  • 121. Data: 2021-09-25 11:58:44
    Temat: Re: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Sep 2021 22:02:40 +0200, Mateusz Bogusz

    > Ale nie ma co płakać. Silnik w samochodzie z tego samego powodu, także
    > nie działa jak w kosiarce, choć sprawność była by wyższa.

    Sprawdzić czy nie (P)HEV. Stąd mój PHEV pali w cyklu mieszanym 2-4L mniej
    niż wersja czysto spalinowa, tj. silnik zawsze pracuje w sprawniejszym
    zakresie obrotów. Dopiero powyżej 140/h się wyrównuje z ICE.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 122. Data: 2021-09-25 12:14:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Sep 2021 19:41:17 +0200, Mateusz Bogusz

    > Dzięki, to już rozumiem. Ja mam 11kW inwerter i zbiornik 300L z
    > wężownicą 3,6m2.

    I do końca jedzie z pełną mocą? U mnie nie ma wyjścia, bo mam on-off, ale
    przy inwerterze w okolicach 60% powinno być najsprawniej.

    > Ale coś jeszcze mi do głowy przyszło. Przy zbiorniku
    > 300L jaką histerezę masz ustawioną?

    Nie pamiętam, nie tykałem ustawienia fakrycznego, chyba 5k.

    > Ja dla trzech osób w domu grzeje ten
    > zbiornik codziennie dokładnie raz (w godzinach doliny dziennej),
    > zagrzewam go do 45C. Następnego dnia rano woda wypływająca z kranu ma
    > nadal >= 40C i w ciągu dnia do tej 13-15 spada do 25-30C. Taką wodę
    > następnie grzeje ponownie do 45C.
    >
    > Chodzi mi o to że zbiornik (pionowy) całkiem dobrze trzyma temperaturę w
    > górnej części i nie trzeba go dogrzewać co 5C (takie miałem ustawienie
    > fabryczne w pompie).

    Moja żona lubi wrzątek przy kąpieli. Czasem włażę do niej do wanny to
    skaczę jak małpa w kąpieli. ;) Także 50 w zbiorniku musi być hehe.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 123. Data: 2021-09-25 21:11:29
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.09.2021 12:14, Myjk wrote:
    > I do końca jedzie z pełną mocą? U mnie nie ma wyjścia, bo mam on-off, ale
    > przy inwerterze w okolicach 60% powinno być najsprawniej.

    Grzejąc w opisany przeze mnie sposób, zawsze mam tak że gdy zaczyna
    grzanie przy tych 20-25C to zaczyna od niskich obrotów, ale w kilka
    minut rozpędza się do maksymalnych ustawionych (sprężarka) i tak grzeje,
    aż do "odcięcia" kiedy czujnik pokaże że zbiornik (1/3 wysokości od
    podstawy - tam jest czujnik) osiągnął zadaną temperaturę.

    Jedyne razy kiedy zaobserwowałem że grzanie CWU odbywało się na niższej
    prędkości to były dni kiedy na zewnątrz było gorąco - co nie znaczy że
    zbiornik nagrzewał się wolniej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 124. Data: 2021-09-26 12:49:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > W zasobniku CWU? Idea podgrzania CWU to chyba sprowadza się do "jak
    > najszybciej" więc nie możemy mówić o taktowaniu, bo teoretycznie PC
    > powinna wtedy grzać z możliwie (nie zawsze jest to możliwe np. w
    > upalne dni) maksymalną mocą?

    Tyle, że moc z jaką musi pracować urządzenie grzewcze jest zależna od
    mocy przekazywania ciepła przez wymiennik zasobnika CWU.

    Ta moc wymiennika zasobnika CWU zależy natomiast od typu wymiennika,
    powierzchni wymiany oraz różnicy temperatur pomiędzy czynnikiem
    grzewczym, a czynnikiem ogrzewanym. Moc ta maleje wraz ze wzrostem
    temperatury czynnika ogrzewanego, bo temperatura czynnika grzewczego
    jest ograniczona właściwościami urządzenia grzewczego oraz prawami
    fizyki (punktem wrzenia wody).

    > Uruchamia się wtedy z "minimalną" mocą? Znaczy chodzi na najniższych
    > obrotach? Może przyczyna jest w tym że wymiennik w zasobniku nie
    > nadąża odbierać ciepła na wyższych obrotach?

    To oznacza, że moc przekazywana od czynnika grzewczego do czynnika
    ogrzewanego jest mała, a ta zaś zależy od wielu czynników, które
    opisałem powyżej.