  • 1. Data: 2015-03-06 00:06:44
    Temat: Automatyka w domu na sterowniku Beckhoff
    Od: d...@g...com

    Hej, zastanawiam się nad zrobieniem automatyki w domu na sterowniku Beckhoff (kiedyś
    na forum wyczytałem ze najbardziej optymalne -cena/możliwości). Chciałem zapytać ktoś
    z was ma automatykę na tym sterowniku o parę rzeczy.
    - czy można w miarę sensownej cenie zintegrować np kamery, domofon, tak aby moc
    wyświetlać na panelu operatorskim ?
    - Czy używacie czujniki ruchu bezpośrednio wpięte do modułów ?
    - W jaki sposób zabezpieczacie się przed nawaleniem sterownika?
    - Jake mulit touche (jak np ten -http://www.nexwell.eu/en/produkt/nxw2974-multi-func
    tion-programmable-button-tukan) uzywacie, które działają z Beckhoffem?
    - Ile taka instalacja z PLC pobiera wam prądu?
    Podpytywałem przedstawicieli Beckhoff o możliwości, ale generalnie odpowiedz jest
    taka, ze wszystko można, jedynym ograniczeniem jest budżet. (Ale np tego multitoucha
    w linku powyżej nie użyje do Beckhoffa). Wolałbym jednak zapytać użytkowników tego
    systemu? ...zwłaszcza o budżet w jakim się zamykają.

  • 2. Data: 2015-03-06 00:08:27
    Temat: Re: Automatyka w domu na sterowniku Beckhoff
    Od: d...@g...com

    On Friday, 6 March 2015 00:06:47 UTC+1, d...@g...com wrote:
> [...]
    w linku powyżej nie użyje do Beckhoffa). Wolałbym jednak zapytać użytkowników tego
    systemu? ...zwłaszcza o budżet w jakim się zamykają.

    Zapomniałem jeszcze o ważnym pytaniu ...czy automatyka do OC tez jest na PLC, czy
    może jest to osobny system?

  • 3. Data: 2015-03-06 13:13:23
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    > optymalne -cena/możliwości). Chciałem zapytać ktoś z was ma
    > automatykę na tym sterowniku o parę rzeczy.

    Co do Beckhoffa to nie pomogą, ale podpowiem abyś zainteresował się Wago.
    Firma w której kiedyś pracowałem robiła systemy zarządzania budynkami (BMS)
    i w pewnym momencie przeszli na Wago - ponoć tak jest łatwiej.

    Aha no i podstawowe pytanie chcesz sam programować sterownik czy komuś
    zlecić. Bo jak zlecić to nasuwa się kolejne pytanie kto Ci to naprawi jak po
    dwóch latach wyjdzie jakiś babol w programie?

    Aha co do zapewnienia bezawaryjności to w przemysłówce stosuje się
    redundancję - dwa sterowniki i pomiary podpięte do obu, steruje jeden z
    nich. Jak padnie to drugi przejmuję rolę kontrolera. Osobiście bym się tym
    nie przejmował - sterowniki nie padają jak muchy co kilka dni i spokojnie
    możesz założyć 10 lat bezawaryjnej pracy. (zakładam że zapewnisz odpowiednie
    zabezpieczenia przeciwprzepięciowe itp.)

    > Zapomniałem jeszcze o ważnym pytaniu ...czy automatyka do OC tez jest na
    > PLC, czy może jest to osobny system?

    To zależy od kotła. W junkersie np. są odpowiednie złącza na płycie gdzie
    można się podpiąć z dowolnym sterowaniem nie tylko on/off.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2015-03-06 16:04:33
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-03-06 o 13:13, Ergie pisze:
    > Co do Beckhoffa to nie pomogą, ale podpowiem abyś zainteresował się Wago.
    > Firma w której kiedyś pracowałem robiła systemy zarządzania budynkami (BMS)
    > i w pewnym momencie przeszli na Wago - ponoć tak jest łatwiej.
    Programuje się tak samo - soft to pochodna CoDeSysa.

    > Aha no i podstawowe pytanie chcesz sam programować sterownik czy komuś
    > zlecić. Bo jak zlecić to nasuwa się kolejne pytanie kto Ci to naprawi jak po
    > dwóch latach wyjdzie jakiś babol w programie?
    To chyba zależy, czy weźmie sobie do tego pana Kazia, czy firmę, która
    zrobi system porządnie, z dokumentacją elektryczną, dokumentacją
    programu itp. O sprzęt nie ma się co martwić, bo Beckhoff jest na rynku
    od wielu lat i nie wygląda na to, by miał się zbierać.

    > Aha co do zapewnienia bezawaryjności to w przemysłówce stosuje się
    > redundancję - dwa sterowniki i pomiary podpięte do obu, steruje jeden z
    > nich. Jak padnie to drugi przejmuję rolę kontrolera.
    To w procesach, które muszą mieć zapewnioną ciągłość, czyli jakiś promil.

> [...]
    > możesz założyć 10 lat bezawaryjnej pracy. (zakładam że zapewnisz odpowiednie
    > zabezpieczenia przeciwprzepięciowe itp.)
    Jeśli ktoś ma już w domu redundancję zasilania, farmę redundantnych
    serwerów, z redundantnymi macierzami, minimum dwa samochody na osobę, to
    oczywiście nie widzę przeciwwskazań do zrobienia sobie redundantnej
    automatyki, oczywiście z naciskiem na zwielokrotnienie wszystkich
    czujników, przełączników itp ;-)

    Maciek

  • 5. Data: 2015-03-08 12:13:33
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    (kiedyś na forum wyczytałem ze najbardziej optymalne -cena/możliwości). Chciałem
    zapytać ktoś z was ma automatykę na tym sterowniku o parę rzeczy.

    Beckhoff daje pewne możliwości - niedościgłe przez większość innych
    producentów. Przykładowo modułowa budowa sterowania, różnorodność kart i
    interfejsów, prawie bez ograniczeń rozbudowy, niebywałe szybkości
    reakcji czy też ciekawe rozwiązania "środowiskowe".
    Jeżeli chodzi o automatykę domową, to faktycznie wszystko możesz
    zintegrować używając sprzętu i narządzi tej firmy, pytanie tylko czy w
    przypadku instalacji domowej warto - nie są to najtańsze rozwiązania.
    Konkurencyjne, dedykowane pewnie będą tańsze i łatwiejsze (choć będą
    miały ograniczenia). To tak bardzo ogólnie - obrazowo.

    wyświetlać na panelu operatorskim ?

    Co to znaczy sensownej? Widzisz, porządny panel (15"?), będący przy
    okazji sterownikiem PLC to koszt na poziomie 2000 Euro, gramy dalej?

    Żaden z tym problem, ale czy warto? - o tym dalej.

    Mając w szufladzie zapasowy, lub u dostawcy, jeżeli go przekonasz że
    warto. W przypadku domowej i niepowtarzalnej instalacji będzie ciężko ;)

    -http://www.nexwell.eu/en/produkt/nxw2974-multi-func
    tion-programmable-button-tukan) uzywacie, które działają z Beckhoffem?

    15" panel (z PLC w środku) starszej generacji pobiera 2...@...5A, nowsze
    mniej, to tak przykładowo.
> [...]
    w linku powyżej nie użyje do Beckhoffa). Wolałbym jednak zapytać użytkowników tego
    systemu? ...zwłaszcza o budżet w jakim się zamykają.

    Widzisz, na sterowaniu tej firmy można zrobić pomiar długości kabla -
    mierząc opóźnienie jakie wprowadza w sygnale. Mówimy o ułamkach ns!
    Możesz połączyć panele w jeden duży, albo rozmieścić je po całym domu i
    przerzucać sobie pomiędzy nimi sterowanie. Ograniczeniem zazwyczaj są
    możliwości programistyczne oraz cena.
    Osobiście nie bawiłem się obróbką/przełączaniem video w tego typu
    instalacjach - nie miałem potrzeby i nie mam doświadczenia. Widziałem
    natomiast jak to może wyglądać na targach - byłem pod wrażeniem swobody.

    > Zapomniałem jeszcze o ważnym pytaniu ...czy automatyka do OC tez jest na PLC, czy
    może jest to osobny system?

    I tutaj dochodzimy do sedna. Czy warto zrobić alarmówkę na PLC - moim
    zdaniem nie warto. Są dedykowane, sprawdzone rozwiązania, tanie i dobre.
    Zrobisz swoje i jak będziesz to testował pod kątem
    niezawodności/bezpieczeństwa? A co powie ubezpieczyciel, gdy zażądasz
    odszkodowania po włamaniu? Podpowiem Ci, "proszę pokazać certyfikaty,
    protokół odbioru i przeglądy oraz koncesję wykonawcy oczywiście".

    OC to już łatwiej, pomijając kwestie sterowania piecem (piec powinien
    mieć swoje), pozostaje Ci pospinanie czujników, pomp, zawory i tak dalej
    - to już bezpieczniej, a i ciekawe algorytmy można napisać.

    A video przez sieć... jak masz jedną kamerkę to może jeszcze ok, ale jak
    będzie ich więcej, to jednak dedykowana sieć z dedykowanym rejestratorem
    (przykładowo NAS-em) będzie najlepsza. Są też gotowe programy do
    zarządzania takimi archiwami. Jak chcesz to oprogramować na PLC -
    będziesz pisał własne HMI do tego?

    W mnie PLC Beckhoff-a zarządza wszystkim, za wyjątkiem alarmówki i
    monitoringu i to jest moim zdaniem optymalne rozwiązanie.

    Sorki że tak chaotycznie, ale... czas...

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2015-03-16 09:24:19
    Od: d...@g...com

    Jeśli zdecydowałbym się na Backhoff to planuje programować sam (HMI także). Mam
    doświadczenie w programowaniu sterowników Siemensa, także z innym sterownikiem nie
    powinno być problemu.
    Pytam się na forum o cenę, gdyż chodzi mi o pieniądze, który trzeba wydać, aby mieć w
    miarę sensowny system, wodotrysków nie planuje mieć. Wstępną kalkulacje zrobiłem z
    podstawowymi modułami do rolet, światła, ściemniaczy, OC, panele dotykowy 15" i z
    licencja wizualizacji InduSoft z kluczem USB (1500 zmiennych) + sterownik systemowy z
    interfejsem audio i wychodzi około 20kpln. Mam świadomość, że to są kalkulacje na
    teoretyczne, np jak będę chciał podpiąć kilka kamer IP to pewnie będę potrzebować
    jakąś licencję itd..., jak to w praktyce wygląda ...czy rzeczywiście zamykacie się w
    podobnych cenach? Nie pisze tutaj o kablach, kontaktach.
    I nie chodzi mi o systemy redundantne czy panele na grube pieniądze, wiem ile sprzęt
    potrafi kosztować zwłaszcza wersje safety.
    Alarmu nie zamierzam mieszać z logiką którą będę programować, ewentualnie rozdzielić
    sygnał z czujek i kontaktronów.
    Także może właściwie powinienem inaczej zadać pytanie ...z jakich możliwości
    Beckhoffa korzystacie, i w jakim budzecie zamykacie się?
    Czy no korzystacie z Windows Embeded Standard, który ma na pokładzie Beckhoff ?

  • 7. Data: 2015-03-16 16:48:39
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 16 marca 2015 09:24:19 UTC+1 użytkownik d...@g...com
    napisał:
[...]

    20kpl? Za sterowanie roletami i światłami? Fajnie jest być bogatym :-)))

    b.

  • 8. Data: 2015-03-16 21:04:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-03-06 o 00:06, d...@g...com pisze:
> [...]
    w linku powyżej nie użyje do Beckhoffa). Wolałbym jednak zapytać użytkowników tego
    systemu? ...zwłaszcza o budżet w jakim się zamykają.

    a), nie wiem, steruje to maszyną po EtherCat z kilkunastoma silnikami,
    b) nie, ale da się różne rzeczy podpiąć.
    c) mam sterownik zapasowy oraz zapasową kartę CF.
    d) takiego małego nie, ale mam CP7842
    e) hmm.. nie wiem, jakiśtam procencik tego co cała maszyna. Sterownik to
    zwykły pecet Pentium Mobile czy Celeron Mobile z 1GB RAM, 4GB dysk CF,
    dodatkowo UPS (padł po 6 latach mimo że kondensatorowy tak na 30 sekund
    pracy)

    Przedstawiciele dobrze mówią.

    Masz doświadczenie mówisz z Siemensem, no to zciągnij sobie książeczkę
    ze strony Moellera "Podręcznik użytkownika Programowanie sterowników PLC
    w systemie CoDeSys 2.3" Ładnie i na temat. Jest inaczej ale dasz rady.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2015-03-17 00:32:53
    Od: d...@g...com

    On Monday, 16 March 2015 16:48:41 UTC+1, Budyń wrote:
> [...]
    >

    > 20kpl? Za sterowanie roletami i światłami? Fajnie jest być bogatym :-)))

    Jakikolwiek system by nie wziąć to i tak trzeba położyć minimum 20kpln. ...to nie
    tylko światła, rolety ..dochodzi smartfon i przegląd czujników w 1 urzadzeniu ..itd.
    Tylko pytanie na jakiej sumie się to kończy

  • 10. Data: 2015-03-18 12:27:49
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 17 marca 2015 00:32:55 UTC+1 użytkownik d...@g...com
    > Jakikolwiek system by nie wziąć to i tak trzeba położyć minimum 20kpln.

    sądze ze jestem w stanie wyprodukowac sterownik w oparciu o raspberry pi +tani tablet
    jako ekran za 10% w/w ceny.
    20kzł to jakis obłęd :-)

    b.