  • 1. Data: 2009-05-06 13:22:43
    Temat: podlogowka - jaki poziom posadzki
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Mam zamiar w budowanym domu zalozyc podlogowke,
    ale tylko w kuchni i lazienkach. W zwiazku z tym mam pytanie
    jak rozwiazac problem posadzki.

    W calym domu planuje wylewke 4 nie wiecej niz 5cm + styro 10cm.
    Z tego co czytalem o podlogowkach, wylewka powinna miec okolo
    6-7 cm na podlogowce. Jak to zrobic aby nie wyszlych schodki 2-3cm?
    Pierwsza metoda to moge dac cienszy styropian w lazience i kuchni o
    te 2-3cm - ale raczej odpada, poniewaz nie chcial bym tego robic.
    Druga metoda, to zwiekszenie grubosci wylewki w calym domu - to
    tez srednio fajne, poniewaz podniose koszty wylewek.
    trzecia metoda to obnizenie posadzki o 2-3cm w/w pomieszczeniach,
    ale nie wiem czy tak bedzie prawidlowo. Z tego co wiem to podsypke
    zageszcza sie do poziomu fundamentu, na to folia polaczona z hydroizolacja
    fundament sciana, styro i wylewki. Czy jezeli zaglebie sie o te 2 cm
    w lazience i kuchni i wykonam cos w rodzaju takiej wanienki z hydroizolacj,
    to czy to bedzie prawidlowo wykonane, nie bedzie sie tam zbierac wilgoc
    z calego domu, "splywajac" do tej wanienki?
    Nie wiem czy z tym "splywaniem" wilgosci :-) nie napisalem glupot, ale nie
    zanm sie wiec pytam :-).

    Pzdr
    Darek

  • 2. Data: 2009-05-06 13:33:10
    Temat: Re: podlogowka - jaki poziom posadzki
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    oczywiscie zapomnialem tutaj jesze o chudziaku na podsypce, ale to raczej
    malo istotne, zreszta nie chodzi mi w tej chwili o technologie
    i strukture posadzki a o ta nieszczesna roznice poziomow.

    Pzdr
    Darek

  • 3. Data: 2009-05-06 13:54:36
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Mam zamiar w budowanym domu zalozyc podlogowke,
    > ale tylko w kuchni i lazienkach. W zwiazku z tym mam pytanie
    > jak rozwiazac problem posadzki.

    Najpierw określ się, co planujesz położyć jako
    warstwę wykończeniową podłogi w pomieszczeniach:
    kuchnia/łazienki - kafelki jak rozumiem, a
    reszta? - np klepka parkietowa jest grubsza od
    kafelki -> poziomy się wyrównują i tak naprawdę
    problemu nie będzie (albo będzie w drugą stronę ;)

    Janusz Pawlinka

  • 4. Data: 2009-05-06 14:29:46
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Najpierw określ się, co planujesz położyć jako
    > warstwę wykończeniową podłogi w pomieszczeniach:
    > kuchnia/łazienki - kafelki jak rozumiem, a
    > reszta?

    Kuchnia łazienka - plytki
    hol - plytki
    reszta - panele

    Tak ze problem roznicy nadal pozostaje.

    Pzdr
    Darek

  • 5. Data: 2009-05-06 17:16:46
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Kuchnia łazienka - plytki
    > hol - plytki
    > reszta - panele
    >
    > Tak ze problem roznicy nadal pozostaje.

    Moim zdaniem masz cztery wyjscia:
    1. Obnizyc chudziak o brakujace centymetry i bedzie dobrze.
    2. Zalac grubsze posadzki w pomieszczeniach z podlogowka, a w pozostalych
    ulozyc dodatkowa warstwe styropianu i posadzka wyjdzie ciensza. Tak zrobilem
    u siebie na poddaszu.
    3. Zalac jednakowej grubosci posadzki na calej powierzchni, nie mniej jak
    5,5 - 6cm (niektorzy producenci podaja 3,5cm jako minimalna warstwe betonu
    nad rurkami. 2+3,5=5,5cm).
    4. Kupic systemowe rozwiazanie umozliwiajace stosowanie cienszych warstw
    posadzki.

    Ostatnie jest drogie, ale kazde z nich jest dobre. W zadnym wypadku nie
    powinies dawac mniej jak 10cm styropianu zwlaszcza pod podlogowka a to z tej
    prostej przyczyny, ze zaczniesz ogrzewac grunt pod domem. Dodatkowe dwa
    centymetry betonu na reszcie powierzchni w normalnej wielkosci domu nie tak
    znowu wiele zmieni w ogolnym koszcie posadzki, gdybys chcial docelowo zalac
    grubiej. Nie zapomnij o koniecznych dylatacjach.
    Co do grubosci warstw podlogi jak pisal Janusz, z moich obserwacji
    roznorodnosc nie wpynie centymetrami na poziom posadzki stosujac standardowe
    rozwiazania. Generalnie mozna przyjac, ze pod parkiet/deske grubosci do
    15mm, panele, gres i terakote posadzke robi sie na jednakowej wysokosci.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-05-06 20:30:41
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    Darek pisze:
> [...]
    > Druga metoda, to zwiekszenie grubosci wylewki w calym domu - to
    > tez srednio fajne, poniewaz podniose koszty wylewek.

    A o ile podniesiesz ? Czy czasem te wszystkie kombinacje i czas na nie
    zużyty nie będzie kosztować tyle co 2cm wylewki na 100m2 ?
    2cm na 100m2 to ok 2m3 betonu, czyli jakby to był beton z betoniarni z
    dowozem to będzie ile ? 300zł ?
    A jak kręcony z Miksokreta to pewnie ze 100zł.
    Jak zaczniesz robić wylewki to zaręczam Ci, że poważniejsze problemy
    wystąpią np różnica wysokości między skrajnymi punktami domu np o 10cm (!).
    Słyszałem o przypadku, że na piętrze różnica między dwoma rogami budynku
    była 15cm. Czyli jak dasz na jednym brzegu 0cm to na drugim będzie 15cm,
    zakładając, że na jednym dasz min 5cm to na drugim będzie 20cm !!!
    To są rzeczywiste problemy. 2-3cm spokojnie daj więcej i będzie OK.

    BR
    Igus'

  • 7. Data: 2009-05-06 21:47:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Igus'" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To są rzeczywiste problemy. 2-3cm spokojnie daj więcej i będzie OK.

    Igus opisal to dosc katastroficznie rzekl bym, ale pewnie mozliwe. Ja wyzej
    zapomnialem o jednej podstawowej rzeczy, a Igus wlasnie o tym mi
    przypomnial. Chodzi mianowicie o to, zeby pamietac o poziomie progu drzwi
    wejsciowych i balkonowych. Jezeli sa zamontowane, a nie wyobrazam sobie zeby
    nie byly robiac posadzki, to baza poziomu posadzki sa wlasnie te drzwi, nie
    fundament. Pod skrzydlem drzwi do posadzki powinno zostac ok. 3 cm na
    bezpieczne wykonczenie posadzki. Czyli drzwi minus 3cm wykonczenie, minus
    grubosc betonu 5,5-7cm, minus co najmniej 10cm styropian EPS100 i tu dopiero
    chudziak. Jak jest wiecej miejsca do fundamentu, to lepiej uzupelnic
    styropianem niz betonem. Zawsze to izolacja i cos tam da, beton grubszy jak
    7cm nikomu nie jest potrzebny na posadzce. Jak jest mniej olewamy poziom
    fundamentu i robimy chudziak wg. drzwi. Warto pierwsza warstwe izolacji
    zrobic z papy termozgrzewalnej, a na nia folie. Pape termozgrzewalna latwo
    ukladac i laczyc szczelnie gdyby chudziak wyszedl ponizej fundamentu.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-05-07 08:45:57
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Darek pisze:
> [...]
    > z calego domu, "splywajac" do tej wanienki?
    > Nie wiem czy z tym "splywaniem" wilgosci :-) nie napisalem glupot, ale nie

    Pierwsze to sobie nanieść poziomy i zobacz jak faktycznie wyjdą Ci te
    wylewki, w łazience z pewnością dasz próg - to już tu możesz oszukać o 1
    cm i nikt tego nie zauważy. Zresztą jak będziesz miał poziomy to się
    może okazać, że w jednym miejscu będzie 7 cm wylewki, a w innym :).
    Może martwisz się na zapas

    Ariusz

  • 9. Data: 2009-05-07 09:19:44
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Moim zdaniem masz cztery wyjscia:
    > 1. Obnizyc chudziak o brakujace centymetry i bedzie dobrze.

    ok. ale wlasnie chodzi mi o to czy takie lokalne obnizenie jest zgodne
    ze sztuka. Czy jakas wilgoc z calej posadzki nie bedzie mi "splywac"
    w te lokalne zaglebienia?

    > 2. Zalac grubsze posadzki w pomieszczeniach z podlogowka, a w pozostalych
    > ulozyc dodatkowa warstwe styropianu i posadzka wyjdzie ciensza. Tak
    > zrobilem u siebie na poddaszu.

    na poddaszu tak bede musial zrobic, poniewaz tam juz nie mam gdzie sie
    zaglebiac.

    > 3. Zalac jednakowej grubosci posadzki na calej powierzchni, nie mniej jak
    > 5,5 - 6cm (niektorzy producenci podaja 3,5cm jako minimalna warstwe betonu
    > nad rurkami. 2+3,5=5,5cm).

    to rozwazam, jednak jezeli na cos mam wydac pieniadze to chyba wole
    zwiekszyc
    grubosc styropianu w moim przypadku jest to okolo 2,5m3 wecej

    > 4. Kupic systemowe rozwiazanie umozliwiajace stosowanie cienszych warstw
    > posadzki.

    tu nie znam cen, ale znajac systemowe rozwiazania, to prawdopodobnie bedzie
    najdrozsza opcja - choc pisze to w ciemno. Musze ciac koszty i to
    konsekwentnie, poczynajac
    od wbicia łopaty pod fundament a na umeblowaniu kończąc,
    dlatego musze wybrac rozwiazanie optymalne, cena - jakosc. Chce ciac koszty
    z rozsadkiem
    idac w kierunku:
    najwazniejsze - przyzwoita jakosc, nie musi byc bardzo dobrze, poniewaz mnie
    nie stac,
    ma byc przyzwoicie.
    na drugim miejscu - koszt

    > Ostatnie jest drogie, ale kazde z nich jest dobre. W zadnym wypadku nie
    > powinies dawac mniej jak 10cm styropianu

    no wlasnie chcialem dac wszedzie rowno 10cm na gruncie.
    Ile powinienem przewidziec na poddaszu?

    Wiem ze moze to sie wydawac głupie dumanie czy dac te 2 cm wiecej czy nie
    w sumie biorac pod uwage koszt calej budowy. Ale takich drobnych etapow jak
    ten
    sa na budowie setki. Jak na kazdy machne reka to na koncu bede w plecy
    kilkadziesiat tys zlotych
    a na to mnie nie stac.

    Pzdr
    Darek

  • 10. Data: 2009-05-07 17:53:49
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > ok. ale wlasnie chodzi mi o to czy takie lokalne obnizenie jest zgodne
    > ze sztuka. Czy jakas wilgoc z calej posadzki nie bedzie mi "splywac"
    > w te lokalne zaglebienia?

    Szczerze to nie bardzo wiem o co chodzi z ta wilgocia, chyba cos
    przekombinowane. W kazdym razie, jak nie planujesz okresowego lania wody
    wiadrami na posadzke, to nie powinienes sie martwic takimi rzeczami. Kiedys
    byla nawet taka moda licowania wykonczonej podlogi z gorna warstwa
    fundamentu. Na szczescie te czasy chyba bezpowrotnie minely. Jak obnizysz
    chudziak o 3cm, a nawet wiecej to nic kompletnie sie nie stanie. Mozesz co
    najwyzej miec problem ze "zgraniem" wysokosci styropianu w progu z reszta
    pomieszczen i jakis problem z prowadzeniem instalacji, ale nic poza tym.

> [...]
    > koszty z rozsadkiem
    > idac w kierunku:
    > najwazniejsze - przyzwoita jakosc, nie musi byc bardzo dobrze, poniewaz

    Powiem Ci, ze etap instalacji CO jest ostatnim elementem budowy na ktorym
    mozna oszczedzac, a zwlaszcza podlogowka. Oczywiscie ocieplenie rowniez,
    jednak z ta roznica, ze do ocieplenia w ten czy inny sposob mozesz sie
    dostac, ew. dolozyc pozniej. Jak zalejesz rurki betonem to jest po zawodach.
    Nie dolozysz rury, ani styropianu pod nimi, czy izolacji. O tyle to wazne,
    ze ogrzewanie kosztowac Cie bedzie co rok i oszczednosci szybko sie
    zemszcza. Te niedorobki ciagnac sie beda jak smrod za wojskiem nie dajac Ci
    odetchnac finansowo kazdego roku. Jezeli decydujesz sie na podlogowke to nie
    ma tu miejsca na rozwiazania przyzwoite. Ma byc jak ma byc i nie inaczej.
    Jezeli Cie nie stac to zrob grzejniki do ktorych bedziesz mial dostep caly
    czas z mozliwoscia ich zmiany. Oszczedzac mozna na wielu rzeczach, ale nie
    na rozwiazaniach CO w kontekscie ogrzewania podlogowego.

    > no wlasnie chcialem dac wszedzie rowno 10cm na gruncie.

    To jest minimum dla podlogowki. Jezeli wykonczyc chcesz deska, parkietem,
    panelami, to 10cm bedzie prawdopodobnie za malo.

    > Ile powinienem przewidziec na poddaszu?

    Pod podlogowke min. 3cm, tak podaje instrukcja, program obliczeniowy tego
    samego de facto producenta taka grubosc styropianu wyrzuca jako blad podajac
    zbyt maly opor cieplny.:-) Taka to konsekwencja producenta. :-) Ja dalem
    2cm. To blad, ale nie moglem wiecej z uwagi na zamontowane drzwi balkonowe i
    konieczna grubosc plyty betonowej. W reszcie pomieszczen bez podlogowki
    dalem 4cm, by uzyskac grubosc wylewki nie mniejsza jak 3-4cm i jednakowy
    poziom na calym poddaszu. Do uzyskania efektu plywajacej posadzki wystarczy
    2cm styropianu, jednak pod podlogowke nie dawaj mniej jak 3cm a i 5 nie
    bedzie zle.

> [...]
    > jak ten
    > sa na budowie setki. Jak na kazdy machne reka to na koncu bede w plecy

    Bardzo madre podejscie. Na grupie nie brak glosow ze cos tam to
    zaniedbywalny koszt przy calej budowie, ale grosz do grosza. Nie warto
    przesadzac jezeli nie ma takiej potrzeby.

    Pozdro.. TK