  • 1. Data: 2009-08-08 13:32:21
    Temat: polepa na adaptowanym strychu
    Od: "koper" <v...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie,

    Adaptuje strych na mieszkanie i na stropie mam polepe glinianą. Czy warto się
    męczyć i usuwać tą gline? Jest jej ok. 20 cm, czy lekko licząc bedzie jej ok
    25 m3! Czy gdyby zostawić pomiedzy podłogą z desek, a izolacja z wełny i
    polępą szczelinę wentylacyjną to może nic by się tam nie zalęgło? Czy może mi
    ktos doradzic?

    Pozdrawiam
    koper

  • 2. Data: 2009-08-08 13:42:44
    Temat: Re: polepa na adaptowanym strychu
    Od: "koper" <v...@p...onet.pl>

    Acha, nie wiem czy to jest istotne, ale polepa leży na stropie Kleina.

    Dzieki
    koper

  • 3. Data: 2009-08-08 15:04:07
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

    Likwidacja polepy ma jedynie sens gdy trzeba obniżyć obciążenie stropu. Sama
    w sobie nie jest źródłem robactwa lub innych szkód a za to bardzo korzystna
    w tłumieniu dźwięku z uwagi na znaczną masę. Ponadto jeśli polepa była
    wykonana na sieczce owsianej to jest dobrym izolatorem radiestezyjnym.
    Sprawdź tylko czy belki stalowe (dwuteowniki ?) od spodu nie wykazują
    przekorodowań na stopkach.
    pozdrawiam
    Adam

  • 4. Data: 2009-08-08 20:08:05
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > w tłumieniu dźwięku z uwagi na znaczną masę. Ponadto jeśli polepa była
    > wykonana na sieczce owsianej to jest dobrym izolatorem radiestezyjnym.

    Lepsze sa nasiona gorczycy. Sieczka owsiana zmniejsza wspolczynnik
    rypedancji magnetohydrodynamicznej, o czym doskonale wiedzieli
    wiejscy optycy (ci, co optykali chalupy mchem).

    pozdrawiam
    pluton

  • 5. Data: 2009-08-09 02:17:25
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > polępą szczelinę wentylacyjną to może nic by się tam nie zalęgło? Czy może

    Chyba niezbyt dokladnie zmierzyles grubosc tej polepy. Bylby to jakis
    ewenement czy lekka przesada. Tradycyjnie dawalo sie okolo 5 cm, czesto
    mieszajac gline z plewami, sieczka, czy czym tam jeszcze, glownie w celu
    zapobiegania jej spekaniu przy wysychaniu. 25 kubikow, jakby nie liczyc, to
    bedzie okolo 35 ton ciezaru... Polepa troche izoluje cieplnie ale glowna jej
    funkcja byly sprawy p-pozarowe; dawala troche czasu na wyniesienie z domu
    ruchomosci zanim strych a z nim dom sie spalil.
    Ja mam podobny dom tyle, ze z bali i tez sie nad tym zastanawialem. Bede
    zmienial podlogi (na gruncie), wiec pod nie dam keramzyt, to jest lekki, w
    miare "zdrowy" i trwaly material izolacyjny wiec zamowie go wiecej i tez
    zamiast polepy na strychu wysypie z tym, ze chyba pomieszam go lub zaleje
    mleczkiem cementowym aby sie lepiej kupy trzymal.
    W polepie nic Ci sie chyba nie zalegnie, moj stary dach (dachowka) w kilku
    miejscach przeciekal, w sufitach lokalnie porobily sie dziury, ta polepa
    spadla, ale ta glina nadal jest zolta i zapewne nadawalaby sie do powtornego
    uzycia. Polepa to jest jednak duzy ciezar i chyba nie warto nadwyrezac scian
    niepotrzebnym balastem. Moja polepa jest spekana tak, ze praktycznie na sucho,
    bez uzycia ciezkich narzedzi mozna ja odspajac.
    I tez ze dwa pomieszczenia na strychu chce wygospodarowac.
    Moze pod istniejacym deskowaniem zastosuje izolacje z welny mineralnej i plyty
    KG lub boazeria a na gorze slepa podloga z plyt lub sklejki.
    Plyty KG sa dobrym izolatorem p-ogniowym. Ten gips nie tylko izoluje
    termicznie ale w czasie pozaru ulega "wypalaniu" a to jest reakcja
    endotermiczna czyli on zanim sie cos nad nim zapali duzo ciepla absorbuje i
    dlatego czesto stosuje sie go jako bariere ogniowe. Z tym, ze powinien
    byc "zbrojony" sieczka z wlokna szklanego. Takie plyty odlewaja o grubosci
    nieco wiekszej od normalnych, bodajze 5/8 cala. Zatem moze pelnic role tej
    polepy.
    To tyle, zapewne bedziesz mial wiecej listow; od kogos, kto to przerabial,
    przy okazji sam czegos pozytecznego sie dowiem.
    Pzdr.

  • 6. Data: 2009-08-10 08:15:18
    Od: "koper" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > wykonana na sieczce owsianej to jest dobrym izolatorem radiestezyjnym.
    > Sprawdź tylko czy belki stalowe (dwuteowniki ?) od spodu nie wykazują

    W polepie leżą u mnie drewniane belki. Odkopałem kilka i wydają sie OK,
    szczegolnie, ze od spodu podłożono papę asfaltową (domyślam się, że jest ona
    po to by wilgość z lokali poniżej nie wchodziła w belki)

  • 7. Data: 2009-08-10 08:23:44
    Od: "koper" <v...@p...onet.pl>

    Dzieki za odpowiedzi. Co raz bardziej jestem przekonany, by nie usuwać
    calkowicie polepy (dzieki temu zaoszczedze pieniadze, czas i kregosłup)

> [...]
    > mieszajac gline z plewami, sieczka, czy czym tam jeszcze, glownie w celu
    > zapobiegania jej spekaniu przy wysychaniu.

    Może faktycznie 20 cm to za dużo.. ale jest tego ok 15 cm. Dom jest z początku
    lat 60.

    Zastanawiam sie nad wybraniem części polepy, tak by położyć na niej plyty z
    wełny mineralnej (5-7 cm) i żeby jeszcze była jakaś przestrzeń pusta pomiedzy
    wełna a podłogą z desek. Zastanawiam się czy posypać wapnem tę polepe.. to tak
    na wszelki wypadek robactwa, gryzoni, czy tez pleśni, grzybów powstających
    przy ewentualnej wilgoci.

    pozdrawiam
    koper