    Subject: Re: PLC a elektrozawory
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Irokez <n...@w...pl>
    Date: Sun, 6 Sep 2020 21:00:48 +0200

    W dniu 2020-09-06 o 18:51, Myjk pisze:
    > Sun, 6 Sep 2020 03:39:39 -0700 (PDT), budynPL

    > Te są najtańsze (tak, potrzebuje 1 cal i to aż 8):
    > https://allegro.pl/oferta/elektrozawor-kulowy-1-cal-
    230-v-dn25-silownik-230v-8879384155

    > do tego takie przekaźniki:
    > https://allegro.pl/oferta/stycznik-przekaznik-230v-a
    c-2x5a-1x10a-podstawka-s-9587983432

    > Temperatury lepiej ogarnie malinka czy PLC? Widzę że masz tam w swoim
    > burdeliku ;) coś z temperaturą... Ja potrzebuję mierzyć temperaturę w
    > zbiorniku CWU (i oszukiwać PC przełączając pomiar temperatury pomiędzy CWU,
    > basenem i buforem).

    Proste przekaźniki programowalne i PLC mają z reguły na start kilka
    wejść analogowych w standardzie 0..10V. Do tego potrzebujesz dodać jakiś
    przetwornik temperatura/napięcie i czujnik pomiarowy, na przykład:
    https://www.fif.com.pl/pl/przetworniki-pomiarowe-mod
    uly-rozszerzen/368-przetwornik-temperatury-at-1u.htm
    Jak masz jakiś inny już termistor to przetwornik R/U i skalujesz w
    programie PLC.

    Malina ma jakieś tam analogi w formie dodatkowych modułów, na szybko
    znalazłem na MCP3008, ale w takim razie mamy 0..3,3V
    Trzeba zbudować lub znaleźć gotowca jakiś przetwornik R/U i podobnie
    dobrać/wyskalować.

    Kwestia więc czy będziesz się bawił w elektronika-programistę arduino
    czy składał z zakupowych klocków i z bloczków poskładasz logikę.
    Na pewno PLC będzie droższe sumarycznie w zakupie, a prostsze w
    poskładaniu, uruchomieniu i serwisowaniu oraz praktycznie jak właczysz
    to działa i zapomnisz że jest. Plus też taki, że jak zrobisz
    dokumentację, i jak coś padnie kiedy Ciebie nie będzie (nie wiem,
    delegacja na tydzień), to jak zorganizujesz ogarniętego automatyka, to
    przyjedzie, zdiagnozuje i naprawi z domownikiem który został.
    Raspbery raczej będzie musiało czekać na Twój powrót. Może się też
    zawiesić coś, karta pamięci paść, itp itd.. jak to z komputerkiem.

    Raspbery za to może cuda wianki Ci na telefon podesłać czy na tablet,
    kwestia fantazji, historie pomiarów, fazy księżyca, kalendarz urodzin
    ;), podczas gdy PLC to tylko sterowanie bezduszne jest.

    zdrówko

    --
    Irokez