  • 1. Data: 2020-09-06 10:57:50
    Temat: PLC a elektrozawory
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Klecę sobie "kotłownię" pod kątem hydraulicznym, głównym punktem jest
    oczywiście gruntowa PC, po zimnej stronie ma być kolektor spiralny poziomy
    oraz bufor wody lodowej (za nim klimakonwektory i chłodnica w WM a za
    reku). Po stronie ciepłej ma być CO, CWU, wymiennik płytowy do basenu a
    żeby nie było za łatwo, to jeszcze ciepłą stronę chcę wpiąć w bufor (żeby
    sobie w zimie dogrzać chłodnicą, co zrobi wtedy za nagrzewnicę hihi,
    nawiewane do domu powietrze -- znaczy nie wiem czy będę z tego korzystać,
    ale zrobić rury chcę).

    Tak to mniej więcej aktualnie wygląda (brakuje paru zaworów, w tym
    zwrotnych, naczynko w złym miejscu jest naskrobane, strona za zbiornikiem
    nieistotna na tę chwilę, więc jeszcze nie ogarnięte) -- jak coś mocno jest
    spierdolone to dajcie proszę znać. ;)
    https://zapodaj.net/images/a660e766c8c22.jpg

    Do meritum, chcę to wszystko wysterować (poza tym co oferuje PC) via PLC
    (nie ogarniam jeszcze, będę się musiał nauczyć). Niemniej na tęchwilę
    potrzeba mi informacji jakie elektrozawory zastosować do tego. Do wyboru są
    12V, 24V i 230V. Najchętniej to bym wziął 230V bo nie trzeba zasilacza
    (chociaż do samego PCL pewnie i tak potrzeba?) -- pytanie jak to się będzie
    jeść z PCL? Normalne przekaźniki 230V się tam podpina i już?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2020-09-06 11:38:15
    Temat: Re: PLC a elektrozawory
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-09-06 o 10:57, Myjk pisze:

> [...]
    > (chociaż do samego PCL pewnie i tak potrzeba?) -- pytanie jak to się będzie
    > jeść z PCL? Normalne przekaźniki 230V się tam podpina i już?

    Standardowo PLC działa na 24V.
    W niektórych rodzinach PLC są opcje wejść/wyjść 230V
    Proste PLC i przekaźnik programowalne (np. Siemens LOGO!, Mitsubishi
    alpha 2) możesz mieć z wbudowanymi przekaźnikami.

    Osobiście propozycja to standardowe 24V, PLC z wyjściami DC 24V i
    przekaźniki/styczniki do tego na 24V.
    Z plusów:
    + pełno przekaźników i styczników 24V do wyboru pod różne obciążenia i
    zastosowania
    + jak padnie przekaźnik/stycznik to go prosto wymieniasz (z wbudowanymi
    lecisz z całym sterownikiem do kogoś, kto wymieni)
    + napięcie bezpieczne na sterowaniu odseparowane
    + sporo różnej maści innych czujników do wyboru.

    Między PLC a przekaźnikiem programowalnym jest różnica i w cenie i w
    możliwościach, ale może wystarczy?

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-09-06 11:40:27
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-09-06 o 11:38, Irokez pisze:

> [...]
    > + sporo różnej maści innych czujników do wyboru.
    >
    > Między PLC a przekaźnikiem programowalnym jest różnica i w cenie i w

    ps. oczywiście zawory możesz mieć 230V. Chodzi o samą logikę i
    sterowanie. Przekaźnik 24V może załączać 230V czy siłę 400V.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2020-09-06 12:39:39
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 6 września 2020 10:57:53 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > 12V, 24V i 230V. Najchętniej to bym wziął 230V bo nie trzeba zasilacza

    elektrozawory najtańsze, a sterowania i tak idzie przez moduł przekaźników.
    U mnie idzie przez raspberrypi, a nie PLC.

    b.

  • 5. Data: 2020-09-06 12:52:07
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 6 września 2020 12:39:40 UTC+2 użytkownik budynPL napisał:

    > elektrozawory najtańsze, a sterowania i tak idzie przez moduł przekaźników.
    > U mnie idzie przez raspberrypi, a nie PLC.
    >

    > b.

    moja szafa tak wygląda
    https://zapodaj.net/6c5f0d5815328.jpg.html

    b.

  • 6. Data: 2020-09-06 18:51:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 6 Sep 2020 03:39:39 -0700 (PDT), budynPL

    > elektrozawory najtańsze, a sterowania i tak idzie przez moduł przekaźników.
    > U mnie idzie przez raspberrypi, a nie PLC.

    Te są najtańsze (tak, potrzebuje 1 cal i to aż 8):
    https://allegro.pl/oferta/elektrozawor-kulowy-1-cal-
    230-v-dn25-silownik-230v-8879384155

    do tego takie przekaźniki:
    https://allegro.pl/oferta/stycznik-przekaznik-230v-a
    c-2x5a-1x10a-podstawka-s-9587983432

    Temperatury lepiej ogarnie malinka czy PLC? Widzę że masz tam w swoim
    burdeliku ;) coś z temperaturą... Ja potrzebuję mierzyć temperaturę w
    zbiorniku CWU (i oszukiwać PC przełączając pomiar temperatury pomiędzy CWU,
    basenem i buforem).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2020-09-06 19:06:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 6 Sep 2020 11:40:27 +0200, Irokez

    > ps. oczywiście zawory możesz mieć 230V. Chodzi o samą logikę i
    > sterowanie. Przekaźnik 24V może załączać 230V czy siłę 400V.

    Dzięki za info, zamwiam w takim razie 230V. Zajmuejsz się programowaniem
    przypadkiem, masz wolne moce przerobowe aby takie coś usługowo ogarnąć? ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2020-09-06 19:21:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Sep 2020 18:51:23 +0200, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
    > https://allegro.pl/oferta/elektrozawor-kulowy-1-cal-
    230-v-dn25-silownik-230v-8879384155

    Ale wiesz że to zawór kołowy i wymaga podwójnego sterowania (osobny
    sygnał otwarcia i osobny zamknięcia) oraz to, że jest wolny?
    Oczywiście mają swoje zalety wobec klasycznych elektrozaworów NC (lub
    NO) (są ciche,nie trzaskają, nie kawitują)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2020-09-06 19:50:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 06 Sep 2020 19:21:00 +0200, Marek

> [...]
    > Oczywiście mają swoje zalety wobec klasycznych elektrozaworów NC (lub
    > NO) (są ciche,nie trzaskają, nie kawitują)

    Tak, wiem. Szybkość nie ma znaczenia, 15 sek. przy przełączeniu nie
    powoduje żadnego problemu. Pompy mają faktycznie zmienną fazę, ale to
    akurat chyba kwestia użycia po prostu dwóch osobnych przekaźników do
    jednego i tego samego zaworu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2020-09-06 21:00:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-09-06 o 18:51, Myjk pisze:
> [...]
    > burdeliku ;) coś z temperaturą... Ja potrzebuję mierzyć temperaturę w
    > zbiorniku CWU (i oszukiwać PC przełączając pomiar temperatury pomiędzy CWU,

    Proste przekaźniki programowalne i PLC mają z reguły na start kilka
    wejść analogowych w standardzie 0..10V. Do tego potrzebujesz dodać jakiś
    przetwornik temperatura/napięcie i czujnik pomiarowy, na przykład:
    https://www.fif.com.pl/pl/przetworniki-pomiarowe-mod
    uly-rozszerzen/368-przetwornik-temperatury-at-1u.htm
    Jak masz jakiś inny już termistor to przetwornik R/U i skalujesz w
    programie PLC.

    Malina ma jakieś tam analogi w formie dodatkowych modułów, na szybko
    znalazłem na MCP3008, ale w takim razie mamy 0..3,3V
    Trzeba zbudować lub znaleźć gotowca jakiś przetwornik R/U i podobnie
    dobrać/wyskalować.

    Kwestia więc czy będziesz się bawił w elektronika-programistę arduino
    czy składał z zakupowych klocków i z bloczków poskładasz logikę.
    Na pewno PLC będzie droższe sumarycznie w zakupie, a prostsze w
    poskładaniu, uruchomieniu i serwisowaniu oraz praktycznie jak właczysz
    to działa i zapomnisz że jest. Plus też taki, że jak zrobisz
    dokumentację, i jak coś padnie kiedy Ciebie nie będzie (nie wiem,
    delegacja na tydzień), to jak zorganizujesz ogarniętego automatyka, to
    przyjedzie, zdiagnozuje i naprawi z domownikiem który został.
    Raspbery raczej będzie musiało czekać na Twój powrót. Może się też
    zawiesić coś, karta pamięci paść, itp itd.. jak to z komputerkiem.

    Raspbery za to może cuda wianki Ci na telefon podesłać czy na tablet,
    kwestia fantazji, historie pomiarów, fazy księżyca, kalendarz urodzin
    ;), podczas gdy PLC to tylko sterowanie bezduszne jest.

    zdrówko

    --
    Irokez