  • 21. Data: 2010-11-18 10:10:28
    Temat: Re: Pirometr jako tania alternatywa dla kamery termowizyjne.
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > Te pirometry sa rowniez drogie (jesli uwzglednic dokladnosc), tez z powodu
    > patentu?
    pirometry sa śmiesznie tanie w porównaniu do kamer termowizyjnych:) chyba
    nie wiesz ile taka kosztuje:D
    na allegro najtanszy najbardziej badziewny i pdostawowy model kosztuje
    11kpln:)
    znosny dobrej firmy 18kpln
    a taki co ma ręce i nogi neiale 30kpln:)

    dobry pirometr kupisz za 300 a legalizowany podejrzewam ze max 1500:)

  • 22. Data: 2010-11-18 19:29:56
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Michał Gut" <m...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ic2tpl$k30

    > 2 stopnie to zla dokladnosc? a po co ci wieksza?
    > jak szukasz dziury ktora ci wlatuje zimne powietrze to nie potrzebujesz
    > wiedziec z dokladnoscia 0,5
    > dokladnosc 1,5% to juz zupelnie przyzwoity wynik.

    We wszystkich jakie ogladalem deklarowana dokladnosc to 2% powyzej zwykle
    100C, nizej jest wlasnie 2C/4F. Dla mnie + - 2 stopnie to zadna dokladnosc
    jezeli w przeznaczeniu podaje sie min. mierzenie temp. ciala. Goraczka 38
    czy 40C a moze i 42C to jednak kolosalna roznica. Po za tym dokladnosc + - 2
    stopnie to rozstrzal 4 stopni, co Ci po takim pomiarze?

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2010-11-18 23:26:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Michał Gut napisał:

    > 2 stopnie to zla dokladnosc? a po co ci wieksza?
    > jak szukasz dziury ktora ci wlatuje zimne powietrze to nie potrzebujesz
    > wiedziec z dokladnoscia 0,5
    > dokladnosc 1,5% to juz zupelnie przyzwoity wynik.

    On najwyraźniej myli dokładność bezwzględna z rozdzielczością względną.
    A rozdzielczość pirometr będzie miał rzędu pół stopnia - czyli nie wiemy
    dokładnie jaka jest temperatura ale że obok jest inna to już przy
    różnicy pół stopnia zacznie być widoczne. A to już naprawdę dobra
    rozdzielczość.

    --
    Darek

  • 24. Data: 2010-11-19 00:33:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4ce5b619$0$20988

> [...]
    >pół stopnia zacznie być widoczne. A to już naprawdę dobra rozdzielczość.

    On nie myli tylko czyta deklarowane parametry. Tu mowa jest o mierzeniu
    temp. scian i wyobrazmy sobie, ze wewnatrz panuje temp. 20C. Mierzysz temp.
    scian i widzisz 22C, mierzysz w innym miejscu i widzisz 18C. Jakie
    wyciagniesz wnioski wiedzac, ze ta dokladnosc przy roznych temp. moze byc
    znaczaco inna? Skad pewnosc, ze sciana teoretycznie o temp. rownej temp.
    pomieszczenia w jednym miejscu nie bedzie wyzsza od faktycznej a w innym
    miejscu nie zalapie sie na ekstemum dolnej tolerancji?
    Inny przyklad, regulacja temp. jakiejs tam instalacji. Wg. wskazan
    sterownika masz rzeczywista temp. np. 50C a odczyt temp. rury oddalonej
    kilkanascie metrow jest wyzszy od temp. przy zrodle ciepla. Niby mozna
    przyjac stala roznice, ale to wcale nie jest takie pewne przy urzadzeniach o
    akceptowalnym amatorskim koszcie. Pomiar temp. takim urzadzeniem moze bedzie
    precyzyjny w tym samym miejscu, ale jego wynik tez moze byc watpliwy w
    kontekscie przydatnosci. Kupowanie pirometrow za 1500zl do badania scian w
    domu to chyba nie najlepsza inwestycja...

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2010-11-19 10:58:49
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > temp. scian i wyobrazmy sobie, ze wewnatrz panuje temp. 20C. Mierzysz
    > temp. scian i widzisz 22C, mierzysz w innym miejscu i widzisz 18C. Jakie

    w skrócie
    zakladamy blad liniowy w calej skali pomiaru

    realna/wzorzec | mierzona
    20 | 22
    21 | 23
    22 | 24
    23 | 25

    odczytasz roznice temperatur mmając duży błąd ? do tego pirometr bedzie ci
    czy kamera potrzebne a nie do tego zeby z dokladnoscia do dziesiatej stopnia
    ocenic temperature sciany czy podlogi...
    chodzi o wyszukiwanie miejsc gdzie wieje:) czy przemarza

    a jesli chodzi o pomiar temperatury ciala... rozbawil mnie ten przyklad:)
    widziales kiedykolwiek kogokolwiek albo moze czy slyszales by czlowiek
    mierzyl temperature ciala drugiego czlowieka pirometrem? Od tego sa
    termometry wyskalowane od 32 do 42 stopni a nie pirometr mający zakres -50
    +250. Jest to delikatna różnica:)
    2 stopnie dokladnosci na pirometrze do 250 stopni to swietny wynik (jak na
    cene rzędu 100-200pln).

  • 26. Data: 2010-11-19 12:24:43
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Michał Gut" <m...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ic5l9l$t4k$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > w skrócie
    > zakladamy blad liniowy w calej skali pomiaru
    >
    > realna/wzorzec | mierzona
    > 20 | 22
    > 21 | 23
    > 22 | 24
    > 23 | 25

    A skad takie zalozenie?

  • 27. Data: 2010-11-19 12:51:56
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > A skad takie zalozenie?

    z kosmosu
    mialem pokazac i jak sie ten blad bedzie objawial a nie generowac
    dokumentacje powykonawcza urzadzenia.

  • 28. Data: 2010-11-19 13:31:10
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Michał Gut" <m...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ic5rte$tuq$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > z kosmosu

    Acha

    > mialem pokazac i jak sie ten blad bedzie objawial a nie generowac
    > dokumentacje powykonawcza urzadzenia.

    No wiec jesli nie masz wiedzy na temat liniowosci bledu, to raczej nie
    powinines sie upierac, ze ona wszystko zalatwi.

  • 29. Data: 2010-11-19 20:18:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    wiadomości news:ic5l9l$t4k$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > w skrócie
    > zakladamy blad liniowy w calej skali pomiaru

    Nie mam pojecia dla czego zakladasz blad pomiaru tylko w jedna strone skoro
    tolerancja to + - 2 stopnie.

> [...]
    > stopnia ocenic temperature sciany czy podlogi...
    > chodzi o wyszukiwanie miejsc gdzie wieje:) czy przemarza

    Zgoda, tylko nie zgadza sie z teza powyzej. Do pomiaru roznicy temp. tak
    naprawde nie potrzemujemy zadnej uznanej skali, problem w tym, ze tolerancja
    jest zbyt duza do ew. roznic temp.

> [...]
    > mierzyl temperature ciala drugiego czlowieka pirometrem? Od tego sa
    > termometry wyskalowane od 32 do 42 stopni a nie pirometr mający zakres -50

    Takie znalazlem opisy jako dodatkowa przydatnosc urzadzenia, taniego
    urzadzenia.

    > 2 stopnie dokladnosci na pirometrze do 250 stopni to swietny wynik (jak na
    > cene rzędu 100-200pln).

    To nie jest 2 stopnie dokladnosci, 2 stopnie to odchylka w gore i w dol,
    razem 4 stopnie. Poza tym, 2 czy 4 stopnie w skali do 250C owszem moze byc
    niezlym wynikiem, problem w tym, ze zwykle tej skali nie potrzebujesz. Na
    dobra sprawe podobne efekty uzyskasz zwyklym termometrem z sonda za 20 zl.
    tylko rzecz jasna pomiar potrwa dlluzej. Mysle, ze dokladnosc nie bedzie
    gorsza. W urzadzenia za 100-200 zl to ja znajac zycie po prostu nie wierze.
    Jak juz pisalem, nosilem sie z zamiarem kupna czegos takiego do regulacji
    instalacji i ogrzewania w ogole. Problem w tym, ze godne zaufania urzadzenia
    nie kosztuja 100 zl, a pomiar np. temp. posadzki przy ogrzwaniu podlogowym w
    najwieksze mrozy nic mi nie da. Co mi po wyniku np. 26C (gorna granica, wiec
    pomiar jakos tam wazny) skoro rzeczywista temp. zawiera sie w przedziale
    24 - 28C? Tak naprawde sens stosowania tych wynalazkow to pomiary chyba
    czysto orientacyjne, w stylu oparze sie czy nie, nagrzewa sie czy nie, jest
    cieplejsze czy nie, ale do dokladniejszych zastosowan to sie moim zdaniem
    nie nadaje. Przejzalem przy okazji cenniki. Budzace zaufanie urzadzenia na
    ktorych zechcialy sie podpisac szanowane firmy to koszt lekka reka od 350zl
    o takie np. cos choc niestety drozsze:
    http://allegro.pl/pirometr-termometr-laserowy-1760-i
    r800-beta-w-wa-i1317443734.html
    ale na portalu widze juz nawet za 43zl plus przesylka. :-)

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2010-11-20 08:56:06
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 19 Lis, 14:31, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Użytkownik "Michał Gut" <m...@w...pl> napisał w
    > wiadomościnews:ic5rte$tuq$1@portraits.wsisiz.edu.pl.
    ..

    > Acha

    > No wiec jesli nie masz wiedzy na temat liniowosci bledu, to raczej nie
    > powinines sie upierac, ze ona wszystko zalatwi.

    Ale czy ta nieliniowosc rzeczywiscie jest taka latwo sprawdzic.
    Zmierzyc ochladzajaca sie wode i patrzec czy pomiar skacze o te 2-4
    stopnie caly czas czy nie.
    Na 99% pomiar bedze spokojnie opadal i to dowodzi ze Michal Gut ma
    racje.
    Podobna metoda sprawdzenia ale szybsza to zmierzenie temperatury
    czegos co jej nie zmienia. I tam tez na 99% pomiar bedzie stabilny.

    W rezultacie roznica w temperaturze budynku moze byc spokojnie
    zmierzona. I mozna dosyc sprawnie oszacowac gdzie sa mostki cieplne.