  • 1. Data: 2009-05-13 06:41:07
    Temat: studnia, wybor fachowca
    Od: "Smerf" <s...@o...pl>

    W kropce jestem.
    Mam dwóch studniarzy. jeden profesjonalna firma, geolog, drugi studniarz z
    sasiedniej miejscowosci.
    1. bierze za metr 250 zl. daje gwarancje ze woda bedzie, rura srednicy
    13-15cm(nie wiem dokladnie). Twierdzi, ze trzeba wiercic na 15 m.
    Przestrzega przed otoczakami, które wdł niego na terenie występują.
    2. bierze 150 zl - rura srednicy 11cm. prosty facet, ktory twierdzi ze robi
    to od 20 lat. Wiercenie wystarcza na 10m. Sprawdzal to poprzez wahadełko.
    Studnia ma sluzyc nawodnieniu, ok 13 arow powierzchni
    No i nie wiem, pierwszy twierdzi ,ze za cholere nie mozna wsadzic rure o
    srednicy 11 cm, ze nie dobiore odpowiednio sprawnej pompki, ogolnie
    przestrzega przed 'fachowcami; twierdzac ze kilka razy juz poprawial po kims
    studnie.
    Drugi ma argument, ze robi to juz dlugo, sprawdza żyły wahadełkiem, ale
    niestety nie moze wlozyc rury o srednicy wiekszej niz 11 cm. Określił wdł
    niego z bardzo duzym prawdopodobienstwem, ze woda jest na 10m (dwie
    krzyzujace sie zyły) i ze wystepuje 3 m przeszkoda (glina).

    Co myslicie?
    Czy rzeczywiscie wybór pomp ogranicza srednicę rury?
    W jaki sposób dokonywalisie wyboru fachowca?

    mar

  • 2. Data: 2009-05-13 07:25:41
    Temat: Re: studnia, wybor fachowca
    Od: hephalump <b...@t...pl>

    Smerf pisze:
> [...]
    > to od 20 lat. Wiercenie wystarcza na 10m. Sprawdzal to poprzez wahadełko.

    Stawka ~200 zł/m wiercenia studni to afaik norma w tej branży. Sam
    jestem geologiem ale z wiertnikami to raczej nie przy okazji studni sie
    spotykam. Nie chcę się tu wymądrzać bo studniarstwo to nie moja
    specjalność ale w obu wypadkach poproś o pokazanie rur jakie proponują
    do osadzenia w studni, znam firmę, która klientom wciskała, że rura
    kanalizacyjna tez się do tego nadaje. Większa średnica to rzeczywiście
    plus. Spytaj jak mają zamiar zafiltrować ujętą warstwę wodonośną, czy
    dają nylonową siatkę, jakiej frakcji (grubość ziarna) będzie obsypka.
    Jeżeli ktoś jako obsypkę zaproponuje kamień nie płukany lub wręcz grys
    łamany (ziarna tłuczonego kamienia o powierzchni nieobtoczonej) to sobie
    daruj. Co do wahadełka to jak jesteś z okolic Krakowa to sam mógłbym Ci
    powróżyć, mam różdżkę i czasami dla zabawy (np. za piwko) pokazuję jak
    to działa.
    Nie rozumiem tez do końca tej gwarancji na to, że w studni będzie woda.
    Znaczy jak się nie uda to zrezygnuje z żądania zapłaty za robotę?

    Rozumiem, że w obu wypadkach ceny odnoszą się do kompleksowego
    wykonawstwa: wiercenie + materiał + pompowanie.

    --
    <<śmierć wegetarianom>>
    to powiedział *hephalump*

  • 3. Data: 2009-05-13 07:32:00
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "Smerf" <s...@o...pl> wrote in message

    > Co myslicie?
    > Czy rzeczywiscie wybór pomp ogranicza srednicę rury?
    > W jaki sposób dokonywalisie wyboru fachowca?

    O to, na jakiej głębokości w okolicy jest woda i jak się wierci (kamienie
    itp.) popytaj najlepiej sąsiadów.
    Jaka średnica rury? To ma bezpośrednie przełożenie na pytanie "jaką pompę
    chcesz stosować?". Bo do podlewania ogródka, jeśli chodzi o wydajność,
    spokojnie wystarczy Ci nawet 50mm "szpilka" z pompą stojącą na górze
    (zakładam, że przy studni 10-15m lustro wody będzie dość płytko, ale o to
    też warto byłoby się spytać sąsiadów), taka pompa to koszt rzędu 150-300zł i
    byłaby to opcja najtańsza.
    Jeśli chcesz zaszaleć i zainstalować tam pompę głębinową (najtańsza to
    jakieś 700zł, rozsądne zaczynają się od 1000), to spokojnie wystarczy
    studnia 100mm, małe głębinówki mają 75mm średnicy i wejdą bez problemu.
    Rura 150mm (raczej o nią chodzi) jest wg mnie bezsensownym ładowaniem się w
    koszty, sens miałaby jedynie w przypadku gdybyś chciał tam używać
    spuszczanych na sznurku i zabieranych po akcji podlewania pomp membranowych,
    taka pompa w mniejszą rurę faktycznie się nie zmieści. Jeśli zastanawiasz
    się nad taką opcją, to taką średnicę warto rozpatrzyć, jeśli nie - moim
    zdaniem nie ma to sensu.

    A wogóle w jakim rejonie Polski ta studnia?

    J.

  • 4. Data: 2009-05-13 08:20:53
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > 1. bierze za metr 250 zl. daje gwarancje ze woda bedzie, rura srednicy
    > 13-15cm(nie wiem dokladnie).

    Gwarancja jest ok, tylko dogadaj sie DOKLADNIE, bo wyjda
    niespodzianki, ze za nieudany odwiert placisz polowe, albo nagle wyjdzie,
    ze trzeba 5 metrow glebiej wiercic itp. Jak sa tacy pewni, to umow sie
    na koszt maksymalny 16x250 i juz.
    Co do srednicy, to albo 110 albo 160. Jak sie ostatnio dowiedzialem,
    warto dac wieksza srednice, bo wejdziie wieksze spektrum pomp,
    w tym pompy do odmulania.

    > Przestrzega przed otoczakami, które wdł niego na terenie występują.

    Technika rozbijania kamieni znana jest od epoki kamienia lupanego.

    > Wiercenie wystarcza na 10m.

    Jakie daje gwarancje ? Spytaj go, co bedzie, jak sie na 10 m nie dowierci ?

    > Sprawdzal to poprzez wahadełko.

    Zdecydowanie lepsza jest rozdzka, 13 cali, wiaz i rdzen z serca smoka.
    Szklane kule nie wykrywwaja wody.
    A tka wogole to przejdz sie do gminnego geodety, on ci mniej wiecej powie,
    na jakiej srednio glebokosci jest u ciebie woda.

    > przestrzega przed 'fachowcami; twierdzac ze kilka razy juz poprawial po
    > kims studnie.

    A co ma powiedziec? Panie, bierz pan tanszego, on i tak zrobi swietnie.

    > Drugi ma argument, ze robi to juz dlugo,

    Pierszy tez pewnie nie robi tego od wczoraj.

    pozdrawiam
    pluton

  • 5. Data: 2009-05-13 08:23:14
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Co do wahadełka to jak jesteś z okolic Krakowa to sam mógłbym Ci
    > powróżyć, mam różdżkę i czasami dla zabawy (np. za piwko) pokazuję jak to
    > działa.

    Jaka dokladnie rozdzka ? Jakie znasz zaklecia ? Dobre sa zaklecia
    transmutacji, np. zamiana wody w winko.

    pozdrawiam
    pluton

  • 6. Data: 2009-05-13 08:23:46
    Od: "Smerf" <s...@o...pl>

    Użytkownik "hephalump" > spotykam. Nie chcę się tu wymądrzać bo studniarstwo
    to nie moja
    > specjalność ale w obu wypadkach poproś o pokazanie rur jakie proponują do
    > osadzenia w studni, znam firmę, która klientom wciskała, że rura
    > kanalizacyjna tez się do tego nadaje.

    tzn podpatrzylem, ze wlasnie zostala tam zastosowana rura kanalizacyjna.
    taka zwykla niebieska 110, Jakie to powinny byc rury?

    > Rozumiem, że w obu wypadkach ceny odnoszą się do kompleksowego
    > wykonawstwa: wiercenie + materiał + pompowanie.

    Cena obejmuje robocizne + materiał, bez pompy.

    mar

  • 7. Data: 2009-05-13 08:40:04
    Od: "Smerf" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Jarek P."

    > O to, na jakiej głębokości w okolicy jest woda i jak się wierci (kamienie
    > itp.) popytaj najlepiej sąsiadów.

    Pytalem, po 7 m wartswa gliny. Otoczaki tez sa bo pamietam z kopania
    fundamentow i odwodnienia z rynien.
    Nie wiem co wtedy kiedy trafi sie na taki kamien, ale wydaje mi sie, ze to
    jak gdyby nie moja sprawa, tylko tych co wykonuje wykop tzn. w najgorszym
    wypadku probuja kopac obok.

    > Jaka średnica rury? To ma bezpośrednie przełożenie na pytanie "jaką pompę
    > chcesz stosować?". Bo do podlewania ogródka, jeśli chodzi o wydajność,
    > spokojnie wystarczy Ci nawet 50mm "szpilka" z pompą stojącą na górze

    mógłbys mi linkiem pokazac jakie sa to mniej wiecej pompy. Mysle ze nie
    byloby problemu, zeby w trawniku ukryc jakąs pompę, np pogłebiając otwór w
    którym jest studnia.

    > (zakładam, że przy studni 10-15m lustro wody będzie dość płytko, ale o to
    > też warto byłoby się spytać sąsiadów), taka pompa to koszt rzędu 150-300zł
    > i byłaby to opcja najtańsza.

    Wlasnie z tymi pompami nie moge dojsc do ladu.
    System ma byc nawadniajacy, do nawodnienia zostaje 9 arow. Facet, ktory
    podjal sie tego mowi, ze ma byc okolo 12 punktow nawodnieniowych.
    Sadze ze, zeby to dzialalo cisnienie musi byc jakies 5-6 bar.

    Wszystkie materialy zaostaly zakupione w systemie gardena.
    Z tego co wiem, to pompa ma tez byc w tym systemie.
    Przegladajac znalazlem taka:
    http://www.gardena.com/opencms/opencms/PL/pl/#/openc
    ms/opencms/PL/pl/products/Productlist/../Product/ind
    ex.html?cat=PK435&scat=PK43510&prod=4078500147408&bl
    s=0

    cena nowej - ok 1400 zł (duzo troche)

    Srednica pompy 9,8 cm, w gardeni mowili, ze spokojnie przy srednicy rury da
    rady.
    Ale facet od nawodnienia mowi, ze moze nie dzialac poprawnie.
    Myslisz, ze ta pompa da rade w tej rurze?
    tzn z tego co wywnioskowalem z rysunkow, to woda jest pobierana ze scianek
    bocznych, co do których odleglosc zostaje 1,2 cm. Szybkosc zasysania bedzie
    dosc duza, wiec moje obawy czy da rade. W opisie technicznym tej pompy nie
    jest napisane jaka jest minimalna srednica rury.

    > Jeśli chcesz zaszaleć i zainstalować tam pompę głębinową (najtańsza to
    > jakieś 700zł, rozsądne zaczynają się od 1000), to spokojnie wystarczy
    > studnia 100mm, małe głębinówki mają 75mm średnicy i wejdą bez problemu.

    Fajnie moge zaszalec, ale nie placic 4000 zł za pompę!

> [...]
    > zastanawiasz się nad taką opcją, to taką średnicę warto rozpatrzyć, jeśli

    Sam nie wiem jakie rozwiazanie wybrac.
    Tzn zdecydowalem sie na zrobienie tej studni, jestem swiadomy kosztow ktore
    mnie czekaja. Ale zastanawiam sie nad alternatywami, tzn z jednej strony
    moge zaplacic wiecej za rure o sr 150 mm i mniej za pompe, z drugiej 110mm
    rura i wiecej za pompe.
    Moge tez pewnie zastosowac pompe nawierzchniowa.
    Sam nie wiem

    > A wogóle w jakim rejonie Polski ta studnia?

    okolice Opola (Turawa)

    pzdr mar

  • 8. Data: 2009-05-13 08:42:24
    Od: hephalump <b...@t...pl>

    Smerf pisze:
> [...]
    >
    > tzn podpatrzylem, ze wlasnie zostala tam zastosowana rura kanalizacyjna.
    > taka zwykla niebieska 110, Jakie to powinny byc rury?

    http://www.studnie.com.pl/wykonane_z_pvc.php
    Tu masz przykład ale nie muszą być takie same. Kanalizacyjne nie nadają
    się ze względu na sposób łączenia i stosowane przy łączeniu uszczelki.
    Dobrze by było gdyby rury były skręcane. Poza tym jeżeli daje takie rury
    to pewnie też w warstwę wodonośną daje filtr własnego patentu - np. taka
    sama rura tylko ponawiercana wiertarką lub ponacinana.

    Nikt Ci nie da gwarancji jak długo będzie to działać.

    > Cena obejmuje robocizne + materiał, bez pompy.

    Oczywiście, że bez pompy. Ja pisałem o pompowaniu - to jest po wykonaniu
    otworu i osadzeniu rur oraz filtra porządny wykonawca będzie w ramach
    swojej usługi przez odpowiedni czas pompował wodę w celu oczyszczenia
    wykonanej studni, a przy okazji sprawdzi jej wydajność.

  • 9. Data: 2009-05-13 08:48:15
    Od: hephalump <b...@t...pl>

    pluton pisze:

    > Jaka dokladnie rozdzka ? Jakie znasz zaklecia ? Dobre sa zaklecia
    > transmutacji, np. zamiana wody w winko.

    Raczej w piwko lub wodę ognistą. Ale podkreślam - tylko w celach
    rozrywkowych.

  • 10. Data: 2009-05-13 09:03:07
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Smerf" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    tzn podpatrzylem, ze wlasnie zostala tam zastosowana rura kanalizacyjna.
    > taka zwykla niebieska 110, Jakie to powinny byc rury?

    niebieska to jest akurat od wody rura...