  • 1. Data: 2012-03-16 10:39:28
    Temat: [solary] raz jeszcze
    Od: "qazvox" <q...@w...pl>

    Witam
    Przebrnalem wszystkie wyliczenia (koszty kwalifikowane, powierzchnia
    calkowita, dotacja, kredyt, podatek) i jest decyzja - montuje, no i tu
    niespodziewanka. Napalony bylem na heat-pipe'y po przeczytaniu wielu madrych
    artykulow napisanych przez autorow z co najmniej dwoma tytulami przed
    nazwiskiem. Ale po kontakcie z ew. wykonawcami mam rebus - nie wiem, czy ich
    faworyzowanie kolektorow plaskich wynika z ich partykularnych interesow, czy
    docenci zbyt teoretyzuja. Na dokladke sporo niepochlebnych opinii w necie
    n.t. BIAWAR, LEMET (made in RPC)
    A moze ktos z Was mi doradzi sensownie ?
    dotychczas wodę ogrzewam prądem, nie mam zadnej mokrej instalacji grzewczej
    (kominek DGP, podlogowka elektryczna)
    4 os. dorosle (latem moze byc 2-3 wiecej chwilowo - dom nad morzem)
    3 lazienki: 2 wanny, 2 kabiny, 6 umywalek
    1 punkt w pralni
    trzy kondygnacje, instalacja z cyrkulacja, miejsce na zbiornik na poddaszu

    -- ----
    pzdr qaz

  • 2. Data: 2012-03-16 10:46:20
    Temat: Re: [solary] raz jeszcze
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "qazvox" <q...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A moze ktos z Was mi doradzi sensownie ?

    Pisalismy o tym wyzej. Nie sadze zeby przez pare dni cos sie zmienilo.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2012-03-16 11:03:49
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "qazvox" <q...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A moze ktos z Was mi doradzi sensownie ?

    tego jeszcze nikt nie próbował - należałoby zadzwonić do hevalexa albo
    podobnej firmy i zamówić kolektor bez powłoki selektywnej i ze zwykłą szybą.
    Priorytet -niska cena.
    Wg mojego programu który teraz dopieszczam (spamował o tym bede później)
    wynika ze takich kolektorów trze by dać ok 30% wiecej. Zalety - żadnych
    problemów latem z nadmiarem ciepła bo temperatura stagnacji nie przekroczy
    130stopni.

    Tyle ze obawiam sie ze zaden poważny producent na to nie pójdzie - trzeba
    podtrzymywać opinie że superhiper jest najbardziejsze.

    b.

  • 4. Data: 2012-03-16 11:22:17
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Tyle ze obawiam sie ze zaden poważny producent na to nie pójdzie - trzeba
    > podtrzymywać opinie że superhiper jest najbardziejsze.

    Jeżeli nastawiasz się na uzyski całoroczne to jednak tylko formowe
    superhiper a jak tylko w lecie to spokojnie pomalowany na czarno grzejnik za
    2 dychy ze złomu wystarczy. Jak wiesz ja i Maniek jednak udowodniamy że w
    zimie też są uzyski, a taki zwykły kolektor w niskiej temperaturze
    otoczenie nie zagrzeje nic a nic. Inną sprawą w super hiper jest pojemność
    solarów. W grzejnikach masz sporo gliukolu co już kosztuje a i taka
    bezwładność sporej ilości cieczy powoduje że jak słońce tylko na chwilę
    wyskakuje w ciągu dnia zza chmur to taki kolektor grzejnikowy nawet nie
    pierdnie.

    Marek

  • 5. Data: 2012-03-16 11:48:02
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > 2 dychy ze złomu wystarczy. Jak wiesz ja i Maniek jednak udowodniamy że w
    > zimie też są uzyski, a taki zwykły kolektor w niskiej temperaturze
    > otoczenie nie zagrzeje nic a nic.

    a własnie ze zagrzeje :-) Dzisiaj czarna blacha pod szybą ma 105stopni, w
    koncu grudnia miała 70, może wyżej ale mi sie nie chce przez logi przebijać.
    Z tego da sie już coś wycisnąć - tym bardziej ze tanich mozemy dac i 30m2 a
    drogich i super ze wzgledu na problemy z przegrzewaniem już nie.

> [...]
    >że jak słońce tylko na chwilę wyskakuje w ciągu dnia zza chmur to taki
    >kolektor grzejnikowy nawet nie pierdnie.

    no pisałem zeby brać niby firmowy ale bez drogich dodatków , pojemnosc bedą
    miały identyczną

    b.

  • 6. Data: 2012-03-16 11:59:30
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    > dac i 30m2 a drogich i super ze wzgledu na problemy z przegrzewaniem już

    Pamietasz solara Yozwinga z zeszlego roku? Grzejnikow napierdzielil jak
    glupi beretow i latem owszem wode ciepla mial, ale jak porownywalismy to
    chyba cos polowe uzysku co ja.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2012-03-16 12:05:21
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Pamietasz solara Yozwinga z zeszlego roku? Grzejnikow napierdzielil jak
    > glupi beretow i latem owszem wode ciepla mial, ale jak porownywalismy to
    > chyba cos polowe uzysku co ja.

    dlatego też próbuję to opanowac w postaci symulatora. Bo na razie to sie
    opieramy zwykle na wrażeniach, rzadko kto potrafi podać cyferki.

    b.

  • 8. Data: 2012-03-16 12:36:55
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > a własnie ze zagrzeje :-) Dzisiaj czarna blacha pod szybą ma 105stopni, w
    > koncu grudnia miała 70, może wyżej ale mi sie nie chce przez logi
    > przebijać.

    Dzisiaj jest +23 do słońca więc to żadne cuda. U mnie w baniaku teraz już
    mam +60stC wodę w całej objętości.
    W grudniu owszem blacha miała 70stC ale spróbuj odebrac z niej ciepło to się
    okaże czy napędzanie pompki jest wtedy opłacalne.
    Ja mniej więcej mam pojęcie ile wyciągam w grudniu z solarów fabrycznych a
    ty dopóki nie sprawdzisz to nie bedziesz wiedział ile z tej blachy uda ci
    się odebrać.

    > Z tego da sie już coś wycisnąć - tym bardziej ze tanich mozemy dac i 30m2
    > a drogich i super ze wzgledu na problemy z przegrzewaniem już nie.

    A to fakt, ale opory przepływu rosną.

    Marek

  • 9. Data: 2012-03-16 12:57:08
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > dlatego też próbuję to opanowac w postaci symulatora. Bo na razie to sie
    > opieramy zwykle na wrażeniach, rzadko kto potrafi podać cyferki.

    Cos tam jednak liczylismy. Uzyskiwane temp. wody w baniaku znalismy,
    pojemnosc tez, powierzchnie solara rowniez, wiec nie byly to tylko wrazenia.
    Latem udawalo sie, ale zima to jednak jestem sceptyczny. Z drugiej strony
    niska temp. wodociagu bardzo poprawia sprawnosc.

    Pozdro.. TK