  • 1. Data: 2012-08-18 07:49:45
    Temat: takie pytanie o kaskę na budowie
    Od: cte <c...@o...eu.com>

    Proszę o wyjaśnienie - poważnie, bardzo proszę, bo chcę to zrozumieć:
    - ja kupuję materiał na mnie za 123zł brutto
    - fachowiec wycenia robotę na 100zł netto czyli płacę 108zł (czy dobrze
    myślę że podatek od usług to zawsze 8%?)
    Ja płacę łącznie 231zł - ew. 15zł (jak towar podlega zwrotowi różnicy)
    czyli 216zł
    Fachowiec zarabia 108zł - 19% podatku dochodowego? Czyli zarobi na
    czysto 87,48zł????

    A teraz druga sytuacja - zlecam zakup materiału fachowcowi - materiał
    idzie przez niego.
    - fachowiec kupuje taki towar za 123zł (pomijam że może go kupić taniej
    bo ma rabaty, załóżmy że kupuje w "obcym" sklepie albo dostaje rabat ale
    bierze go dla siebie i ja nic z tego nie mam) - i co wtedy się dzieje?
    Ja płacę 231zł i nie widzę możliwości zapłacenia mniej. No nie widzę.
    A ile zarobi fachowiec? Wystawia mi FV na 231zł (więcej mu po prostu nie
    dam, dla mnie cena atrakcyjna to <216zł jak mogę liczyć na zwrot VAT lub
    <231zł w przeciwnym wypadku, ale niech231zł zostanie). Teoretycznie
    jakoś tam w US on odbiera sobie 23zł VAT z materiału - tyle wiem bo
    słyszałem o firmach wyłudzających VAT Ale nie wiem od jakiej kwoty on
    wtedy zapłaci 19% podatku dochodowego. Od 108zł, 208zł, 231zł? Jak to
    się liczy????

    Pytam, bo chciałbym wiedzieć kiedy fachowiec na mnie zarabia a kiedy
    obaj zarabiamy - na rabatach, zwrotach Vat itp. Trzeciej możliwości - że
    tylko ja zarabiam a on od ust sobie odejmuje nie biorę pod uwagę...

    Pytam również dlatego, że fachowcy bronią się przed zakupem towaru w
    marketach twierdząc że tam jest szajs a w "ich sprawdzonych hurtowniach"
    miodek. Tylko że ja WIEM że:
    1. w hurtowniach po "atrakcyjnym" rabacie materiał wychodzi mi na FV 20%
    (i) więcej
    2. fachowcy mają programy lojalnościowe na których zarabiają dzięki mnie
    3. codziennie w godzinach 7-8 pod każdym marketem budowlanym pół
    parkingu jest zapełnione przez samochody firm budowlanych,
    wykończeniowych, wodociągowych itp

  • 2. Data: 2012-08-18 07:57:47
    Temat: Re: takie pytanie o kaskę na budowie
    Od: "Kowal" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cte" <c...@o...eu.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > firmach wyłudzających VAT Ale nie wiem od jakiej kwoty on wtedy zapłaci
    > 19% podatku dochodowego. Od 108zł, 208zł, 231zł? Jak to się liczy????

    Dochodowy płaci od dochodu, nie od przychodu.
    19% z (231-VAT-koszta)*

    * Trochę uprościłem.

  • 3. Data: 2012-08-18 08:11:53
    Od: dddddd <d...@k...oplk>

    W dniu 2012-08-18 07:49, cte pisze:
> [...]
    > - fachowiec wycenia robotę na 100zł netto czyli płacę 108zł (czy dobrze
    > myślę że podatek od usług to zawsze 8%?)

    na cele mieszkalne czy jakoś tak i przy wielkości domu nie wiekszej niż
    ileśtam m2 - zwykle tak

    > Ja płacę łącznie 231zł - ew. 15zł (jak towar podlega zwrotowi różnicy)
    > czyli 216zł
    > Fachowiec zarabia 108zł - 19% podatku dochodowego? Czyli zarobi na
    > czysto 87,48zł????

    tak, ew. może płacić 18% dochodowego, odliczyć od tego paliwo z dojazdu
    więc zarobi już jakieś 90zł, albo rozliczać się ryczałtem i zapłacić np.
    7% od tych 100zł

> [...]
    > słyszałem o firmach wyłudzających VAT Ale nie wiem od jakiej kwoty on
    > wtedy zapłaci 19% podatku dochodowego. Od 108zł, 208zł, 231zł? Jak to

    Może wystawić ci fakturę na materiał z usługą czyli usługa
    100zł+materiał 100zł=200zł netto *1,08= 216zł brutto, jako że kupił
    materiał ze stawką 23% a sprzedał z 8% to ma nadpłatę waty i US musi mu
    to zwrócić (automatycznie nasyłając kontrolę...) lub jeśli wykonał też
    prace na stawce 23% to zmniejszy mu to należny podatek (a jak nie będzie
    musiał mu US wypłacać tylko on do US to kontroli nie będzie ;)
    co do dochodowego - zależy jak się rozlicza, może w tym wypadku zapłacić
    18% ze (100zł-paliwo-woda-opony do auta) lub 7% (chociaż nie wiem ile
    jest przy budowlance) z 200zł (tu już nic nie odliczy - ryczałt od
    przychodu)

> [...]
    > miodek. Tylko że ja WIEM że:
    > 1. w hurtowniach po "atrakcyjnym" rabacie materiał wychodzi mi na FV 20%

    pewnie zależy co, ja pracuję w branży pokrewnej i większość rzeczy jest
    droższych w markecie, kupuję tam jak mam bliżej, jest
    późno/wcześnie/chcę zaoszczędzić czas lub potrzebuję niewielką ilość

    > 2. fachowcy mają programy lojalnościowe na których zarabiają dzięki mnie

    być może, chociaż pewnie prędzej lepszy rabat

    > 3. codziennie w godzinach 7-8 pod każdym marketem budowlanym pół
    > parkingu jest zapełnione przez samochody firm budowlanych,
    > wykończeniowych, wodociągowych itp

    bo po jedną taśmę izolacyjną czy paczkę opasek nie będziesz cisnął kilka
    km w porannym szczycie do hurtowni, szczególnie jak ją otworzą dopiero
    za godzinę...

    Lukaz

  • 4. Data: 2012-08-18 08:15:46
    Od: "Piotr " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    cte <c...@o...eu.com> napisał(a):

> [...]
    dobrze
    > myślę że podatek od usług to zawsze 8%?)
    > Ja płacę łącznie 231zł - ew. 15zł (jak towar podlega zwrotowi

    Ci pod marketami rano to tacy fachowcy co raczej paragonami się rozliczają,
    albo przyjechali po coś w promocji lub jakiś mały drobiazg i było po drodze.
    Tam każda duperela jest droższa czasem kilkukrotnie, a promocja skrzydła
    drzwiowego odbijana jest na podwójnej cenie framugi do tego skrzydła. Majster
    zazwyczaj 8% Vat na usługę obowiązkowo żeni z materiałem. Inaczej to jest
    jakiś gość stojący pod ścianą i prędzej czy później odbije sobie księgowe
    zamieszanie w inny sposób. Oczywiście uogólniam bo jak kasa za m2/punkt/otwór/
    całość jest na odpowiednim poziomie to znajdzie się chętny na taki układ.
    Jednak to rzadkość.

  • 5. Data: 2012-08-18 11:18:59
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Mam wrażenie, ze chcesz zracjonalizować zarobki (fachowców/firm/
    wykonawców - nie wazne jak ich zwać), postawic taka grubą kreskę
    między kosztami a dochodami.
    Moim zdaniem na poczatek należy zadać sobie pytanie czy nasz rynek
    (może być lokalny nie koniecznie ogólnopolski) jest rynkiem
    racjonalnym. Uważam, że nie.
    Na początku wszyscy czekali i nie wiedzieli co z tego wyniknie - pocz.
    lat '90.
    Potem nastąpił olbrzymi bum na budownictwo - w bardzo szerokim tego
    słowa znaczeniu. Łapał się za to każdy, czy potrafił czy nie. Jakie
    były tego skutki nie jeden z nas to odczuwa do tej pory.
    Obecnie mamy regres.
    W takich warunkach bardzo trudno o jakiś zdrowy rozsądek. Ceny nie
    były kalkulowane tylko brane z powietrza.
    W takich warunkach ciężko się kalkuluje.
    Nie zmienia to faktu, że Twoje podejście jet racjonalne ale czy tak
    myślą inni? Pozostaje jeszce kwetsia złożoności: wielu klientów wiele
    mozliwości, jeden klient jedno źródło dochodu a tu juz obowiązują inne
    regóły.

    KADAR

  • 6. Data: 2012-08-18 20:26:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    cte wrote:
> [...]
    > się dzieje? Ja płacę 231zł i nie widzę możliwości zapłacenia mniej.
    > No nie widzę. A ile zarobi fachowiec? Wystawia mi FV na 231zł

    nie na 231 tylko na

    100zł robota
    100zł materiał

    czyli 200 x 1.08 = 216zł

  • 7. Data: 2012-08-19 23:43:26
    Od: Marek <m...@g...com>

    On Aug 18, 11:18 am, Kadar <o...@g...com> wrote:
> [...]
    > myślą inni? Pozostaje jeszce kwetsia złożoności: wielu klientów wiele
    > mozliwości, jeden klient jedno źródło dochodu a tu juz obowiązują inne

    "Bum" - pisze sie : Boom !
    Cieciu.

  • 8. Data: 2012-08-20 17:01:53
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > "Bum" - pisze sie :  Boom !
    > Cieciu.

    A ty kto? Może sie przedstawisz.
    KADAR

  • 9. Data: 2012-08-20 20:18:36
    Od: Jacek <b...@g...pl>

    W dniu 2012-08-18 07:49, cte pisze:
    > Fachowiec zarabia 108zł - 19% podatku dochodowego? Czyli zarobi na
    > czysto 87,48zł????
    Zbytnio sobie uprościłeś.
    Fachowiec może płacić podatek liniowy 19%, może mieć książkę przychodów
    i rozchodów i płaci według skali ale nie od przychodu tylko od dochodu,
    może byc też na ryczałcie.
    Nie liczysz też tak prozaicznych spraw, jak to, że gość płaci ZUS
    obojętnie, czy zarobi, czy nie i ma też inne koszty.
    Jakby od każdej zarobionej stówki 87,48 było dochodem, to każdy mógłby
    zostać biznesmenem.
    Jacek