w podłogówce stosuje się rury w otulinie czy gołe w beton, bo ja
    > otulin tam nie widziałem?
    gołe z uwagami jak wyżej

    > A jeśli będzie w otulinie zalana w betonie to coś da czy nic?

    Coś da. Rura nie ogrzeje betonu i grzejnik podłogowy nie będzie działał