  • 1. Data: 2020-08-28 17:56:59
    Temat: Jak wiązać pomidory?
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    Czy jest jakaś uniwersalna zasada podwiązywania pomidorów?

    Jestem początkująca, pierwszy raz w tym roku posadziłam pomidory, a
    efekt przerósł moje najśmielsze oczekiwania. Na kilku krzaczkach mam
    zatrzęsienie pomidorów. Wszystko byłoby super, ale problem w tym, że te
    biedne krzaczki nie wytrzymują ciężaru owoców. Podwiązywałam je
    kilkukrotnie do drewnianej tyczki, wzmacniając gałązki, na których
    pojawiały się owoce, a i tak zaczynają się łamać. Obawiam się, że nie
    wszystkie dadzą radę dojrzeć nim krzaczki zupełnie się nie rozpadną, bo
    jeszcze mnóstwo zielonych na nich.

    Ewa

  • 2. Data: 2020-08-28 19:14:54
    Temat: Re: Jak wiązać pomidory?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

> [...]
    > pojawiały się owoce, a i tak zaczynają się łamać. Obawiam się, że nie
    > wszystkie dadzą radę dojrzeć nim krzaczki zupełnie się nie rozpadną,

    Z tego co pamiętam, za najlepsze do podwiązywania pomidorów
    uchodziły zawsze pończochy. A to przez wzgląd na miękkość,
    elastyczność i delikatność względem łodygi.

    Jarek

    --
    Usypianie extra proszkiem, | Dokuczanie radiem z góry,
    Uduszenie przez pończoszkę, | Wymuszanie przez tortury.

  • 3. Data: 2020-08-28 20:08:50
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Z tego co pamiętam, za najlepsze do podwiązywania pomidorów
    > uchodziły zawsze pończochy. A to przez wzgląd na miękkość,
    > elastyczność i delikatność względem łodygi.

    Raczej nie o materiał pytam, a o technikę wiązania, tzn. czy każdą
    owocującą gałązkę osobno, czy wszystkie gałązki związać jak bukiet i tak
    przywiązać, czy jeszcze jakoś inaczej.

    Jeśli chodzi o materiał, to użyłam pociętego w paski płótna. Pończocha
    chyba może się zbytnio "pocienkasić" i wrzynać w gałązkę.

    Ewa

  • 4. Data: 2020-08-28 22:02:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > Raczej nie o materiał pytam, a o technikę wiązania, tzn. czy każdą
    > owocującą gałązkę osobno, czy wszystkie gałązki związać jak bukiet
    > i tak przywiązać, czy jeszcze jakoś inaczej.

    W szklarniach widzałem, jak wiążą gałązki jakimś sznurkiem do czegoś
    wysoko u góry. Jak lalki marionetki te krzaki wyglądały.

    > Jeśli chodzi o materiał, to użyłam pociętego w paski płótna. Pończocha
    > chyba może się zbytnio "pocienkasić" i wrzynać w gałązkę.

    Na kursie prawa jazdy mi mówili, że taką związaną pończochą można
    w samochodzie zastąpić pęknięty pasek klinowy. Ale może teraz inne
    pończocy robią. Nie wiem, nie noszę.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2020-08-29 09:01:49
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Ale może teraz inne
    > pończocy robią. Nie wiem, nie noszę.
    Nie idziesz z postępem? Nieładnie!
    Jacek

  • 6. Data: 2020-08-29 10:13:40
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > W szklarniach widzałem, jak wiążą gałązki jakimś sznurkiem do czegoś
    > wysoko u góry. Jak lalki marionetki te krzaki wyglądały.

    Byłoby ciężko. Do chmurki musiałabym przywiązać.

    > Na kursie prawa jazdy mi mówili, że taką związaną pończochą można
    > w samochodzie zastąpić pęknięty pasek klinowy. Ale może teraz inne
    > pończocy robią. Nie wiem, nie noszę.

    To właśnie tę zdolność cienkasienia pończoszki przy równoczesnym
    zachowaniu mocy się w ten sposób wykorzystywało, jak sądzę.

    PS: też mi coś takiego na kursie prawa jazdy mówili, ale gdzie te czasy...

    Ewa

  • 7. Data: 2020-08-29 12:41:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > Byłoby ciężko. Do chmurki musiałabym przywiązać.

    Tu bym na wsparcie niebios nie liczył. Trzeba samemu tęgiego kija
    sposobić, jeśli tych pomidorów faktycznie tak dużo. Rozważyć przy
    tym podwiązywanie (z góry, do stałego punktu) kontra przywiązanie
    (do palika obok, żeby łodyga się nie przerwóciła). Tych krzaczków
    zapewne niewiele, więc nie ma co tutaj optymalizować nakładu pracy,
    trzeba wiązać tak, by nie miało szans się połamać ani urwać.

    > To właśnie tę zdolność cienkasienia pończoszki przy równoczesnym
    > zachowaniu mocy się w ten sposób wykorzystywało, jak sądzę.

    Wykorzystywało się własność dzianiny nylonowej, elastycznej do
    pewnego momentu, a potem już wydłużającej się mało, za to bardzo
    mocnej.

    > PS: też mi coś takiego na kursie prawa jazdy mówili, ale gdzie
    > te czasy...

    Teraz to by się pewnie w ogóle tak nie dało.

    Jarek

    --
    jsem starý vysloužilý partyzán
    puding co byl už z misky vylízán

  • 8. Data: 2020-08-29 14:18:00
    Od: FEniks <x...@p...fm>

> [...]
    > zapewne niewiele, więc nie ma co tutaj optymalizować nakładu pracy,
    > trzeba wiązać tak, by nie miało szans się połamać ani urwać.

    Dość tęgie kije tam są, ale musiałabym raczej rusztowanie z nich
    zbudować, żeby od góry pomidory do nich podwiązać. Nie wiem, czy zdążę
    przed jesienią. Może w przyszłym sezonie wykorzystam, bo pierwsze
    sukcesy zachęcają do dalszej uprawy.

    A może tym moim pomidorom brak jakiegoś składnika odżywczego, że takie
    słabe i łamliwe mają gałązki? Ale owoce duże i dorodne. Natomiast jeden
    krzaczek koktajlowych zupełnie pozbawiony jest liści, gałązki od dawna
    jakby wyschnięte, a owoców ma sporo, i to już dojrzałych.

    > Teraz to by się pewnie w ogóle tak nie dało.

    Teraz to w niektórych modelach samodzielna wymiana żarówki graniczy z
    cudem, więc nie ma co marzyć o racjonalizatorskiej wymianie paska klinowego.

    Ewa

  • 9. Data: 2020-08-29 15:53:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

> [...]
    > zdążę przed jesienią. Może w przyszłym sezonie wykorzystam, bo
    > pierwsze sukcesy zachęcają do dalszej uprawy.

    Dość będzie u szczytu tyczki wbić gwoździk mały lub też śrubkę wkręcić.
    Tak, by podwiązka miała się o co oprzeć i nie zsuwała się w dół.

    > A może tym moim pomidorom brak jakiegoś składnika odżywczego, że
    > takie słabe i łamliwe mają gałązki? Ale owoce duże i dorodne.

    Może to też tkwić w genach odmiany. Jest gen, czy też zestaw genów,
    determinujących łamliwość szypułki owocowej, a także istnienie bądź
    nieistnienie na niej specjalnie osłabionego miejsca, w którym owoc
    może odłamać się wraz z krótkim ogonkiem. Żywot roślin jest ciekawy
    i skomplikowany czasem.

    Jarek

    --
    Pan pomidor wlazł na tyczkę
    I przedrzeźnia ogrodniczkę.

  • 10. Data: 2020-08-29 20:48:24
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Dość będzie u szczytu tyczki wbić gwoździk mały lub też śrubkę wkręcić.
    > Tak, by podwiązka miała się o co oprzeć i nie zsuwała się w dół.

    To jest jakiś pomysł.

> [...]
    > nieistnienie na niej specjalnie osłabionego miejsca, w którym owoc
    > może odłamać się wraz z krótkim ogonkiem. Żywot roślin jest ciekawy

    To by miało sens, żeby odrzucać dojrzałe już owoce, a u mnie łamią się
    całe gałązki, nie tylko te małe tuż przy owocach.

    Ale może to rzeczywiście kwestia odmiany. Mają wyjątkowo bujne liście i
    do tego sporo owoców. To ta odmiana, chyba jakaś nowość:

    https://www.rynek-rolny.pl/artykul/pomidor-adam-pier
    wsza-polska-odmiana-dlugotrwalych-pomidorow-wysokich
    .html

    Wiadomo, co mnie na nią skusiło. ;)

    Ewa