  • 21. Data: 2022-10-02 16:32:26
    Temat: Re: Magazyn energii - akumulatory GEL czy LiFePO4?
    Od: a a <m...@g...com>

    miała baba koguta, koguta,
    wsadziła se go do buta, do buta
    oj dana, dana

  • 22. Data: 2022-10-03 11:49:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 15:56 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Są/były na olxie. W linku masz gotowca ale na 24V, ponad 4kWh za 4
    > tysiące. Zauważyłem że po tysiąc za kilowatogodzinę chodzą takie
    > akumulatory. Na allegro sprzedawca akumulatory costam gra w chuja i się
    > stawia. Do firm jakie wyrzuca googlarka na pierwszych pozycjach nie ma
    > co pisac. Nie odpowiadają.
    > https://allegro.pl/oferta/nowy-trakcyjny-akumulator-
    hawker-24v-2pzs-180-12170777128?reco_id=197fee53-40c
    6-11ed-af14-72c743673ec2&sid=1b14f67fa36602937f1572a
    57e6df4124ef63b53ab9897d3b9ab8b1bd1d899d5
    > Byś się coś dowiedział to się podziel.

    Ten z linku (inne tego typu pewnie też) wymagają homologowanego przez
    producenta prostownika. Jak nie kupisz prostownika u nich to musisz zlecić
    ich serwisowi pomiary Twojego prostownika (zdejmują charakterystykę
    ładowania).
    Bez tego za nic nie odpowiadają. Te akumulatory nie mogą pracować z
    inwerterami, upsami itp.
    Obsług tych akumulatorów jest skomplikowana i wymaga wyszkolonego
    personelu, konieczne są cykliczne operacje np. ładowania wyrównawcze,
    stała kontrola poziomu elektrolitu, po każdym cyklu "dolewki", mieszanie
    elektrolitu itp.
    Pomieszczenia w których ładowane są muszą mieć odpowiednie wyposażenie i
    wentylację.
    Po 10 min rozmowy z handlowcem stwierdziłem, że nie ma sensu się w to
    pchać.

    TG

  • 23. Data: 2022-10-03 12:03:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 3 October 2022 at 11:49:51 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > wentylację.
    > Po 10 min rozmowy z handlowcem stwierdziłem, że nie ma sensu się w to

    czyli ściema i złom
    bo wiedzą, że aku padną, gdy nie są w ruchu mechanicznym na platformie i dlatego
    następuje zasiarczenie iwysychanie.

  • 24. Data: 2022-10-03 13:58:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > wentylację.
    > Po 10 min rozmowy z handlowcem stwierdziłem, że nie ma sensu się w to

    Przy takich cyrkach to już wolałbym pójść w zasadowe, tu można poczytać
    wątek o nich
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3755521.html

    --
    Janusz

  • 25. Data: 2022-10-03 14:10:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2022 o 13:58 Janusz <j...@o...pl> pisze:

    > Przy takich cyrkach to już wolałbym pójść w zasadowe, tu można poczytać
    > wątek o nich
    > https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3755521.html

    Zasadowe skreśliłem na początku z powodu tego co pisze ten człowiek na
    elektrodzie:

    2.4 Wady

    Do wad zaliczamy:

    (...)
    - konieczność sprawnej wentylacji w siłowniach z bateriami NiCd (przy
    ładowaniu wydzielają się zarówno tlen jak i wodór, tworzące potencjalną
    mieszankę wybuchową),
    (...)

    TG

  • 26. Data: 2022-10-03 15:00:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > - konieczność sprawnej wentylacji w siłowniach z bateriami NiCd (przy
    > ładowaniu wydzielają się zarówno tlen jak i wodór, tworzące potencjalną
    No ok, dla mnie też to problem, ale poza tym parametry mają znacznie
    lepsze od kwasowych, dlatego sam się nad nimi poważnie zastanawiałem ale
    na razie skończę chyba na zwykłych najtańszych kwasiakach w razie W.

    --
    Janusz

  • 27. Data: 2022-10-03 16:50:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 3 października 2022 o 11:49:51 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > wentylację.
    > Po 10 min rozmowy z handlowcem stwierdziłem, że nie ma sensu się w to

    Może chciał cie zniechecic. A może droga żeby pójść w zmontowana baterie akumulatorów
    nie jest właściwa. I należy szukać samych pojedynczych akumulatorów. Znalazłem sklep
    z takimi akumulatorami. Ale link do niego jest na tablecie który dwa tygodnie temu
    się przerobił na przycisk do papieru. Pamiętam że akumulator 2V 200Ah kosztował 300
    netto. Czyli 360 brutto i chyba jakiś pieniążek jak się nie zdaje starego. Pewno
    taniej też się znajdzie. Producentów akumulatorów trakcyjnych i stacjonarnych kilku w
    Polsce jest. Kupując w sklepie ma się wywalone na sztuczne odpowiednio płatne w
    rozwiązaniu trudności jakie tworzy sprzedawca gotowca. Z parametrów podstawowych to
    żeby to był akumulator do pracy cyklicznej. Żelowe pojedyncze ogniwa też robią. Z
    płytą pancerna a nie pastowania. Bo taki z pancerna można trochę gorzej potraktować
    przy rozładowywaniu i nic mu nie będzie. Dobrze żeby miał mieszanie elektrolitu,
    znaczy się dziurkę z rurka do dna żeby pompkę od akwarium podłączyć. Albo tyle
    miejsca żeby samemu ww dziurkę zrobić. Lipą mi pachnie że tamten akumulator nie może
    pracować z przetwornica? W widlaku dostaje po dupie przy ruszaniu czy podnoszeniu
    wideł bo silniki elektryczne mają konkretne moce i wytrzymuje. A nagle rozładowanie
    przez przetwornice prądami (w granicach przyzwoitości oczywiście) miało by go zabić.
    Widłak ma pracować i zarabiać. Co trzy lata my akumulator wymieniają bo na 8 godzin
    musi wystarczyć. Wysysają z niego prąd że się do stacji ładowania ciągają na lince. W
    opisach czytałem że jak wykorzystywać połowę pojemności to i 4-5 tysiecy cykli taki
    akumulator wytrzyma i będzie miał z 70% pojemności nominalnej. W takim układzie
    wyjdzie 1,20 dziennie koszt akumulatorów. W pewnych sytuacjach mając akumulatory
    życie może okazać się łatwiejsze i tańsze. Jeśli by się okazało że ponad 2000 kWh
    kilowatogodzina 3,50 to z agregatu z uwzględnieniem amortyzacji agregatu wyjdzie
    taniej. Jak agregat czterosuwowy to na propan butanie może pracować. Wtedy
    kilowatogodzina 2 złote + ciepło w bonusie. Dzisiaj w tv jakie gostek co ma basen się
    zaskarżył że dostał taka podwyżkę cen prądu że bilet by musiał kosztować czterysta
    złotych. To dlaczego nie postawi agregatu prądotwórczego i sam nie robi prądu?
    Sprawdziłem cenę oleju opałowego. Internet twierdzi że 5,50 za litr. 1,80 wyszła by
    go kilowatogodzina prądu i trzy razy tyle kilowatogodzin w ciepłe. Taniej by go
    kosztowało niż teraz. Ale ludzie to debile.

  • 28. Data: 2022-10-03 17:01:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 03.10.2022 16:50, Zenek Kapelinder wrote:

    > Sprawdziłem cenę oleju opałowego. Internet twierdzi że 5,50 za litr. 1,80 wyszła by
    go kilowatogodzina prądu i trzy razy tyle kilowatogodzin w ciepłe. Taniej by go
    kosztowało niż teraz. Ale ludzie to debile.

    Tylko, że olej opałowy jest na preferencyjnej stawce akcyzy. Czyli
    (prawdopodobnie) trzeba odprowadzić akcyzę od wyprodukowanego prądu albo
    dopłacić akcyzę ze względu na zmianę przeznaczenia paliwa (około
    złotówki od każdego litra).

    Generalnie szkoda życia na kopanie się z koniem ...

    Piotrek

  • 29. Data: 2022-10-03 17:26:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 30.09.2022 10:16, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > [...]
    >
    > LiFePO4 są lepsze pod każdym względem - tyle, że u mnie planuję na razie
    > raczej pracę buforową (może będzie kilka, kilkanaście cykli rocznie do
    > 50%).
    > Dodatkowo obawiam się tego litu - akumulatory będą stały w pomieszczeniu
    > technicznym w chałupie. Żeli używam od nastu lat i zero incydentów, a
    > przy LiFePO4 różnie może być.
    > Doradzi ktoś? - pchać się w ten Lit?

    U maifrendów około 2.5k$ za 48V, 230Ah (11.5kWh), 6000 cykli ...

    Kawał metalowej skrzyni ze sterowaniem.

    Teoretycznie BMS powinien odciąć ładowanie przy nadmiernym wzroście
    temperatury. Zresztą status każdego ogniwa można kontrolować (RS-485) i
    ewentualnie odłączyć awaryjnie ładowanie ...

    Gęstość energii niższa niż w LiPo. W internetach nie znalazłem
    informacji o jakichś spektakularnych pożarach ...

    Może warto spróbować, aktualizując jednocześnie kwotę na polisie ;-)

    Daj proszę znać co wybrałeś bo zastanawiam się nad dołożeniem paneli
    obok istniejącej instalacji i dorzeźbieniem magazynu.

    Piotrek

  • 30. Data: 2022-10-03 18:07:20
    Od: a a <m...@g...com>

    zastanawiam się nad dołożeniem paneli
    > obok istniejącej instalacji i dorzeźbieniem magazynu.
    >
    > Piotrek
    bełkot
    jedynym magazynem energii była energetyka skupująca prąd z solarów za cenę kilowata,
    bez kosztów

    wszystko oparte na aku to bełkot i nigdy nie działało, bo aku drogie, sprawnośc
    niska, a żywotnośc jeszcze niższa.,

    Jak kwasowe to się zasiarczą, bo nie sa wstrząsane i kwas gęstnieje
    Jak zasadowe to belkot, bo to stara, ciężka technologia, wychofana z użytku

    Jak litowe to drogie i niebezpieczne, palne i żywotność mniej niż 5 lat

    Czyli same straty i kasa Zenkowa wyrzucona w bloto, znaczy się złom