eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Obniż koszty utrzymania mieszkania: wywóz śmieci

Obniż koszty utrzymania mieszkania: wywóz śmieci

2012-08-17 05:05

Przeczytaj także: Opłaty za mieszkanie dopiero zaczynają rosnąć


Dbając o środowisko możesz też zadbać o swoją kieszeń

Wysokość rachunków za wywóz odpadów można też obniżyć segregując odpady. Badanie Home Broker ujawniło jednak, że nie zawsze jest to możliwe. Na segregowaniu raczej nie zyskałaby modelowa rodzina w Gdańsku, Krakowie i Lublinie. W miastach tych przebadane firmy każą płacić za wywóz posegregowanych śmieci tyle co i nieposegregowanych, choć w tym wypadku plusem może być to, że właściciel posesji dostać może za darmo pojemniki lub worki do segregowania. Z drugiej strony można też znaleźć firmy, które za wywóz posegregowanych śmieci pobierają niewielkie opłaty, ale za to standardowe stawki są wyższe niż u konkurencji, przez co roczny koszt wywozu śmieci byłby zbliżony.

Odmienna sytuacja ma miejsce w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. W miastach tych w przynajmniej części firm odbiór posegregowanych odpadów jest o ile nie darmowy, to tańszy niż standardowy. Gdyby modelowa rodzina zamiast wywożenia jednego kubła o pojemności 120 l tygodniowo mogłaby podpisać umowę na wywóz takiego zbiornika raz na dwa tygodnie, a resztę generowanych śmieci segregowała, to zaoszczędziłaby w ten sposób przeciętnie od 135 zł w Łodzi do 405 zł w Poznaniu. Średnia oszczędność w rozważanym przypadku wyniosłaby około 254 zł miesięcznie – wynika z szacunków Home Broker.

Rewolucja w gospodarowaniu odpadami:

Od połowy przyszłego roku posiadacze nieruchomości stracą możliwość wyboru firmy zajmującej się wywozem odpadów. Będą skazani na tę, którą wskaże gmina. Przerzucenie na gminę prawa do wyboru firmy wywożącej odpady nie oznacza oczywiście, że to ona przejmie koszty oczyszczania. Ciężar ekonomiczny nadal będą ponosić właściciele nieruchomości, choć za usługę będą się rozliczać z gminą, a nie z firmą wywożącą odpady. Faktycznie zmiany zaczną obowiązywać dopiero za kilkanaście miesięcy. Gminy do końca tego roku muszą między innymi określić wysokość opłat za wywóz śmieci oraz to, w jaki sposób właściciele będą te opłaty wnosić. Przed końcem czerwca 2013 roku każdy właściciel nieruchomości będzie musiał rozwiązać umowę z firmą, która dziś wywozi od niego śmieci, aby nie ponosić tych kosztów w podwójnej wysokości.

Według UOKiK, brak możliwości dowolnego wyboru firmy wywożącej śmieci może skutkować ograniczeniem konkurencji na rynku, co w konsekwencji może wywołać wzrost cen. Nie znaczy to jednak, że omawiana nowelizacja ustawy będzie miała tylko negatywne skutki. Dziś każdy właściciel powinien mieć podpisaną umowę na wywóz śmieci, a za jej brak teoretycznie można dostać mandat. Praktyka pokazuje jednak, że kontrola w tym zakresie jest ograniczona. Wielu właścicieli domów pali więc śmieci. Znana jest też praktyka podrzucania odpadów do śmietników na osiedlach wielorodzinnych lub wyrzucanie śmieci do lasu. Omawiana nowelizacja ma ten stan zmienić, ponieważ gminy będą pobierać opłaty za wywóz śmieci od wszystkich właścicieli. Skoro każdy będzie ponosił koszty wywozu odpadów, nie będzie powodu, aby pozbywać się śmieci w sposób niebezpieczny dla środowiska.


Bartosz Turek, Magdalena Piórkowska

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: