Plany infrastrukturalne a ceny gruntów
2013-04-08 10:59
Plany infrastrukturalne a ceny gruntów © mariusz szczygieł - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ceny ziemi rolnej w Polsce rosną, ale są niższe niż średnia UE
Plany rozbudowy aglomeracji miejskichW perspektywie kolejnych 5-10 lat takie miasta jak Warszawa, Wrocław, czy Kraków i Poznań będą wymagały budowania nowych osiedli mieszkalnych. Rozbudowa dużych aglomeracji miejskich i infrastruktury drogowej powoduje, że działki i grunty budowlane oraz rolnicze, położone w promieniu około 30 km od miasta, są sukcesywnie coraz droższe.
Procedury formalne wykupu gruntów pod budowę drogi
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej ma za zadanie wytyczyć przebieg dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, a następnie sukcesywnie wykupywać od prywatnych właścicieli grunty, na których zostanie zbudowana droga. Skarb Państwa ma kompetencje ku temu, aby zająć grunt pod budowę drogi publicznej, bez względu na wolę właściciela danej działki. Może się więc okazać, że budowa drogi publicznej rozpocznie się, zanim właściciel zajętej pod nią działki uzyska należne mu odszkodowanie.
Przepisy prawa
Specustawa drogowa uchwalona 17 grudnia 2006 roku zmieniła przepisy prawa dotyczące zajmowania gruntów przez Skarb Państwa w celu wybudowania na nim drogi publicznej. Nowe przepisy w zdecydowany sposób uprościły i przyspieszyły nabywanie gruntów pod budowę dróg.
Istnieją dwa sposoby nabycia gruntów przez państwo w celu realizacji projektów infrastrukturalnych:
- zawarcie umowy z właścicielem gruntów, w której wskazywana jest ustalona cena za nabywane grunty,
- wywłaszczenie właściciela gruntu, jeśli ten nie zgodził się na zaproponowaną przez Skarb Państwa cenę za działkę.
fot. mariusz szczygieł - Fotolia.com
Plany infrastrukturalne a ceny gruntów
Ceny gruntów pod budowę dróg
W przypadku budowy dróg krajowych i autostrad w Polsce w ostatnim czasie cena za pożądane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad grunty nie podlegała żadnym negocjacjom. Była ona oferowana właścicielowi, a jeśli ten nie zgodził się na nią, był przeprowadzany proces wywłaszczenia. Właścicielowi nie pozostawało nic innego, jak domagać się w późniejszym czasie odszkodowania do Państwa. Podstawę wyceny gruntu stanowi ustawa o gospodarce nieruchomościami z 1997 roku. Przy ustalaniu ceny za grunty pod projekty infrastrukturalne bierze się pod uwagę wartość rynkową nieruchomości.
Rozbudowa infrastruktury miejskiej
W dużych miastach, takich jak Warszawa czy Kraków, wysoce poszukiwane są od kilku lat działki budowlane, które mogłyby posłużyć pod budowę nowych budynków należących do instytucji publicznych i samorządowych. Popyt na takie działki zaspokajany jest z jednej strony przez osoby prywatne, a z drugiej przez deweloperów. Najczęściej działki znajdujące się w granicach miasta posiadają już ważne decyzje o warunkach zabudowy lub nawet pozwolenie na jej rozpoczęcie. Dzięki temu realizując plany infrastrukturalne w takich miejscach można zdecydowanie skrócić proces formalny dokonywania inwestycji.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Gdyby nie ograniczony obrót ziemią, grunty rolne byłyby znacznie droższe
-
Ceny ziemi rolnej: indeks III kw. 2017 r.
-
Ceny ziemi rolnej: indeks II kw. 2017 r.
-
Ceny ziemi rolnej: indeks IV kw. 2016 r.
-
Ceny ziemi rolnej: indeks II kw. 2016 r.
-
Ceny ziemi rolnej: indeks I kw. 2016 r.
-
Ceny ziemi rolnej: indeks IV kw. 2015 r.
-
Ceny ziemi rolnej w 2015
-
Ceny ziemi rolnej: indeks II kw. 2015 r.
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)