  • 1. Data: 2016-04-06 10:55:47
    Temat: Re: skorupki z jajek? - na kompost?
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > Innymi slowy - skorupki wywalac na kompost czy nie wywalac?

    ja wywalam, a moim roslinom nic o tym nie mowie i jest git

  • 2. Data: 2016-04-06 11:48:36
    Temat: skorupki z jajek? - na kompost?
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    czy roslinki ktore potem dostana kompost utworzony z odpadkow wraz ze
    skorupkami z jajek - cos z tego skorzystaja?
    jest to przydatne takiej roslince?
    wiem, zalezy jaka itp....
    chodzi mi bardziej o ogolny poglad..
    Innymi slowy - skorupki wywalac na kompost czy nie wywalac?

  • 3. Data: 2016-04-06 13:34:53
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Apr 2016 10:48:36 +0100, abn140 napisał(a):

> [...]
    > wiem, zalezy jaka itp....
    > chodzi mi bardziej o ogolny poglad..
    > Innymi slowy - skorupki wywalac na kompost czy nie wywalac?

    Niekoniecznie. To cenny nawóz wapniowy, trzeba je tylko wysuszyć w
    piekarniku, włożyć w mocną szmatę, zakręcić - i potłuc drobno, np młotkiem
    do mięsa. Gdybyś mógł utłuc w moździerzu, niemal na pył, to byłoby super.

  • 4. Data: 2016-04-06 15:13:19
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Apr 2016 14:50:37 +0100, abn140 napisał(a):

    > no ale to juz w przypadku bezposredniego nawozenia?
    > czyli do kompostu niekoniecznie?

    Można od kompostu, ale po ususzeniu i utłuczeniu na miazgę - aby uniknąć
    nieestetycznych kawałeczków, które się trudno rozkładają i rośliny z nich
    niekoniecznie skorzystają. Wiem coś o tym, bo do pewnego czasu wrzucałam do
    kompostu skorupki nierozdrobnione i potem mnie denerwowały :-)

  • 5. Data: 2016-04-06 15:48:20
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Apr 2016 15:13:19 +0200, Ikselka napisał(a):

    > Można od

    do

    > kompostu,

    j.p.

  • 6. Data: 2016-04-06 15:50:37
    Od: "abn140" <a...@g...com>

> [...]
    > do mięsa. Gdybyś mógł utłuc w moździerzu, niemal na pył, to byłoby super.
    no ale to juz w przypadku bezposredniego nawozenia?
    w komposcie rozpada sie toto na male kawaleczki do 5 mm srednicy...
    do jednego wrzucalismy
    do drugiego nie...
    teraz znowu musze przeniesc na inne miesjce i sie zastanawiam w ktorym
    przypadku mialem racje....

  • 7. Data: 2016-04-06 20:18:40
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2016-04-06 o 11:48, abn140 pisze:
> [...]
    > wiem, zalezy jaka itp....
    > chodzi mi bardziej o ogolny poglad..
    > Innymi slowy - skorupki wywalac na kompost czy nie wywalac?

    A ile tych skorupek masz? Jak 1-2 dziennie, to nie ma problemu. Jak
    produkujesz w kilogramach, to nie rzucaj potem tego kompostu pod iglaste
    i kwasolubne rośliny :)

    Pozdrawiam,
    MW

  • 8. Data: 2016-04-06 20:55:58
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "abn140" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > Innymi slowy - skorupki wywalac na kompost czy nie wywalac?

    Hejka. Skorupki jaj to nic innego, jak węglan wapnia. W skorupce
    znajduje się nie tylko węglan wapnia, ale również mikroelementy: miedź,
    fluor, żelazo, mangan, molibden, siarka, krzem, cynk, stront i inne. Tak
    więc niewykorzystywanie skorupek w nawożeniu gleby jest grzechem ogrodnika.
    Skorupki należy wysuszyć (wystarczy kilka dni w otwartym pudełku po
    butach) a następnie pokruszyć - można w ręku, można ugnieść słoikiem w
    pudełku i dopiero wtedy dosypać do kompostu.
    O dziwo świeże połówki skorupek wrzucone do kompostu nie rozłożą się
    nawet przez rok. Świadczyłoby to, że skorupa jest b. dobrą barierą przed
    wniknięciem do jaja patogenów.
    Pozdrawiam utylitarnie Ja...cki

  • 9. Data: 2016-04-06 21:59:37
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Apr 2016 20:55:58 +0200, Dirko napisał(a):

    > Świadczyłoby to, że skorupa jest b. dobrą barierą przed
    > wniknięciem do jaja patogenów.

    No, to jest raczej powszechnie znana oczywistość, więc wyważasz dawno
    otwarte drzwi.