  • 1. Data: 2020-02-20 20:59:48
    Temat: Fotowoltaika cd pytań :)
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Ciąg dalszy moich roznych pytań dotyczących montazu fotowoltaiki :)

    Gdybym nie chciał montować na płaskim dachu to mam dwie opcje:
    - dach altany w ogrodzie która to altana jest jakies 30 metrów od domu.
    Jakie to generowałoby dodatkowe koszty?
    - jakis stelarz zamontowany na scianie domu (mam cała sciane bez okien od
    strony południowej, mogłbym zrobic stelarz który dodatkowo pełniłby
    funkcje mini daszku wzdłuz domu. Ile wazy taka instalacja? Czy to ma
    sens?

    - czy mogłbym stworzyc wspolna instalacje z sasiadka (w blizniaku) i ja
    rozliczałbym sie z energetyką a sąsiadka ze mna na podstawie dodatkowego
    licznika? (coś w stylu wspolnoty fotowoltaicznej) :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Miłość jest tryumfem wyobrażni nad inteligencją."

  • 2. Data: 2020-02-20 21:47:54
    Temat: Re: Fotowoltaika cd pytań :)
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 lutego 2020 20:59:50 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
    > Gdybym nie chciał montować na płaskim dachu to mam dwie opcje:
    > - dach altany w ogrodzie która to altana jest jakies 30 metrów od domu.
    > Jakie to generowałoby dodatkowe koszty?

    Kabel 5x4 czyli pewnie ze 250 zeta.

> [...]
    > strony południowej, mogłbym zrobic stelarz który dodatkowo pełniłby
    > funkcje mini daszku wzdłuz domu. Ile wazy taka instalacja? Czy to ma

    Montuje się na ścianach ale na płasko. Mini daszku w tym nie widzę.
    Chyba że chcesz to na trójkątach mocować.

    > - czy mogłbym stworzyc wspolna instalacje z sasiadka (w blizniaku) i ja
    > rozliczałbym sie z energetyką a sąsiadka ze mna na podstawie dodatkowego
    > licznika? (coś w stylu wspolnoty fotowoltaicznej) :)

    Nawet są już wspólnoty energetyczne w ustawie ale to więcej ludzi musi być.
    Z sąsiadką jedynie na gębę w takim przypadku. Ale ona nie ma przyłącza???

    L.

  • 3. Data: 2020-02-21 10:04:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    20 Feb 2020 19:59:48 GMT, Budzik

    > - czy mogłbym stworzyc wspolna instalacje z sasiadka (w blizniaku) i ja
    > rozliczałbym sie z energetyką a sąsiadka ze mna na podstawie dodatkowego
    > licznika? (coś w stylu wspolnoty fotowoltaicznej) :)

    No ale po co, przecież liczniki z ZE macie oddzielne, dwie instalacje, dwie
    dotacje, dwa odliczenia od podatku. Jaki ma sens robienie jednej instalacji
    i potem zabawy w rozliczenia?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2020-02-21 17:31:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Feb 2020 10:04:00 +0100, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
    > dotacje, dwa odliczenia od podatku. Jaki ma sens robienie jednej
    > instalacji
    > i potem zabawy w rozliczenia?

    Zależy jak ładna sąsiadka... :)

    --
    Marek

  • 5. Data: 2020-02-21 17:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

    > Kabel 5x4 czyli pewnie ze 250 zeta.

    u, to praktycznie pomijalny koszt.

    > Montuje się na ścianach ale na płasko. Mini daszku w tym nie widzę.
    > Chyba że chcesz to na trójkątach mocować.

    Co do płaskiego montazu to odpada, obok jest drugi dom i sporo by
    zasłaniał.
    Poza tym z tego co czytałem i co pisaliscie nie byłoby to optymalne. Duzo
    lepiej panele pod katem 15??? stopni do słonca.

    Natomiast co do stelarzy w formie trójkątów - dokładnie cos takiego
    przyszło mi do głowy.

    > Nawet są już wspólnoty energetyczne w ustawie ale to więcej ludzi
    > musi być. Z sąsiadką jedynie na gębę w takim przypadku. Ale ona nie
    > ma przyłącza???

    To tylko taki pomysł ze jak juz robic instalacje to moze coś wiekszego.
    Własciwie bardziej ciekawośc niz realny pomysł.
    Sasiadka oczywiście ma przyłącze ale moze chciałaby kupowac ode mnie
    zamiast od energetyki :)

  • 6. Data: 2020-02-22 07:24:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 21 lutego 2020 17:59:48 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
    > Poza tym z tego co czytałem i co pisaliscie nie byłoby to optymalne. Duzo
    > lepiej panele pod katem 15??? stopni do słonca.

    Trzeba by zobaczyć jakieś fotki z tego miejsca. Ale 15 stopni
    to na pewno lepiej niż 90 ;)

    > Natomiast co do stelarzy w formie trójkątów - dokładnie cos takiego
    > przyszło mi do głowy.

    Są takie ale do montażu na płaskim. Nie wiem jakby się to zachowało
    przyśrubowane do ściany, ale chyba ma to jakąś szansę zadziałania :>

> [...]
    > Własciwie bardziej ciekawośc niz realny pomysł.
    > Sasiadka oczywiście ma przyłącze ale moze chciałaby kupowac ode mnie

    A jak chcesz zmusić prund, żeby płynął do sąsiadki a nie od sąsiadki?

    L.

  • 7. Data: 2020-02-22 12:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

    > Trzeba by zobaczyć jakieś fotki z tego miejsca. Ale 15 stopni
    > to na pewno lepiej niż 90 ;)

    Po prostu sa dwa prostopadłosciany obok siebie.
    Patrzac na nie z ulicy, moj jest ten po prawej, a południe jest w lewo.

> [...]
    > przyśrubowane do ściany, ale chyba ma to jakąś szansę zadziałania :>

    > A jak chcesz zmusić prund, żeby płynął do sąsiadki a nie od

    A w jaki sposób miałby płynąc od sasiadki skoro ona go nie wytwarza? nie
    znam sie, chyba po prostu nie zrozumiałem pytania.

    Przy okazji pojawiaja sie kolejne:
    - czy moc falownika musi byc scisle dopasowana do mocy paneli czy moze
    byc wieksza na zapas?
    - czy ceny falowników rosna wprost proporcjonalnie i liniowo w stosunku
    do mocy?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Czy świat się bardzo zmieni gdy z młodych, gniewnych

  • 8. Data: 2020-02-22 15:50:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 22 lutego 2020 12:59:47 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
    > A w jaki sposób miałby płynąc od sasiadki skoro ona go nie wytwarza? nie
    > znam sie, chyba po prostu nie zrozumiałem pytania.

    Nie wytwarza ale jest podpięta do ogromnego basenu z energią ;P
    I jak będzie tak że sąsiadka ma grubszy i krótszy kabelek od płota
    do domu to prund poleci tamtędy, gdzie mu łatwiej i będzie szedł
    przez jej licznik ;)

    > Przy okazji pojawiaja sie kolejne:
    > - czy moc falownika musi byc scisle dopasowana do mocy paneli czy moze
    > byc wieksza na zapas?

    Możesz dopasować. Falownik można w przyszłości dociążyć o 20% powyżej nominału.

    > - czy ceny falowników rosna wprost proporcjonalnie i liniowo w stosunku
    > do mocy?

    Nie.

    L.

  • 9. Data: 2020-02-22 20:28:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

> [...]
    > I jak będzie tak że sąsiadka ma grubszy i krótszy kabelek od płota
    > do domu to prund poleci tamtędy, gdzie mu łatwiej i będzie szedł

    Kurde, nie zrozumiałem chyba...
    Moje ząłozenie jest takie - dogaduje sie ze sasiadka bierze prad ode mnie
    i rezygnuje z pradu z elektrowni (nie wiem nawet czy tak mozna)
    Ja inwestuje w panele i produkuje rowniez dla niej, jezeli panele nie
    daja rade to ona bierze zwykły prad ale płynący rowniez przez moj główny
    licznik. Ja ja rozliczam z tego dodatkowego licznika który musiałby byc
    miedzy nami.

    > Możesz dopasować. Falownik można w przyszłości dociążyć o 20%
    > powyżej nominału.

    Ale czy musze dopasowac?

    > Nie.

    Hmm, na dzis załozyłbym instalacje 3kW.
    Czy moge kupic falownik na 10kW?
    Skoro ceny sa takie same to zawsze jest to myslenie w przód, ale pytanie
    czy przy takim rozjezdzie mocy (3vs10) instalacja bedzie działała ok?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Dzieci stają się podobne do tego, co o nich myślimy."

  • 10. Data: 2020-02-22 21:41:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budzik napisał:

    > Moje ząłozenie jest takie - dogaduje sie ze sasiadka bierze prad ode
    > mnie i rezygnuje z pradu z elektrowni (nie wiem nawet czy tak mozna)

    Można, ale wcześniej trzeba wystąpić o koncesję na handel energią.
    Mnie ten problem dotknął w garażu. Garaż spółdzielczo-mieszkaniowy,
    własnościowy. W nim licznik energii wykazujący roczne zużycie jakoś
    tak na poziomiie 1 kWh. Ponadto comiesięczna opłata abonamentowa, bo
    to na umowę z zakładem energetycznym. Logika podpowiada, że mógłby
    być jeden licznik na cały kompleks garażowy, a do tego podliczniki
    do każdego boksu (niektórzy mogą coś dłubać w tych garażach, więc
    zużycie już całkiem konkretne) do rozliczeń ze spółdzielnią. Ale
    podobno tak się nie da -- z powodu jak na wstępie.

    Jarek

    --
    Nie da ci ojciec, nie da ci matka,
    tego co może dać ci sąsiadka.