  • 1. Data: 2011-08-26 07:46:21
    Temat: uziom pionowy - ile
    Od: fleczer <p...@o...pl>

    Od paru dni na moim dachu jest instalacja odgromowa, teraz muszę jak
    najszybciej wprowadzić uziomy w ziemię. Niestety nie mam możliwości
    podłączenia się pod zbrojenie ław fundamentowych, zdecydowałem się na
    założenie uziomów pionowych.
    W hurtowni elekt. dostępne są gotowe uziomy wykonane z prętów
    ocynkowanych fi 16pręt w elementach po 1,5 z możliwością przedłużania.
    Grunt to mokra glina. Dach ~380m2, 5 zejść instalacji odgromowej.

    czy ktoś może napisać
    1) czy 3m szpila w grunt wystarczy dla każdego z 5 zejść? czy może warto
    dobić jeszcze 1,5m

    2) czy jest jakiś sposób na wbicie takich szpil? wibromłota nie posiadam
    :-), a ręcznie to raczej będzie ciężko.

    /pozd.Piotr

  • 2. Data: 2011-08-26 10:28:03
    Temat: Re: uziom pionowy - ile
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > 1) czy 3m szpila w grunt wystarczy dla każdego z 5 zejść? czy może warto
    > dobić jeszcze 1,5m

    bez pomiaru rezystancji nikt ci nie odpowie... wbij te 3m i pomierz,
    jeśli masz więcej, niż w projekcie, to bij dalej...

    > 2) czy jest jakiś sposób na wbicie takich szpil? wibromłota nie posiadam
    > :-), a ręcznie to raczej będzie ciężko.

    to wypożycz, bo inaczej nie da rady... ja wbijałem ręcznie dużym
    młotem, ale u mnie piasek, więc poszło w miarę gładko...

    > W hurtowni elekt. dostępne są gotowe uziomy wykonane z prętów
    > ocynkowanych fi 16pręt w elementach po 1,5 z możliwością przedłużania

    ja kupowałem takie miedziowane, ale trzeba uważać na mosiężne śruby i
    złączki, u mnie się rozpadły zanim wszystko zasypałem...
    jak za słaby uziom się okazał, to kupiłem po prostu 1,5 calową rurę
    ocynkowana w odcinkach 5m, zaklepałem na końcu i obciąłem w czubek,
    weszła gładko z drabiny opartej o ścianę...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2011-08-26 10:38:54
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > dobić jeszcze 1,5m
    >
    > 2) czy jest jakiś sposób na wbicie takich szpil? wibromłota nie posiadam

    Czy nie lepiej okopac dookoła dom i dać bednarkę?
    jak tak u siebie robie właśnie.

    To ile trzeba wbić wyjdzie przy pomiarach, wolalem jednak bednarkę jest
    pewniejsza,
    tak przynajmniej większośc uważa.
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-08-26 13:05:13
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 26 Sie, 12:28, s_13 <s...@i...pl> wrote:

    > bez pomiaru rezystancji nikt ci nie odpowie... wbij te 3m i pomierz,
    > jeśli masz więcej, niż w projekcie, to bij dalej...

    Yyyyy..? Możesz rozwinąć myśl o mierzeniu?

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2011-08-26 13:51:09
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Yyyyy..? Możesz rozwinąć myśl o mierzeniu?

    A co tu rozwijać? Pomiar rezystancji uziomu trzeba zrobić. Są
    specjalistyczne mierniki do tego (tzn. da się taki pomiar zrobić bardzo
    sprawnie), tylko drogie. Omomierzem za 20zł z marketu niestety nie zmierzysz
    :)
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6413
    (20110826) __________

  • 6. Data: 2011-08-26 19:32:46
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > sprawnie), tylko drogie. Omomierzem za 20zł z marketu niestety nie zmierzysz

    ja szukałem fachowca od pomiarów i w moim regionie było z tym kiepsko,
    jakieś straszne pieniądze wychodziły, bo to podobno miała być
    skomplikowana rzecz... ale po drodze zajechałem na posterunek
    energetyczny ZE, gość podjechał ze sprzętem i w 15 minut było po
    sprawie, a kosztowało 50 PLN...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2011-08-26 19:40:33
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 26 Sie, 15:51, "jachoska" <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > sprawnie), tylko drogie. Omomierzem za 20zł z marketu niestety nie zmierzysz

    Tyle to ja wiem.. ale nie wiem czy s_13 jest tego świadom. Tak ułożył
    zdanie jakby chciał zasugerować fleczerowi, żeby sobie parametry
    instalacji mierzył multimetrem :)

    PZDR
    Shaman

  • 8. Data: 2011-08-26 20:03:40
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Tyle to ja wiem..  ale nie wiem czy s_13 jest tego świadom. Tak ułożył
    > zdanie jakby chciał zasugerować fleczerowi, żeby sobie parametry
    > instalacji mierzył multimetrem :)

    mogło to tak zabrzmieć...:-)
    sprzęt, faktycznie, drogi jak na prywatne potrzeby i nie sugeruję
    absolutnie takiego nabytku... ale jak już masz go w ręce, to obsługa
    banalnie prosta...

    pozdrawiam
    s_13

  • 9. Data: 2011-08-28 11:25:53
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Amir napisał:

    > Czy nie lepiej okopac dookoła dom i dać bednarkę?
    > jak tak u siebie robie właśnie.

    Bednarka bednarką, opaska ekwipotencjalna to dobra rzecz - ale tak czy
    inaczej instalację odgromową należy uziemiać jak najbliżej miejsca
    sprowadzenia przewodów - bez zbędnego ich wyginania, Prędkości
    narastania prądu w momencie uderzenia pioruna są tak duże że każde
    zakrzywienie przewodu daje istotne spadki napięcia na indukcyjności.
    Szpila przy samej ścianie być musi i koniec.

    > To ile trzeba wbić wyjdzie przy pomiarach, wolalem jednak bednarkę jest
    > pewniejsza,
    > tak przynajmniej większośc uważa.

    I źle uważa - z powodów podanych wyżej. Miernik, czy to rezystancji
    uziomu czy impedancji pętli zwarcia mierzą tak naprawdę składową
    rzeczywistą (rezystancję) bo pracują na minimalnych częstotliwościach
    (od pięćdziesięciu do maks. kilkuset herców) a składowe narastania
    zbocza przy uderzeniu pioruna idą w duże megaherce. Pomiar statycznej
    rezystancji uziomu nie gwarantuje jeszcze właściwego zabezpieczenia
    odgromowego.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2011-08-29 09:13:36
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 26 Sie, 21:32, s_13 <s...@i...pl> wrote:

> [...]
    > skomplikowana rzecz... ale po drodze zajechałem na posterunek
    > energetyczny ZE, gość podjechał ze sprzętem i w 15 minut było po

    hmm.. coś mi się tu nie podoba.. mnie zaśpiewali 4 razy tyle..
    Możesz napisać co tak naprawdę zmierzyli w jaki sposób (co konkretnie
    fizycznie robili na miejscu)?

    PZDR
    Shaman