    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 19 Aug 2022 00:17:03 -0700 (PDT)
    Subject: Okulary progresywne.
    From: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Przepraszam za NTG, ale tę grupę czytam regularnie i jest ona jeszcze "żywa" oraz
    tematyka wydaje mi się związana także z życiem domowym, a czuję potrzebę wyżalenia
    się i być może ostrzeżenia innych.

    Pokusiłem się o zakup nowych okularów ze szkłami progresywnymi ( -3,5 dal / -1 bliży)
    - tak zachwalanych przez okulistę i innych.

    Mój Boże! Dwa tysiaki poszły w błoto. Tak g... wyrobu nigdy nie używałem.
    TRAGEDIA!

    To, że przy poruszaniu głową wszystko faluje (zmienia kształty), można by się chyba
    przyzwyczaić, ale wg mnie niedopuszczalne jest aby wyraźny obraz obejmował tak
    niewielki obszaru widzenia.

    Tylko to co powyżej poziomu (przez niewielki górny obszar szkieł) obraz jest wyraźny
    i to nie na pełną szerokość, bo boki zaczynają się rozmywać.
    To co na wprost, już zaczyna być nieostre, a poniżej poziomu to dramat - jakby bez
    okularów.

    Dolna część okularów miała ułatwić czytanie. Dotychczas zdejmowałem okulary i
    przybliżałem tekst bardzie i mogłem czytać. Był pewien zakres odległości do czytanie
    niedostępny - za daleko bez okularów a za blisko w okularach. Po to głównie skusiłem
    się na progresy, aby uzyskać dostęp do tego zakresu np. jakiś napis jest na tyle
    mały, że muszę się przybliżyć i zdjąć okulary, ale dostęp do napisu jest utrudniony i
    nie mogę przybliżyć głowy na tyle aby go widzieć wyraźnie.

    No i co, nowe okulary działają? Tak, tyle że obszar dobrego widzenia na kartce A4 to
    niewielki prostokąt obejmujący 30% wysokości i 70% szerokości kartki.
    Czytając trzeba ruszać głową na boki (aby wyostrzyć początek i koniec linii) oraz z
    góry na dół (lub ruszać kartką). Ciekawostka, pionowy zakres można zwiększyć
    ustawiając kartkę prawie w poziomie :)
    Pracuję przy komputerze, monitor 22'' w odległości ok. 80 cm - nie ma takiej pozycji
    aby objąć dobrą ostrością widzenia cały ekran, a niewielki pionowy ruch głową
    drastycznie zmienia ostrość widzenia.

    Okulary, a właściwie tylko szkła (ale to one są najdroższe), nadają się tylko do
    śmietnika. Szkła są chyba niezwracalne i nie obejmu ich chyba reklamacja bo są niby
    sprawne, a że źle działają wg mnie to niestety chyba moja wina bo mogłem się
    dowiedzieć (a może mogłem gdzieś wypróbować takie okulary przed zakupem - jest taka
    możliwość ?) , więc kasa stracona.

    Jeszcze raz przepraszam za wylane żale, ale może jednak komuś się to przyda i uniknie
    mojego błędu.

    Adam