eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Najem mieszkania: o czym warto pamiętać?

Najem mieszkania: o czym warto pamiętać?

2011-07-19 12:32

Przeczytaj także: Najem mieszkania: preferencje klientów


4. Jak dopełnić formalności?

Zanim wynajmiemy nasze wymarzone mieszkanie, czeka nas jeszcze sporo formalności. Gdy zdecydujemy się na najem, należy przede wszystkim sprawdzić stan prawny mieszkania oraz sprawdzić czy osoba wynajmująca jest jego właścicielem lub osobą przez niego upoważnioną. „Koniecznie trzeba poprosić wynajmującego o: akt notarialny, odpis z księgi wieczystej, zaświadczenie ze spółdzielni o własności mieszkania lub dokument pełnomocnictwa, warto także poprosić wynajmującego o dokument tożsamości, by zweryfikować jego dane z danymi z dokumentu własności. Gdy wszystkie dane się zgadzają, przychodzi czas na podpisanie umowy” – mówi Bolesław Drapella, prezes wyszukiwarki nieruchomości morizon.pl.

5. Czy podpisywać umowę i co w niej powinno się zawierać?

Umowa najmu to konieczność, bez niej nasze prawa, mogą nie być respektowane. Nawet jeśli to wymarzone mieszkanie, nie warto zgadzać się na jego wynajem bez umowy. Przed spotkaniem z wynajmującym najlepiej przygotować sobie wzór umowy.

Niezbędne w umowie najmu jest zawarcie:
  • danych stron najmu,
  • określenie przedmiotu najmu oraz wysokości czynszu,
  • ewentualnych dodatkowych opłat i kaucji,
  • praw i obowiązków stron,
  • czasu trwania umowy oraz warunków jej wypowiedzenia.

6. Czy wymagane jest płacenie kaucji?

Kaucja jest przez wynajmujących często pobierana, jednak nie jest obowiązkowa. Wynajmujący poprzez jej pobranie zabezpiecza swoje ewentualne roszczenia spowodowane zniszczeniami mieszkania. Kaucja zazwyczaj jest równowartością miesięcznego czynszu, a gdy lokum nie jest przez nas zniszczone jest ona zwracana.

Kaucja nie może przekroczyć dwunastokrotności miesięcznego czynszu najmu za dany lokal, obliczonego według stawki czynszu obowiązującej w dniu zawarcia umowy najmu.

7. Czy konieczny jest spis wyposażenia?

Protokół zdawczo-odbiorczy jest ważnym dokumentem, który także należy podpisać przed wynajmem. Zawiera się w nim spis wyposażenia mieszkania wraz z jego stanem oraz stany liczników. Dokument ten nas zabezpieczy, przed ewentualnymi nieuzasadnionymi roszczeniami ze strony nieuczciwego wynajmującego, jest on podstawą rozliczenia stron po okresie wynajmu.

8. Co z remontem mieszkania?

Przygotowując umowę, warto w niej zawrzeć także ustalenia z wynajmującym, dotyczące remontów i modernizacji jakie możemy w mieszkaniu wykonać na własną rękę.

9. Jakie są moje prawa i obowiązki?

„Przed wynajmem mieszkania warto także zajrzeć do odpowiednich aktów prawnych, z których możemy dowiedzieć się jakie przysługują nam prawa, a jakie mamy obowiązki z tytułu najmu lokalu. Umowę najmu reguluje Kodeks Cywilny, a umowę najmu lokalu mieszkalnego dodatkowo reguluje Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego” – dodaje Bolesław Drapella. Według niej najemca ma prawo:
  • wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia, jeżeli wady najętego lokalu zagrażają zdrowiu najemcy lub jego domowników albo osób u niego zatrudnionych;
  • jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu, najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego;

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: