  • 21. Data: 2020-09-06 22:54:13
    Temat: Re: PLC a elektrozawory
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Tak, wiem. Szybkość nie ma znaczenia, 15 sek. przy przełączeniu nie
    > powoduje żadnego problemu. Pompy mają faktycznie zmienną fazę, ale to
    > akurat chyba kwestia użycia po prostu dwóch osobnych przekaźników do
    > jednego i tego samego zaworu.
    albo mostka typu H, w zależności czego wymaga silnik sterujący zaworem

    są jeszcze same sterowania, siłowniki do zaworów. ja się bałem że jak
    kupię taki zawór jak podlikowałeś, a coś nie zadziała, albo zacznie
    przeciekać, to dupa blada. wybrałem siłownik zakładany na zwykły zawór.
    w zasadzie prawie to samo, roboty więcej, (albo mniej jeśłi zakładasz na
    istniejące zawory) ale w razie awarii - 2 śrubki i mogę zawór obsługiwać
    ręcznie. no i... ale to przeczucie, ze zawór kupiony w sklepie
    budowlanym dłużej pożyje w sensie kapanie, przepuszczanie..... Teraz
    wiesz o drugiej opcji, sam wybierzesz co lepsze.
    W nawiązaniu do innych postów - ja bym to zrobił na arduino. Żelaznych
    argumentów nie wskażę, ale za przemawia:
    prostota. po co komplikować układ, jeśli nie potrzebujesz połączenia z
    internetem, serwerów itp. na arduino napiszesz prosty program - będzie
    działać.
    Stabilność. w arduino nie ma się co spieprzyć. nic nie "poleci" po kablu
    usb, nie padnie karta pamięci czy pendrive. możesz nawet kupić arduino w
    wersji "industrial" które ma badania atesty do profesjonalnego
    zastosowania.
    dostosowalność. taki wyraz sobie wymyśliłem, bo nie znam lepszego.
    przekaźnik programowalny, możesz sobie zaprogramować i koniec. na
    arduino zrobisz to podobnie, ba, nawet więcej musisz nakilkać się na
    klawiaturze. ale jak coś nie zadziała z przekaźnikiem - to dupa i radź
    sobie sam, marnuj czas albo wzywaj serwis. Na arduino możesz tak zrobić
    układ, że klapniesz przekaźnikiem i dostaniesz odpowiedź czy wymagane
    styki się zwarły czy nie. oczywiście jak chcesz. jak masz przekaźnik
    "pod nosem" to raczej nie ma to sensu. W każdym razie możesz sobie
    zrobić sprzężenie zwrotne, szybsze niż termometr. może będziesz chciał
    wiedzieć czy i ile cieczy przepływa? Do arduino/rasbery potrzebujesz
    stary licznik wody i płytkę za 1usd. Tak więc arduino jest w moim
    mniemaniu takim złotym środkiem, dodatkowo w bardzo niskiej cenie. tak
    niskiej że można spróbować to ogarnąć, a jak się nie uda to porzucić i
    korzystać z innych rozwiązań.

    ToMasz

  • 22. Data: 2020-09-06 23:50:27
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-09-06 o 22:47, Irek.N. pisze:

    > Na prawdę sądzisz, że nie będziesz rozbudowywał sterowania?
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.

    myślę, że jak ma budżet i wskoczy w panel PC Beckhoffa i ogarnie
    Codesys, to będzie dorzucał bajery.
    Jak kupi Logo! czy Alpha2 to skleci aby działało i zapomnieć.
    Budżety jednak mocno różne. Może i tanie są wejścia/wyjścia, ale
    touchpanel PC plus taki CX... chyba używany na XP Embedded będzie tani
    (zależy jaki jeszcze, ostatnio to było 6kEUR za taki z klawiaturą) i
    pamiętać o licencji na wizualizację do TwinCAT2 bo nie ma w koplecie.
    Nowe 15'stki na Win10 Embedded, dysk CFast 32GB, z licencją na TwinCAT3
    tak aby faktycznie się bawić.. nie jest tanio. Więc jak nie składał, nie
    wie co szukać.. to.. no nie wiem ;)
    PS. stare, przepracowane CX'y niestety sypią się. Ekranik LCD padł na
    dzień dobry, przestaliśmy się nim przejmować, po kilku latach potem
    zaczynają się problemy z kontaktowaniem pomiędzy modułami, potem
    kontaktowaniem wewnątrz CPU, po 8 latach już je wymienialiśmy, więc
    wchodzenie w używki jest takie sobie.

    Ale masz rację co do możliwości. Nieporównywalnie większe.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 23. Data: 2020-09-07 00:12:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Sep 2020 12:50:40 -0700 (PDT), budynPL
    <b...@g...com> wrote:
    > hehe, wymysliłem sobie przy którym upgradzie, że przyda?
    > ?aby się znajomość prognozy pogody, żeby inaczej by
    > ły pewne nastawy. I se dorobiłem, aco :-)

    I kto to poniżej bez Ciebie (jak coś padnie) obsłuży?

    --
    Marek

  • 24. Data: 2020-09-07 00:16:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Sep 2020 23:50:27 +0200, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > PS. stare, przepracowane CX'y niestety sypią się. Ekranik LCD padł
    > na
    > dzień dobry, przestaliśmy się nim przejmować, po kilku latach potem

    Niezrozumiem po co komu dedykowane "ekraniki LCD" jak można
    wykorzystać najtanszy tablet chiński jako interfejs (ekran). O
    telefonie już nie wspominając. Jak padnie wyrzucasz i bierzesz nowy.
    Tanie, proste, niezawodne o technologicznie przezroczyste (każdy ma
    przeglądarkę).

    --
    Marek

  • 25. Data: 2020-09-07 09:24:36
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    W dniu 2020-09-06 o 23:50, Irokez pisze:
> [...]
    > Nowe 15'stki na Win10 Embedded, dysk CFast 32GB, z licencją na TwinCAT3
    > tak aby faktycznie się bawić.. nie jest tanio. Więc jak nie składał, nie

    No i to jest właśnie stare myślenie do którego przyzwyczaili nas
    dostawcy. Po co komu osobno sterownik i osobno panel? Tak ma większość
    dostawców w ofertach, ale tak wcale nie musi być. Od dawna elektronika
    poszła bardzo do przodu, tylko producenci tego nie zauważyli i nadal
    produkują swoje zamknięte na świat pudełka w stylu siemens serii 1200.
    Kupi panel z PLC na pokładzie serii CP6606 w cenie...strzelam...550Eur,
    albo 10" za 850E, do tego licencja, pewnie ze 100E, coupler EK1100,
    trochę kart we/wy i ma gotowe. Jak mu się nie chce babrać w
    programowanie HMI w C++ czy czymś podobnym, to kupi licencję indusoft i
    dostanie gotowca z alarmami, recepturami, gotowymi kontrolkami, HMI do
    poskładania w godzinę, tylko to kosztuje pewnie z 250E.

    A jak będzie ambitny, to panel z klasycznym windowsem i interfejs w
    HTML5 sobie zrobi.

> [...]
    > zaczynają się problemy z kontaktowaniem pomiędzy modułami, potem
    > kontaktowaniem wewnątrz CPU, po 8 latach już je wymienialiśmy, więc

    Ale na cholerę komu CX? Owszem może kupić i podłączyć do niego zwykły
    monitor z myszką. Będzie działał wyśmienicie, może też podłączyć
    jakikolwiek monitor z ekranem dotykowym po USB, też zadziała, tylko po
    co? Ekonomicznie nieuzasadnione.
    Masz natomiast rację, że stare rzeczy padały. Mnie też ekranik LCD w
    sterowniku padł, padały również po latach lampki CCF w monitorach jak
    były kłopoty z zasilaniem, ale nie zawsze. Mam w firmie na szafie
    jednostkę 15" włożoną jako używaną w 2014 roku i odpukać działa
    znakomicie, tylko nikt jej zasilaniem nie "pstryka" :)

    W ogóle mam wrażenie, że sterowniki są jakieś zacofane. Jak patrzę na
    oferty siemensa (nie ukrywam, ich akurat nie znoszę), omrona,
    mitsubischi i tak dalej, to dochodzę do wniosku, że nie odkryli jeszcze
    czegoś tak banalnego jak PC. Produkują swoje sterowniki dając możliwość
    rozbudowy do jakiejś tam konfiguracji przy użyciu dedykowanych kart. Tym
    czasem wystarczy wziąć zwykłego peceta i dać mu możliwość komunikowania
    się ze światem w dowolny sposób. Tak właśnie postrzegam to, co
    zaproponował Beckhoff. Jaki jest efekt? Ano taki, że nie ma praktycznie
    ograniczeń w rozbudowie*, elastyczność jest niezwykła**, a po tygodniu
    pisania programu okazuje się, że zużyłem aż 1,3% zasobów sterownika.

    Miłego.
    Irek.N.
    * sterownik w panelu 10" w linii jaką właśnie uruchamiam obsługuje
    rozbudowaną stację z 2 serwami i hydrauliką, następny moduł ma 5 serw i
    dużo binarki, następny moduł nie ma serw, ale za to 12 falowników i dużo
    analogów. Jakoś nie obawiam się, że zabraknie mi zasobów czy mocy
    obliczeniowej.
    ** jak zobaczę pomiar długości np: światłowodu wykonany na standardowych
    klockach, to przyznam że "szacun - niezły sterownik".

    ps. nie handluję Beckhoffem, więc nie postrzegajcie posta jako agitacji.
    Bekchoff też ma za uszami i to nie jedno, ale mierzi mnie, jak się
    dowiaduję ile kosztuje sprzęt i co potrafi, a jeszcze bardziej jak
    widzę, że na uczelniach nadal uczą programowania w drabinkach, no bo
    "siemens nic innego przecież nie ogarnia".

  • 26. Data: 2020-09-07 09:48:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-09-07 o 00:16, Marek pisze:

> [...]
    > wspominając. Jak padnie wyrzucasz i bierzesz nowy. Tanie, proste,
    > niezawodne o technologicznie przezroczyste (każdy ma przeglądarkę).

    Jest różnica w obsłudze, dla telefonu czy tabletu musisz postawić serwer
    i generować stronę w html-u i cały ten majdan zmieścić na tym
    urządzeniu. Przy plc tego problemu nie ma ale za to są inne :)

    --
    Janusz

  • 27. Data: 2020-09-07 10:22:06
    Od: budynPL <b...@g...com>

    no to dobra, dla takiego zestawu:
    12x sterowanie przekaźnikami
    20x pomiar temperatury
    rejestrowanie temperatur i stanów przekaźników
    generowanie wykresów, raportów
    możliwość manualnego sterowania poszczególnymi przekaźnikami
    dostęp do tego zdalny lub lokalny
    i oprogramowanie tego

    ile to by mogło kosztować na "profesjonalnym" sprzęcie? I czy w ogóle są firmy które
    takich rzeczy sie podejmują (bo to w sumie mała sprawa)?

    b.

  • 28. Data: 2020-09-07 15:37:05
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    W dniu 2020-09-07 o 10:22, budynPL pisze:
> [...]
    >
    > ile to by mogło kosztować na "profesjonalnym" sprzęcie? I czy w ogóle są firmy
    które takich rzeczy sie podejmują (bo to w sumie mała sprawa)?

    No dobra, dziabnijmy trochę tą żabę ;)

    1. 12x przekaźnik, czy może być 24VDC np: coś ala RM84, czy musi być coś
    na 230VAC?
    2. 20x temperatura, ale jakie są czujniki? Może być PT100? Jakie
    odległości do czujników i w związku z tym 2 czy 3 przewodowe? Jakie
    dokładności?
    3. Rejestrowanie temperatury, ale gdzie, na dysku, w chmurze, w jakim
    formacie? Co to znaczy rejestrowanie stanów przekaźników? Masz na myśli EDM?
    4. Generowanie wykresów, ale na czym, na ekranie, na drukarce, jako CSV?
    5. Standard - w trybie serwisowym.
    6. Przechwycenie ekranu, czy mieszanie przekaźnikami?
    7. Oprogramowanie czego, zbierania danych i wyświetlania wykresów?

    Jak się zastanowię chwilę, to:
    EK9160 + 2xEL2008 + 2xEL3208+EL3204, do tego trochę cierpliwości i
    standardowy PC z analizą danych z chmury, o ile zrozumiałem co chcesz
    osiągnąć.
    Ja nie znoszę rozwiązań chmurowych, więc nie wiem o tym zbyt wiele. :(

    W tym przypadku jest o tyle łatwiej, że konfiguracja jest przez www z
    samego modułu. Żadnego pisania kodu.

    Zobacz sobie:
    https://www.youtube.com/watch?v=nC7ldSJe3bk

    Cenowo... hmm... powiedzmy tak. 380E za coupler, 2x40E za wyjścia,
    2x256E+186E za temperaturę. Wychodzi tak z grubsza 1160E. Podłączasz i
    masz, ale... jak ma być PLC, to lepiej kupić prosty sterownik i dodać
    licencję MQTT, wtedy za PLC masz powiedzmy 375E + 20E za MQTT, a w
    prezencie zabawy ile zechcesz :)

    Drogo za sprzęt?

    Czy ktoś się tego podejmie? Pewnie każdy lokalny automatyk, tylko trzeba
    strasznie dużo doprecyzować.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 29. Data: 2020-09-07 16:29:25
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 września 2020 15:36:46 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:

> [...]
    > masz, ale... jak ma być PLC, to lepiej kupić prosty sterownik i dodać
    > licencję MQTT, wtedy za PLC masz powiedzmy 375E + 20E za MQTT, a w

    jak na domowy sterownik? drogo a nawet bardzo drogo, a do tego...

    > Czy ktoś się tego podejmie? Pewnie każdy lokalny automatyk, tylko trzeba
    > strasznie dużo doprecyzować.

    ...trzeba dokupić pana automatyka. Ile weźmie? Strzelam że mniej niż 2kzł nie będzie.

    Chodzi mi o to co zyskuję nie stosując raspberrypi (wygląd? pokazałem wam to
    ładniejsze rozwiązanie, mam jeszcze drugie :-P )- a przecież nie mam tam nic
    nietypowego, upali sie malina czy moduł przekaźników to na drugi dzień mam następny.

    b.

  • 30. Data: 2020-09-07 16:40:44
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 września 2020 15:36:46 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:

    aha, bo nie doprecyzowałem

    > 1. 12x przekaźnik, czy może być 24VDC np: coś ala RM84, czy musi być coś
    > na 230VAC?

    pompy są na 230V

    > 2. 20x temperatura, ale jakie są czujniki? Może być PT100? Jakie
    > odległości do czujników i w związku z tym 2 czy 3 przewodowe? Jakie
    > dokładności?

    ja stosuję 1wire, ale mogą być dość dowolne bo mi chodzi o to zeby system wiedział co
    sie w układzie dzieje. Dokładnosc 1stopien bedzie wystarczająca, przewody do 20m.

    > 3. Rejestrowanie temperatury, ale gdzie, na dysku, w chmurze, w jakim
    > formacie? Co to znaczy rejestrowanie stanów przekaźników? Masz na myśli EDM?

    trzymam na dysku (karcie SD) logi z tego co się dzieje, format dowolny byle się dał
    zrozumieć, ja mam swój

    > 4. Generowanie wykresów, ale na czym, na ekranie, na drukarce, jako CSV?

    poprzez www w sieci lokalnej, kontroluje co się dzieje, tak se czasem zajrze

    > 5. Standard - w trybie serwisowym.
    > 6. Przechwycenie ekranu, czy mieszanie przekaźnikami?
    > 7. Oprogramowanie czego, zbierania danych i wyświetlania wykresów?

    nooo, oprogramowanie całości. Cała logika, u mnie mam jakies 1200 linii kodu, jesli
    T1 wzrosnie o tyle, zrób to chyba że cośtam. Wykresy to przy tym pikuś.

    b.