  • 1. Data: 2012-01-30 13:17:41
    Temat: Dla sceptyków i niedowiarków
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Dzisiejszy sloneczny dzień i to co produkują kolektory.
    Zdjęcia sterownika .

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b958f5439f0b8c1d
    .html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b4799dc2b9d929b4
    .html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/731e5d6884d429d5
    .html

    Zbiornik 300 litrów. 3 kolektory płaskie.
    Zmierzona termoparą temperatura na zewnątrz, stojąc przed kolektorami do
    słońca wyniosła -9stC.

    Objaśnienia do zdjęć:

    Temperatura "Kolektor" to temperatura na kolektorze w górnej jego części.
    Czujnik PT1000

    Temperatura " zasobnik " to temperatura powrotu wężownicy solara. Powrót
    wężownicy na wysokości tak gdzieś 20cm nad dnem zbiornika ale ostatni zwój
    wężownicy jest wygięty do dołu zbiornika aż do dna. ten czujnik PT1000 jest
    w gilzie wsunięty poza zbiornikiem w trójnik.

    Temperatura "basen" to u mnie temperatura powrotu wymiennika podłogówki,
    mierzona także czujnikiem PT1000. Jak widać wymiennik podłogówki jeszcze
    zimny, wskazuje temperaturę otoczenia. Dopiero gdy temperatura w zbiorniku
    przekroczy 38stC (tak jest dzisiaj ustawione) zawór trójdrogowy skieruje
    przepływ glikolu na wymiennik i solar zacznie grzać podłogę. Z obserwacji
    wnioskuję że będzie to miało miejsce około godziny 13:00

    2410W to moc chwilowa zestawu 3 kolektorów o łącznej powierzchni 5,4m2.
    6101kWh to ilość energii uzyskana od ostatniego resetu urządzenia, czyli
    gdzieś nieco ponad roku czasu.

    Jak widać 8 godzin pracy pompki wczoraj i tak też prawdopodobnie będzie
    dzisiaj.
    Więc nie wiem dlaczego Budyń twierdzi że 3 godziny w zimie to góra.
    Zwróć Budyń uwagę na to jaka jest średnia delta kazdego dnia. To jest
    średnia.

    Dzisiejszy dzień szacuję będzie taki sam jak sobota, może ciut lepiej.
    Piątek zapowiadał się nieźle ale okazało się że niebo zakryła taka szadź i
    wyszło słabiej niż przewidywałem.
    Dodam jeszcze że mam zdjęcia z lat poprzednich gdzie już w pierwszych dniach
    stycznia lub w grudniu takie dni były normalką.
    A dnia przybywa...
    Mam nadzieję że sceptycy zmienią zdanie i nie będzie już takich co wypisują
    brednie że "solary w zimie nie działają bo jest mróz"

    Marek

  • 2. Data: 2012-01-30 13:27:26
    Temat: Re: Dla sceptyków i niedowiarków
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Jeszcze jedna ważna temperatura.
    Mianowicie, parę dni temu zmierzyłem temperaturę wody z wodociągu
    miejskiego. około 5stC. Pomiar wykonany dwoma termometrami. Jeden z
    czujnikiem Dallas a drugi to termopara typu K.
    Więc na rano w dolnej połowie zbiornika należy spodziewać się około 7-9stC
    zależnie od tego jak długo woda stoi w zbiorniku.

    Marek

  • 3. Data: 2012-01-30 13:38:13
    Od: "AT" <d...@g...pl>

    > Dzisiejszy sloneczny dzień i to co produkują kolektory.
> [...]

    W Aucie moim też ciepło od 10 stoi na słońcu :)

  • 4. Data: 2012-01-30 14:04:05
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Mam nadzieję że sceptycy zmienią zdanie i nie będzie już takich co wypisują
    > brednie że "solary w zimie nie działają bo jest mróz"

    Jak to mierzy przepływ cieczy. Bo do mocy to dwie temperatury i przepływ jest
    potrzebny. Nigdy nie twierdziłem że nie działają. Bo i przy -50 jak będzie
    świeciło Słońce będą działały. Jaki masz dzienny koszt eksploatacji kolektorów
    wynikający z amortyzacji i zużycia prądu przez instalację z nimi związaną?

  • 5. Data: 2012-01-30 14:31:50
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jak to mierzy przepływ cieczy.

    Prawidłowo :)

    > Bo do mocy to dwie temperatury i przepływ jest potrzebny.

    Ano.

    > Nigdy nie twierdziłem że nie działają.

    Ooo jakaś zmiana poglądów.

    > Jaki masz dzienny koszt eksploatacji kolektorów
    > wynikający z amortyzacji i zużycia prądu przez instalację z nimi związaną?

    Pompka średnio 30W sterownik 20W. Razem masz 50W na prąd. COP 48
    (czterdzieści osiem).
    Amortyzacja? Zainstalowałem je w sierpniu 2008roku. Zapłaciłem 4,5tyś zł za
    całość, resztę czyli 3tys zapłaciła gmina w ramach dofinansowania z funduszu
    energii odnawialnych. Według wszelakich obliczeń porównawczych faktur za gaz
    i prąd z przed instalacji i po instalacji okazuje się że już w tym roku
    wydane 4500zł zbilansuje się na zero, co oznacza że kolektory zaczną
    przynosić zysk.
    W tych 4,5tys zł jest też cena za zbiornik 2000zł. Gdyby wziąć pod uwagę że
    mając kocioł gazowy jakiś zbiornik z wężownica i tak bym posiadał,
    pasowałoby odjąc od tych 4500zł cenę 1000-1500zł za mniejszy zbiornik, ale
    tego nie robię, tylko informuję.

    Tymczasem zobacz sobie przyrosty temperatury, policz przez litry w
    zbiorniku, ciepło właściwe, porównaj wynik ze statystykami na fotce, a nie
    szukaj kolejny raz dziury w całym.

    Marek

  • 6. Data: 2012-01-30 14:40:27
    Od: "oooo" <w...@k...23432.com.pl>

    Użytkownik "kogutek" napisał:
    > Jaki masz dzienny koszt eksploatacji kolektorów wynikający
    > z amortyzacji i zużycia prądu przez instalację z nimi związaną?

    oj to nie ważne, przecież liczy się kofort a nie koszta!
    fakt że pewnie większość tej energii jest produkowana latem i nie jest
    wykorzystywana, ale przecież te rysuneczki na wyświetlaczu LCD tak ładnie
    wyglądają!

  • 7. Data: 2012-01-30 14:41:57
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "oooo" <w...@k...23432.com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > fakt że pewnie większość tej energii jest produkowana latem i nie jest
    > wykorzystywana, ale przecież te rysuneczki na wyświetlaczu LCD tak ładnie

    Uważasz że 100-120kWh w grudniach i styczniach poprzednich lat to pomijalnie
    mało?
    Dzięki solarom jestem w niższej taryfie gazowej W2 a to dodatkowe
    oszczędności około 600zł na rok na niższych kosztach stałych za gaz.

    Marek

  • 8. Data: 2012-01-30 14:45:39
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 30 Sty, 14:17, "4CX250" <t...@p...ornet.pl> wrote:
> [...]
    > Mam nadzieję że sceptycy zmienią zdanie i nie będzie już takich co wypisują
    > brednie że "solary w zimie nie działają bo jest mróz"

    Najpierw disclaimer:
    Ja zawsze pisalem ze solary dzialaja ale trzeba sobie odpowiednio
    "stopni" odjac pomiedzy zima a latem.
    Te 40 stopni jest calkiem ok jesli zalozyc ze w lato masz 20-30 stopni
    na zewnatrz, slonce dluzej swieci a w zimie masz te -10 -20.

    A teraz konkrety:
    To ze pompka kreci 8h nie znaczy ze przez te 8h solar uczciwie pompuje
    energie w zbiornik.
    Moze byc tak ze co prawda solar laduje zbiornik ale slabo. Wtedy
    pompka bedzie chodzic.
    Co do mocy chwilowej to taki gadzet zeby sie pobrandzlowac. Istotna
    jest energia z uzysku dziennego a tej masz jakies 6-8kWh dziennie. Nie
    ma sensu sie klocic o te godziny. Istotny jest uzysk dzienny.
    Te godziny byly potrzebne aby oszacowac ile sie uda zebrac w miesiac
    zimowy lub przez cala zime.
    A nawet teraz by sie troche przydaly bo nie wiemy jak sie ksztaltuje
    ilosc energii na 1m2 zbieranej przez solar.
    Zakladamy ze od 150-300-500W z 1m2 ale ta kwestia byla wczesniej dosyc
    mocno roztrząsana i dla wielu wątpliwa.
    Dla plaskiego usrednienia na poziomie 1 styczem = 8h swiatla uzysk
    jest na poziomie wlasnie 166W z 1m2 (8kWh na 6m2 przez 8h)
    I tego uzysku masz za ostatni tydzien na poziomie 4zl dziennie (liczac
    cene 1kWh na poziomie 0,50gr).

    Natomiast podejzewam ze juz za 2 miesiace bedziesz sie mial czym
    pochwalic bo temperatury beda wyzsze, dzien dluzszy i uzyski dzienne
    takie ze na upartego mozna by nimi karmic CO.

  • 9. Data: 2012-01-30 14:54:13
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Te 3 to tak troche na oko było :-)
    Ilosc godzin sciśle zalezy od kalendarza , wg moich pomiarów nateżenie jakos tam
    użyteczne (od 150W/m2) w grudniu było przez 3 godziny, a duże (od 300W/m2) przez
    godzinę. Teraz juz jest lepiej i użyteczne (od 250W) było przez 5 godzin, a duże (od
    400W) przez trzy. (przyjęte nateżenia są różne bo zależą od temperatury zewnętrznej,
    która teraz jest znacznie niższa)
    Szału nie ma, ale da sie cos wycisnąć z tego.

    b.

  • 10. Data: 2012-01-30 15:05:40
    Od: "oooo" <w...@k...23432.com.pl>

> [...]
    > Dzięki solarom jestem w niższej taryfie gazowej W2 a to dodatkowe
    > oszczędności około 600zł na rok na niższych kosztach stałych za gaz.

    z danych jakie podałeś wynika że uzyskałeś ilość energii taką samą jak przy
    tych samych kosztach z węgla, czy drzew, więc szału nie ma!
    jak by policzyć pełny koszt (z tymi dopłatami) to by wyszło ze płacisz
    drożej!

    dodatkowo te 6000kWh to pewnie z całego roku, a co robisz z tym ciepłem
    latem?
    podaj ile ciepła uzyskałeś tej zimy?

    tak na marginesie to od roku niebo jest praktycznie non-stop zachmurzone,
    więc nie mam pojęcia kiedy niby te solary miały by to ciepło produkować?